راز دردهای عضلانی بعد از تمرین

دردهای عضلانی یکی از موارد هستند که خیلی ها را از شروع تمرین بدنسازی و یا انجام تمرینات پر فشار منع میکنند،همه ی شما بدن درد های چند روز اولیه شروع تمرین بدنسازی برای اولین بار و یا بعد از چند هفته استراحت و یا بعد از یک تمرین شدید را تجربه کرده اید با مجله نسل آهن همراه باشید تا بیشتر با مفهوم این درد های عضلانی آشنا شویم.
وقتیکه شما وزنه بلند می‌کنید، در واقع عضلات فعالتان را بطور مستمر تحت فشار قرار می‌دهید، تا سایز آنها به مرور زمان افزایش یابد. با اینحال، میزان تلاشی که در طول تمرین‌تان مورد نیاز است، می‌تواند باعث یک نوع درد موقت به نام «درد عضلانی با شروع تاخیری» یا DOMS شود. مادامیکه DOMS وجود داشته باشد، عضلات شما استراحت کرده، بازسازی می‌شوند، و رشد می‌کنند.

درد، منجر به افزایش حجم عضله می‌شود

بمنظور افزایش قدرت، استقامت، یا سایز عضلانی، شما باید وزنه کافی بلند کنید، یا تمرین‌تان را به اندازه کافی تکرار کنید، تا دچار خستگی موقت یا فشار مضاعف بر عضلات شوید. تلاش مورد نیاز برای ایجاد خستگی عضلانی می‌تواند براحتی باعث شروع DOMS ایجاد شود، بخصوص اگر در وزنه برداری تازه کار هستید، یا تغییراتی در مقدار وزن یا فرکانس روال وزنه برداری معمول تان اعمال کرده اید. اگرچه محققان دقیقا نمی‌دانند که چه چیزی باعث DOMS می‌شود، اما نظریه‌های فعلی بر اثر ترکیبی پارگی میکروسکوپیک در بافت عضلانی شما و التهاب در داخل فیبرهای بافت عضلانی‌تان تاکید دارند.

bicep-tendon-injuries-what-are-they_05

فرایند عضله سازی

افزایش سایز عضله به مقدار زیاد، در واقع از آسیب به بافت عضلانی ناشی از فشار مضاعف (overload) نشات می‌گیرد. فشار مضاعف، روند عمدی تمرین کردن فراتر از سطح فعلی راحتی‌تان برای دستیابی به یک سازگاری تمرینی است. به گفته لن کراویتز، محقق ورزشی در دانشگاه نیومکزیکو، هنگامیکه شما بر عضلاتتان فشار مضاعف وارد می‌کنید، میکروتروماها در فیبر عضلانی، یک واکنش التهابی ایمنی را آغاز می‌کنند که باعث ترشح هورمون‌ها و عوامل رشد مرتبط با ترمیم و بازسازی بافت عضلانی می‌شود. نتیجه نهایی، افزایش مساحت سطح مقطع فیبر عضلانی و افزایش قدرت خواهد بود. در طول فرایند بهبودی، التهاب و آسیب بافتی، انتهای عصبی در عضلات را تحریک کرده و باعث DOMS می‌شود.

کاهش درد

درد مربوط به DOMS، در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت به حداکثر می‌رسد و معمولا خودبخود در عرض ۳ تا ۷ روز برطرف می‌شود. اگرچه شما معمولا نمی‌توانید این دوره بهبودی را کاهش دهید، اما می‌توانید برای کاهش ناراحتی ناشی از این شرایط، چند کار انجام دهید.

اول، مطمئن شوید که در طول بهبودی، به عضلات دردناکتان مقدار زیادی زمان برای استراحت می‌دهید. اگر لازم است، می‌توانید یک چیز سرد مانند یخ روی آن قرار دهید، عضلاتتان را با باند ببندید، یا عضله‌تان را بالاتر از سطح قلب تان قرار دهید.

علاوه بر این، شما می‌توانید عضلاتتان را بکشید یا ماساژ دهید، با ایروبیک کم شدت، جریان خون به عضلاتتان را افزایش دهید، یا از داروهای نسخه‌ای یا غیر نسخه ای، ضد التهابی غیر استروئدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید.

چه زمانی باید نگران شوید

DOMS با انواع دردهای حادی که در حین یا بلافاصله بعد از فشار زیاد در وزنه برداری یا سایر تمرینات سنگین اتفاق می‌افتند، متفاوت است. در برخی موارد، درد ناتوان کننده مداوم و شدید و تورم بافت‌های عضلانی، همراه با ادرار تیره می‌تواند نشانه رابدومیولیز باشد.

رابدومیولیز، تجزیه شدید فیبرهای عضلانی است که باعث می‌شود میوگلوبین به داخل جریان خون شما نشت کند. اگر درمان نشود، میوگلوبین بیش از حد می‌تواند باعث آسیب جدی کلیوی منجر به نارسایی کلیه یا مرگ شود. اگر شک دارید که دچار رابدومیولیز شده‌اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *