اهمیت مکمل پروتئین و رژیم غذایی ورزشکار

اهمیت مکمل پروتئین و رژیم غذایی ورزشکار

بسیاری از ورزشکاران یا بهتر است بگوییم بدنسازان به مسئله زمانبندی در تغذیه و اینکه چه ماده غذایی را در وعده های غذایی خود مصرف کنند و همچنین بهترین زمان برای مصرف مکمل پروتئین چه زمانی است اهمیت زیادی می دهند و شاید به جواب سوالشان هم نرسند.چه زمانی باید یک وعده غذایی با پروتئین بالا مصرف کنید؟یک رژیم غذایی استاندارد بدنسازی، خواستار یک وعده غذایی با پروتئین بالا در هر ۳ الی ۴ ساعت در طول روز می باشد.بنابراین اگر شما می خواهید وعده غذاییتان را سرشار از مواد غذایی با پروتئین بالا کنید،قطعا” باید منتظر مشکلات گوارشی نیز باشد.پس با ما باشید تا با اصول و قواعد رژیم غذایی و مصرف مکمل آشنا شوید.

صبحانه

معمولا” بیشتر مردم با صبحانه مشکل دارند!و یا بهتر است بگوییم با صحیح صبحانه خوردن مشکل دارند. معمولا” بیدار شدن از خواب همراه با عجله برای رفتن به محل کار و یا دانشگاه واست،به همین خاطر به این وعده غذایی مهم توجهی نمی شود یعنی صبحانه کامل میل نمی شود.در حالی که دستگاه های داخلی بدن و مهمتر از همه عضلات شما به یک وعده غنی نیاز دارد، با کربوهیدرات و قند بالا (نان و کلوچه و شیرینی و چای شیرین و.. ) سطح انسولین خون را کاملا” غافلگیر می کنید و به اصطلاح میخکوب می کنید.همین کار می تواند به راحتی موجب افزایش چربی در بدن شود، و حتی می تواند باعث افت قند خون در چند ساعت بعد از صرف صبحانه شود!

شما می توانید از یک وعده غذایی سالم که هم انرژی لازم را تأمین کند و هم به رشد عضلات هم کمک کند استفاده کنید.این وعده غذایی می تواند سریع حاضر شود به عنوان مثال یک کاسه شیر و بلغور یا جو دوسر را میل کنید و مکمل پروتئین را هم مصرف کنید.یعنی روز خود را با یک وعده مقوی و مفید شروع کنید .

میان وعده و نهار

بین صبحانه و نهار اصولا” ساعت قهوه و چای می باشد.سعی کنید عادات غلط خوردن قند و نبات و شکر را حذف کنید.مهم این نیست که فقط جلوی گرسنگی را بگیرید بلکه چه چیزی بخورید مهم هست.مثلا” ۲ سفیده تخم مرغ و یا نصف شکلات پروتئین بار پیشنهاد خوبی هست.یک وعده غذایی خوب برای نهار می تواند حاوی کمی کربوهیدرات سالم و سبزیجات و کمی لبنیات و یک غذای حاوی پروتئین (مرغ،ماهی ،گوشت و سویا) باشد. بعد از ۱ ساعت از صرف نهار می توانید یک وعده پودر پروتئین مصرف کنید.

بعد از تمرین

یکی از مهمترین مسائلی که باید ورزشکاران به آن توجه کنند مصرف مکمل پروتئین یا ماده غذایی حاوی پروتئین بعد از تمرین است.چرا که عضلات شما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند.مهم فقط سخت تمرین کردن نیست، اگر عضلات شما تغذیه نشوند به جای پیشرفت نتیجه منفی خواهید گرفت.

شام و خواب

اگر رژیم کم کربوهیدرات دارید، در وعده شام بهترین گزینه پروتئین سبک و سالاد است.قبل از خواب هم یک لیوان ماست کم چرب میل کنید.ورزشکاری که شب خوب و به موقع بخوابد و یک تغذیه خوب قبل از خواب داشته باشد ۶۰% نتیجه بهتر خواهد گرفت .البته منظور از تغذیه قبل از خواب این نیست که شکم خود را پر کنید!

در خرید پودر مکمل به خوبی دقت کنید.اگر پودر کاملی را خریداری کرده باشید که دارای گلوتامین و آمینو اسیدهای ضروری و BCAA و HMB و… باشند کمک زیادی به ریکاوری عضلات در هنگام خواب کرده اید و سرعت تجزیه پروتئین را در بدن کاهش می دهید. برای یک ورزشکار حرفه ای در رشته های مثل شنا، تنیس و بسکتبال ۲ تا ۳ بار در روز یعنی صبح ، بعد از تمرین، قبل از خواب مصرف پروتئین توصیه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *