۶ مورد از بزرگ‌ ترین اشتباهاتی که بدن سازان مرتکب میشوند

برای بسیاری از بدن سازان صرف زمان و انجام تمرینات سخت در باشگاه آسان‌ ترین بخش فرایند عضله‌ سازی آنها می‌باشد.اما تغذیه میتواند سخت‌ ترین بخش بدن سازی باشد و از طرفی‌ برای رشد حداکثری تغذیه مهم‌ترین بخش یک فرایند عضله‌ سازی می‌باشد.

۶ مورد از بزرگ‌ ترین اشتباهاتی که بدن سازان مرتکب میشوند

به هر حال با وجود اطلاعات متناقض در مورد تغذیه بسیار سخت می‌باشد که بتوانید درست را از غلط تشخیص دهید و بفهمید که واقعا چه چیز برای شما بهترین خواهد بود.اما با بیان بزرگ‌ ترین اشتباهاتی که بدن سازان معمولا در مورد تغذیه خود انجام میدهند میتوانیم تا حدودی به راز‌های یک تغذیه مناسب دست یابیم.

۱) تغذیه بیش از حد
بدن سازان همگی‌ عاشق افزایش حجم هستند و دلیل بسیاری از آنها برای انجام تمرینات همین موضوع می‌باشد.برای عضله‌ سازی شما مجبورید تا مقادیر زیادی از کالری‌ها را مصرف کنید.از آن مهم تر شما باید مقادیر زیادی کالری‌های مناسب را مصرف کنید.اما بسیار مشاهده شده است که بر همین مبنا بدن سازان معمولا در این مورد دچار تناقض شده و بیش از حد کالری مصرف میکنند.
اما همانطور که همه میدانید کالری‌های اضافه به عنوان چربی‌ در بدن ذخیره خواهند شد.چربی‌ بدن نیز دشمن شماره یک هر بدن سازی به شمار میرود.هر چقدر چربی‌ به دست آورید باید در آینده بیشتر آنها را بسوزانید و هرچقدر مجبور باشید که چربی‌ بیشتری بسوزانید فرایند عضله‌ سازی شما نیز با اختلال بیشتری روبرو خواهد شد.زیرا در هنگام چربی‌ سوزی بدن هم زمان قادر نمی‌باشد عضله‌ سازی قابل توجهی‌ انجام دهد.برای چربی‌ سوزی و عضله‌ سازی شما علاوه بر تمرینات هوازی نیازمند مصرف مقادیر بسیار دقیقی‌ از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌‌های با کیفیت هستید.
نظارت بر روی دریافت مواد غذایی با ثبت آنها بهترین راه برای حفظ فعالیت‌های متابولیکی بدن و ساخت عضلات می‌باشد.از طرفی‌ شما اطمینان خاطر پیدا خواهید کرد که افزایش حجم شما از طریق نامعقولی در حال انجام نمی‌باشد.از طرفی‌ هدف شما برای ساختن این همه عضله‌ چه می‌باشد؟ اینکه آنها را زیر لایه ای از چربی‌ مخفی‌ کنید؟!

۲) کم خوری
کم خوری نیز دقیقا به همان اندازه پر خوری مضر می‌باشد.از لحاظ فیزیولوژیکی غیر ممکن می‌باشد که شما با یک رژیم غذایی نامناسب و کم بتوانید عضله‌ سازی داشته باشید.مصرف مقادیر کافی‌ پروتئین، کربوهیدرات و حتی چربی‌ برای عضله‌ سازی الزامی می‌باشد.به خصوص پروتئین تنها درشت مغذی بسیار مهم در جهت ترمیم و ساخت عضلات می‌باشد.مصرف ۱.۵-۲ گرم پروتئین به ازای هر پوند از وزن بدن مناسب می‌باشد.شما باید این میزان پروتئین را به ۴-۸ وعده مساوی تقسیم کنید و آنها را در فواصل زمانی‌ میان از هم مصرف نمایید.
همچنین طراحی وعده‌های نزدیک به تمرین نیز بسیار مهم می‌باشد.مصرف یک وعده غذایی سرشار از پروتئین نظیر ماهی‌ سفید همراه برنج بعد از تمرین میتواند جذب انسولین در بدن را افزایش دهد.برنج سفید دارای شاخص گلیسمیک بالایی می‌باشد و همانند یک انتقال دهنده میتواند باعث ورود پروتئین به داخل ماهیچه‌ها شود.این امر نیز باعث کمک در فرایند سنتز پروتئین خواهد شد و در نتیجه شما نتایج بسیار بهتری از زحمات خود در باشگاه دریافت خواهید کرد.

۳) عدم توانایی آماده سازی وعده‌های غذایی بعدی
آماده سازی وعده‌های غذایی یک مهارت ضروری می‌باشد.به عنوان یک بدن ساز اگر می‌خواهید موفق باشید شما باید قادر به تهیه و درست کردن وعده‌های غذایی خود باشید و همیشه آنها را آماده به مصرف داشته باشید.از دست دادن یک وعده غذایی، خوردن مواد غذایی که نباید بخورید یا عدم تغذیه کافی‌ در طول روز و به جای آن تغذیه بیشتر در شب همگی‌ میتوانند باعث ایجاد اختلال در نتایج شما شوند.
مصرف وعده‌های غذایی مشابه و بدون طعم و مزه برای یک مدت طولانی‌ میتواند شما را کمی‌ ناامید کرده و باعث شود مواد غذایی مصرف کنید که نباید مصرف کنید.برای اکثریت تمرینات در باشگاه آسان‌ ترین بخش فرایند عضله‌ سازی آنها می‌باشد.برنامه ریزی برای تهیه وعده‌های غذایی و آماده سازی آنها کاری بسیار سخت و وقت گیر می‌باشد اما برای رسیدن به موفقیت شما ناگزیر به انجام این کار هستید و باید جزئی از عادات غذایی شما شود.

۴) عدم مصرف آب کافی‌
بسیاری از بدن سازان نسبت به مقدار آبی که روزانه باید بنوشند بسیار سهل انگار عمل میکنند و این موضوع را کاملا دست کم میگیرند.مصرف آب کافی‌ نه تنها برای سلامتی‌ مفید است بلکه باعث افزایش کارایی بخش بسیار وسیعی از فرایند‌های متابولیکی دخیل در عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی میشود.
بخش اعظمی از بدن از آب تشکیل شده است و عضلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.بیشتر از ۷۵% ماهیچه‌ها از آب تشکیل شده است و انتقال و جذب بسیاری از مواد غذایی به ماهیچه‌ها نیازمند آب می‌باشد.مصرف آب کافی‌ به طور پیوسته باعث حفظ تعادل سیستم بدن، حفظ سلول‌های ماهیچه ای از طریق جایگزینی آب مجدد در آنها و باعث افزایش عملکرد و کارایی کبد و کلیه میشود.
آب همچنین باعث محدود کردن اشتهای شما میشود و یک احساس سیری در شما ایجاد می‌کند که این موضوع مخصوصا در زمان نزدیک شدن به مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار است.در حقیقت حتی مصرف آب یخ نیز میتواند تا حدودی باعث کاهش وزن شما شود.زیرا بدن برای استفاده آب دریافتی باید آن را گرم کند تا قابل استفاده شود.گرم کردن آب نیز داخل بدن نیازمند انرژی می‌باشد که همین موضوع میتواند باعث سوزاندن بیشتر کالری‌ها شود.

۵) مصرف الکل
در برخی‌ تحقیقات مشخص شده است که مصرف الکل میتواند تاثیرات منفی‌ روی سنتز پروتئین بگذارد و همچنین میتواند فرایند ریکاوری را نیز کند کند.یکی‌ از این راه‌ها سرعت دادن به کاهش آب بدن می‌باشد.اکنون شما میدانید که کم آبی بدن چگونه میتواند تاثیرات منفی‌ روی تلاش‌های شما بگذارد.همچنین قند موجود در الکل میتواند هر فعالیت متابولیکی در بدن را با اختلال مواجه کند.از طرفی‌ الکل بسیار پر کالری می‌باشد و میتواند کالری زیادی را وارد بدن شما کند که نتیجه نها‌یی آن افزایش چربی‌ بدن می‌باشد.در نهایت تاثیرات مصرف الکل در جلسه روز بعد میتواند باعث کاهش عملکرد شما در باشگاه شود.همچنین مصرف الکل باعث کاهش سطح تستوسترون بدن میشود.همانطور که میدانید تستوسترون یکی‌ از مهم‌ترین هورمون‌ها برای عضله‌ سازی می‌باشد.

۶) نادیده گرفتن مکمل ها
همه ما در رژیم‌های غذایی خود دارای کمبود و خلا هایی هستیم و اینجاست که میتوانیم با استفاده از مکمل‌ها این خلا ها را پر کنیم.همه بدن سازان نخبه از مکمل استفاده میکنند.برای بدن سازان تازه‌کار تنوع و اخبار‌های مختلف و گوناگون در مورد مکمل‌ها میتواند باعث سردرگمی آنها شود اما باید بدانید که مکمل‌ها یکی‌ از ابزار‌های مورد نیاز شما در دنیای بدن سازی می‌باشد.
یک مکمل پروتئین با کیفیت میتواند کالری مورد نیاز بدن شما در جهت ساخت عضلات و ریکاوری مناسب را در اختیار بدن شما قرار دهد.گلوتامین نیز میتواند باعث افزایش سرعت ریکاوری شما شده و سطح انرژی شما را کاملا مثل روز اول کند.استفاده از مکمل‌های دارای مقادیر بالای کربوهیدرات نیز باعث میشود سطح انرژی شما در بالاترین حد ممکن قرار بگیرد و شما را قادر به تمرین طولانی‌ تر و با شدت بیشتر می‌کند.
لوسین که یکی‌ از آمینو اسید‌های شاخه دار می‌باشد در فرایند سنتز پروتئین نقشی‌ بسیار حیاتی را ایفا می‌کند.استفاده از مکمل‌های گیاهی نیز میتواند سطح دریافت فیبر بدن را افزایش دهد.برخی‌ از این مکمل‌ها نظیر عصاره خار مریم برای سم زدایی از کبد بسیار عالی‌ می‌باشد.زیرا کبد در رژیم‌های با پروتئین بالا تحت استرس زیادی قرار می‌گیرد.کلید موفقیت شما گوش دادن به نیاز‌های بدن، تمرین سخت، نظم و یک عزم راسخ برای رسیدن به اهدافتان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *