همه چیز درباره ی کازئین

مکمل کازئین یکی از مکمل هایی میباشد که متاسفانه کمتر توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار میگیرد در این مقاله از نسل آهن قصد داریم تا شما را با این محصول شگفت انگیز کمی بیشتر آشنا کنیم:

کازئین چیست ؟
پروتئین کازئین، اصلی‌ترین پروتئین موجود در شیر می‌باشد. این پروتئین ۸۰% شیر گاو را تشکیل می‌دهد و ۲۰% باقی‌مانده آن پروتئین وی می‌باشد. پروتئین کازئین موجود در شیر از طریق اولترا فیلتراسیون استخراج شده و هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نشده است. نتیجه این فرایند افزایش میزان پپتید های بیو اکتیو شیر می‌باشد که از وظایف ایمنی پشتیبانی می‌کنند و منجر به رشد ماهیچه ها می‌گردند. پروتئین کازئین دارای آمینو اسید می‌باشد و به عنوان پروتئین دیرهضم شناخته می‌شود. سه نوع پروتئین کازئین وجود دارد: کلسیم کازئینات، کازئین میسلار و پروتئین ایزوله شیر. کازئین میسلار نوع خالص کازئین می‌باشد و حاوی وی نمی‌باشد. پروتئین ایزوله شیر حاوی وی و کازئین می‌باشد. در شیر گاو، پروتئین ایزوله شیر در حدود ۸۰ درصد کازئین و ۲۰ درصد وی می‌باشد و این امر آن را یک انتخاب مقرون به صرفه می‌سازد.

471005906_xs

فواید پروتئین کازئین

رشد عضلانی

یکی از دلایلی که چرا پروتئین کازئین یک افزودنی محبوب به محصولات بدنسازی است، توانایی‌اش برای افزایش رشد عضلانی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد بدنسازانی که از محصولات پروتئین کازئین به همراه تمرینات مقاومتی شدید استفاده کردند، بهتر از کسانی که به آن‌ها ترکیبی از پروتئین وی، BCAAs و مکمل گلوتامین داده شد، عمل کردند. بدنسازانی که در طول این مطالعه ۱۰ هفته‌ای، کازئین مصرف کردند، بیشترین افزایش را در توده‌ی خالص و بدون چربی گزارش دادند.

سوزاندن چربی بیشتر

آیا می‌خواهید چربی بیشتری بسوزانید و به اندامی باریک‌تر و عضلانی‌تر دست یابید؟ از محصولات غنی شده با پروتئین کازئین استفاده کنید. محققان هلندی دریافتند که افزایش مصرف کازئین تا دو و نیم برابر به افزایش متابولیسم در بین شرکت کنندگان کمک کرد. همچنین کسانی که مکمل‌های کازئین مصرف کردند بهتر خوابیدند، میزان سیری آنها افزایش یافت و تعادل کل چربی آن‌ها بهبود یافت.

قدرت بیشتر

تقریبا هر کسی که تمرین می‌کند، می خواهد به قدرت و استحکام بیشتری دست یابد. تقویت کردن روال تناسب اندامتان با مکمل های کازئین به شما کمک خواهد کرد که به این هدف و حتی بیشتر از آن دست یابید. یک مطالعه در ماساچوست گزارش می‌دهد افرادی که مکمل‌های کازئین مصرف کردند، قدرت پاها، سینه و شانه‌هایشان را در مقایسه با آن‌هایی که فقط از پروتئین وی استفاده کردند، دو برابر کردند. به گفته محققان، پتانسیل افزایش دهندگی قدرت کازئین به علت توانایی‌های ضد کاتابولیکی آن می‌باشد.

کارایی را افزایش می‌دهد

پروتئین کازئین، دارای یک توانایی منحصر به فرد برای رساندن یک جریان ثابت از اسیدهای آمینه به جریان خون است و این کار را تا چند ساعت انجام می‌دهد. نوشیدن یک لیوان شیر غنی شده با کازئین قبل از خواب، ترمیم و رشد عضلانی را افزایش می‌دهد. به دلیل موجودی ثابت اسیدهای آمینه، عضلات قوی، انعطاف پذیر و قدرتمند باقی می‌مانند. همه این‌ها به معنای استقامت و عملکرد بهتر است.

کمک به کاهش وزن

پروتئین کازئین با افزایش وزن و ساخت توده عضلانی، مرتبط است. اما با توجه به مطالعه‌ای که درمجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد، ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند. در طول این مطالعه، دو رژیم غذایی مورد مقایسه قرار گرفت که یکی با ۱۰ درصد انرژی دریافتی از کازئین و دیگری با ۲۵ درصد انرژی دریافتی از کازئین، بود. در افرادی که مکمل‌های کازئین بیشتری مصرف کرده بودند، افزایش سیری و مصرف انرژی دیده شد. محققان نتیجه گیری کردند که مصرف کازئین بیشتر می‌تواند ترکیب بدن را بهبود ببخشد و به کنترل وزن کمک کند.

casein-product

زمان و میزان مصرف مکمل های پروتئین کازئین

زمانبندی پیشتر مورد بررسی قرار گرفت، و میزان مصرف نیز از یک پیمانه تا ۸oz متغیر می باشد اما باید نیازمندی‌های روزانه پروتئین خود را نیز در نظر بگیرید: بسیاری از افراد روزانه ۱ تا ۱.۵ گرم به ازای هر پوند وزن استفاده می‌کنند و میزان بدست آمده را به چند بخش تقسیم کرده و در طول روز به همراه غذا یا به صورت نوشیدنی مصرف می‌کنند. محصولات کازئین پودرهای خالص پروتئینی می‌باشند و علی رغم اینکه نمونه‌های ترکیبی نیز موجود می‌باشند، باید بسیار دقت کنید زیرا این ترکیبات علاوه بر وی و کازئین اغلب دارای پروتئین هایی با کیفیت کم نیز می‌باشند. شما همچنین می‌توانید کازئین را به عنوان بخشی از ترکیبات پودرهای افزایش وزن مشاهده کنید. در صورتی که می‌خواهید نوع ترکیبی را خریداری کنید در خرید خود دقت کنید و نمونه‌ای را که فقط دارای کازئین و وی می‌باشد، خریداری نمایید. در صورتی که می‌خواهید کازئین و وی را به صورت جداگانه خریداری نمایید، از منابع با کیفیت استفاده کنید. اگر در حال خرید محصولی برای افزایش وزن می‌باشد، محصولی را انتخاب کنید که دارای شکر کمی می‌باشد. همانند همیشه، قبل از مصرف اطلاعات موجود بر روی برچسب را مطالعه کنید.

کدام نوع از پروتئین بهترین می‌باشد؟

چندین نوع مختلف پودر ‌های پروتئینی موجود می‌باشد اما از لحاظ میزان محبوبیت و استفاده در واقع این مکمل‌ها به دو دسته تقسیم میشوند :

۱) پروتئین وی

۲) پروتئین کازئین

اگرچه هر دو آنها از شیر مشتق میشوند اما دارای برخی‌ تفاوت‌ها هستند که در ادامه نسل آهن  به بررسی تفاوت این دو نوع مکمل خواهیم پرداخت.

پروتئین وی به عنوان یک پروتئین سریع در بدن شناخته میشود.به این دلیل چنین اسمی روی این پروتئین نهاده شده است زیرا میتواند در سریع‌ ترین زمان ممکن در بدن هضم شود.پس در هر زمان از روز اگر شما نیازمند هضم و جذب مقادیر مناسبی از پروتئین در سریع‌ ترین زمان ممکن بودید پروتئین وی بهترین گزینه‌ شما خواهد بود و همانطور که مشخص شده است چنین زمان‌هایی همیشه وجود دارند مخصوصا در وعده های نزدیک به زمان تمرین مانند وعده بلافاصله بعد از تمرین اما  کازئین یک انتخاب ایده‌آل برای زمان‌هایی می‌باشد که سرعت هضم در واقع برای ما مهم نمی‌باشد یا زمان‌هایی که نیازمند یک منبع دیر هضم پروتئین می‌باشیم.به همین دلیل کازئین یک انتخاب بسیار مناسب برای زمان ‌های غیر مرتبط با تمرین می‌باشد.البته هنگامی که پروتئین وی همراه یک وعده غذایی نرمال شامل کربوهیدرات، چربی‌ و هر نوع ماده مغذی دیگر مخلوط شود در واقع سرعت هضم آن تا حدی پائین خواهد آمد که تقریبا هم رده کازئین خواهد شد.

Image result for whey vs casein

با این بیان اما یک زمان وجود دارد که پروتئین کازئین میتواند کاملا برتر نسبت به وی عمل کند و آن هم آخرین وعده قبل از خواب می‌باشد.برای مدت زمان زیادی است که اینطور گمان میشود که اگر هنگامی که در خواب هستیم بتوانیم به میزان کافی‌ پروتئین وارد بدن خود کنیم میتوانیم در ریکاوری و ترمیم عضلات کمک زیادی را به بدن کنیم.از آنجایی که شما ۸ ساعت یا بیشتر را در خواب هستید و هیچگونه ماده غذایی در این زمان به بدن شما نخواهد رسید پس مصرف یک منبع دیر هضم پروتئینی در آخرین وعده غذایی میتواند بسیار کمک کننده باشد.به همین دلیل پروتئین کازئین قطعا ایده‌آل‌ ترین منبع دیر هضم پروتئین برای این وعده خواهد بود.

چگونه و چه زمانی‌ باید از پودر ‌های پروتئینی استفاده کرد؟

در واقع شما میتوانید از پودر ‌های پروتئینی در هر زمان از روز که نیازمند مصرف پروتئین برای رسیدن به حد ایده‌آل هستید استفاده کنید.به طور دقیق تر :

۱) بهترین زمان مصرف پروتئین وی در وعده بعد از تمرین می‌باشد.قبل از تمرین و حین تمرین نیز در صورت نیاز یا ترجیح میتوانند زمان ‌های ایده‌آلی برای مصرف پروتئین وی باشند.

 

۲) بهترین زمان مصرف پروتئین کازئین در آخرین وعده قبل از خواب می‌باشد.

 

۳) پروتئین وی همراه دیگر مواد غذایی، کازئین به تنهایی و ترکیب وی و کازئین همه اینها به شکل برابر میتوانند به عنوان یک منبع پروتئینی در دیگر وعده ‌های معمولی‌ روز  و در هر زمان از روز مصرف شوند.

منابع :  مجله فینتس مگ-وب سایت تن ورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *