آشنایی با مکمل ZMA و خواص بینظیر آن

زد ام ای ZMA یک مکمل تقریبا جدید میباشد که برای افزایش سطح تستسرون و عملکرد بهتر عضلات و ریکاوری مناسب در هنگام خواب تولید شده است، سه عنصر تشکیل دهنده ی اصلی این مکمل روی، منیزیم و ویتامین B6 هستند.

 روی یکی از مواد معدنی ضروری می‌باشد که توسط ۱۰۰ آنزیم در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای فعالیتهای بیوشیمی بدن ضروری می‌باشند. روی یکی از مواد ضروری برای سنتز پروتئین و ترمیم بافتها بعد از صدمه می‌باشد. منیزیم نیز همانند روی یکی از مواد معدنی ضروری می‌باشد که در بسیاری از واکنشهای آنزیمی بدن نقش دارد. منیزیم برای سلامت قلب، متابولیسم و استخوانها می‌باشد. ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین نقش دارد و منجر به آزادسازی گلوکز از گلیکوژن می‌گردد.,به گفته محقیقن تاثیر خوبی بر روی اعصاب دارد

zma-banner

شواهد استفاده از ZMA  (زد ام ای) :

یکی از مشهورترین تحقیقات بر روی مزایای آنابولیک ZMA مطالعه‌ای بود که در سال ۲۰۰۰ در دانشگاه غرب واشنگتن انجام گرفت. محققان از ورزشکاران NCAA خواستند تا ZMA یا نمونه دارونمای آن را به صورت شبانه و به مدت هشت هفته استفاده کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ورزشکارانی که از مکمل های ZMA استفاده می‌کردند با رشد ۳۰ درصدی میزان تستوسترون و رشد ۴ درصدی عامل رشد مواجه شدند و این در حالی است که افرادی که از نمونه دارونما استفاده کرده بودند با کاهش ۱۰ درصد تستوسترون و کاهش ۲۲ درصدی IGF-I روبرو بودند. علاوه بر این، ورزشکارانی که از ZMA استفاده کرده بودند افزایش قدرت بیشتری را تجربه کرده بودند. این مزایا در حالی رخ دادند که ورزشکاران میزان بیشتری از روی را در مقایسه با رژیم غذایی عادی استفاده می‌کردند.

علاوه بر مطالعه موجود در دانشگاه غرب واشنگتن، مطالعات دیگری نیز انجام گرفتند که نشان می‌دهند که روی دارای ویژگیهای آنابولیک می‌باشد. یکی از بروزترین مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۷ در دانشگاه سلجوق (ترکیه) می‌باشد که نتایج حاصل از استفاده از مکمل روی توسط ورزشکاران را گزارش می‌دهد. این مطالعه نشانگر افزایش تستوسترون می‌باشد. محققان در دانشکده کشاورزی ایالات متحده نیز گزارش دادند که کاهش روی منجر به کاهش استقامت ماهیچه‌های بدن می‌گردد. این بدین معناست که پایداری روی یکی از موارد مهم برای ورزش می باشد. محققان دانشگاه غرب واشنگتن نیز به این نتیجه رسیدند که افرادی که از مکمل های منیزیم در طول ۷ هفته استفاده کردند توانستند قدرت پاهای خود را به میزان ۲۰% در مقایسه با افرادی که از نمونه دارونما استفاده کردند افزایش دهند.

مکمل های روی و منیزیم منجر به کاهش میزان هورمون کاتابولیک کورتیزول می‌شوند. مطالعه‌ای توسط محققان دانشگاه جوستوس لیبیگ نشان می‌دهد که ورزشکارانی که از مکمل های منیزیم به مدت چهار هفته استفاده کردند دارای میزان کورتیزول کمتری بودند. محققان برزیلی نیز بیان کردند که اندکی روی منجر به کاهش کورتیزول خون در مدت دو ساعت می‌گردد. کاهش کورتیزول می‌تواند منجر به افزایش رشد ماهیچه و افزایش حجم گردد زیرا کورتیزول با تستوسترون رقابت کرده و شرایط آنابولیک را کاهش داده و منجر به تجزیه ماهیچه می‌گردد. شرایط آنابولیک برای ایجاد ماهیچه ضروری می‌باشند و این بدین دلیل است که بازیابی بسیار اهمیت دارد: ورزش به تنهایی یک رویداد کاتابولیک محسوب می‌شود. شما باید ماهیچه‌های خود را در باشگاه تحریک کنید اما فرایند رشد با بازیابی آغاز می‌شود. این امر آغاز فرایند ترمیم و تامین ذخایر گلیکوژن و در نتیجه باز گرداندن بدن به حالت آنابولیک می‌باشد.

علاوه بر افزایش تستوسترون و IGF-I و کاهش کورتیزول، ZMA می‌تواند به طور غیر مستقیم منجر به افزاش هورمون رشد گردد. این امر بسیار ضروری می‌باشد زیرا خواب می‌تواند منجر به افزایش هورمون رشد گردد. افزایش کیفیت خواب می‌تواند به فرایند بازیابی کمک کند. بنابراین مشاهده می کنیم که ZMA دارای تاثیری بر روی هورمون های آنابولیک بدن و توانایی بازیابی می‌باشد.

خواص ZMA :

۱) افزایش قدرت و استقامت عضلات

۲) کاهش گرفتگی و کوفتگی عضله

۳) بازیابی و بهبود سریع تر بعد از صدمه دیدگی

۴) افزایش قدرت هوشیاری و تمرکز

۵) کاهش تجمع آب زیر پوست

۶) خواب عمیق تر و راحت تر

 

طریقه مصرف ZMA:
این مکمل اغلب به صورت قرص تولید میشود و هر قرص آن معمولا  ۴۵۰ میلی‌گرم منیزیم، ۳۰ میلی‌گرم روی و ۱۱ میلی‌گرم ویتامین B6 دارد.

برای آقايان: ۳ كپسول روزانه ، برای خانم ها : ۲ كپسول روزانه ، ۳۰ تا ۶۰دقيقه پيش از خوابيدن . براي بهترين نتيجه از خوردن غذا و مكمل هاي حاوي كلسيم زياد خودداري فرماييد.

 

 

 

یک نظر

    1. Mohammad نویسنده پاسخ

      مکمل آرژینین باعث تولید نیتریک اسید و سبب بالارفتن فشار خون شما میشود
      از ارژنین در وعده ی قبل از تمرین و از زد ام ای در وعده قبل از خواب استفاده کنید.

  1. Ali پاسخ

    ببخشیدنوشتیدکه ازمصرف همزمان این مکمل باکلسیم خودداری کنید، امابعضی از داروها هستندکه این ۳تاروباهم دارن( کلسیم زینک ومنیزیم)چطورمیشه.

  2. مهرداد پاسخ

    باسلام من.کراتین.ارژینین.وی.ام ارپی.استروییدسوس وبولدنون.ارژنین.گلوتامین.بتاالانین.رومصرف میکنم zma بهش اضافه بشه مشکلی نیست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *