اهداف تمرینی خود را مشخص کنید

همانند هر کار و برنامه ی دیگری در زندگی شما برای رسیدن به موفیقت نیاز به هدف و برنامه مشخص دارد بدنسازی نیز همانند تمام امور دیگر زندگی از این امر مستثنی نیست، اگر میخواهید در رشته بدنسازی موفق باشید حتما باید با هدف خود از انجام این رشته آشنا باشید و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید.

در ادامه ی مجله نسل آهن ۷ نکته را برای شما بیان خواهیم کرد که به شما کمک می کنند اهدافتان را اصلاح کرده، روی آنها تمرکز کنید و به آنها دست یابید. تعیین هدف، اولین قدم در انجام هر کار بزرگی است. با این حال، بسته به نوع اهدافی که تعیین می کنید، ممکن است در حال حاضر خود را برای ناامیدی محیا کرده باشید. در اینجا چند مورد بیان می کنم که بهتر است در هنگام تعیین اهداف تناسب اندام به یاد داشته باشید.

۱- با اهدافی شروع کنید که روی آنها کنترل دارید

دستیابی به شکمی شش تکه، جزء ۱۰ نفر اول، در ماراتن بعدی از دست دادن ۴٫۵ کیلوگرم در ۶ ماه! این ها اهداف بسیار خوبی هستند اما شما روی هیچ یک از آنها کنترل مستقیم ندارید. به جای آنکه خودتان را برای ناامیدی آماده کنید، روی اهدافی تمرکز کنید که روی آنها کنترل مستقیم دارید. اهدافی مانند ۵ بار در هفته تمرین کردن، آماده کردن وعده های سالم برای کل هفته، فقط یک بار بیرون غذا خوردن در این هفته، همگی اهدافی عالی هستند که می توانید روی آنها تمرکز کنید. با تمرکز کردن روی آنچه که می توانید کنترل کنید، کمتر احتمال دارد که دلسرد شوید و از هدفتان دست بکشید.

۲- اهدافتان را به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید

من در مورد شما اطلاعی ندارم اما من واقعا از چالش لذت می برم. چیزهای بسیار کمی هستند که بیشتر از تعیین هدفی که فکر نمی کنم بتوانم انجام دهم و سپس آماده شدن برای آن مرا هیجان زده می کنند. می دانم که به نظر می رسد این مورد، کاملا بر عکس نصیحت قبلی من است اما به حرف من گوش کنید. شما باید با اهداف ساده ای شروع کنید که روی آنها کنترل دارید، تا بتوانید پیشرفت تان را ببینید و در مورد هر قدمی که در مسیردرست بر می دارید، احساس خوبی پیدا کنید.

در عین حال نترسید که اهداف بلند پروازانه داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که اگر در دفعه اول نتوانستید یک هدف واقعا دشوار را به انجام برسانید، دلسرد نشوید. به همین دلیل است که به آن چالش می گویند. این احتمال وجود دارد که اگر شما اولین بار در هدفتان موفق نشدید، احتمالا مورد با ارزشی یاد بگیرید که شما را یک قدم به دستیابی به آن در دفعه بعد، نزدیک تر خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید ( اگر هرگز شکست نخورید، هرگز چیز جدیدی را امتحان نمی کنید. )

۳- برای اهدافتان، یک جدول زمانی تهیه کنید

شما با تعیین یک جدول زمانی خاص برای اهدافتان، به احتمال بیشتری در مسیر درست دستیابی به آن باقی می مانید. تعیین یک جدول زمانی، هدف شما را تحکیم و تقویت می کند. این کار، روند فکری شما را از فکر کردن به هدف به عنوان چیزی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، به چیزی که همین حالا در حال اتفاق افتادن است، تغییر می دهد.

در مسابقات سه گانه، رقابت بدنسازی یا یکی از مسابقات با تم های محبوب، که در آن تم ها از گل و لای گرفته تا زامبی و پرنسس هستند، ثبت نام کنید. هنگامی که نام نویسی می کنید، نه تنها چیزی دارید که برای رسیدن به آن تلاش کنید، بلکه همچنین یک تاریخ و جدول زمانی ثابت و مطمئن خواهید داشت.

۴- خاص باشید

احتمال اتفاق افتادن هدف « من قصد دارم با هر وعده غذایی، سبزیجات بخورم » بسیار بیشتر ازهدف « من قصد دارم سالم تر غذا بخورم » می باشد. با تعیین اهداف خاص، به احتمال بیشتری آنها را به انجام خواهید رساند زیرا می دانید که دقیقا چه کاری باید انجام دهید.

۵- هدفتان را بیابید

ممکن است هدف اولیه شما « رسیدن به اندامی عضلانی برای فصل شنا » باشد و این ایرادی ندارد اما من شخصا متوجه شده ام که اگر نیت بزرگتری نداشته باشید، معمولا هدفتان معنی چندانی نخواهد داشت که ممکن است باعث شود شما به طور کامل، آن را رها کنید. برای من این آسان بود، چون می خواستم الگوی خوبی برای کودکانم باشم. من نمی خواستم که آنها همان کشمکش هایی را تجربه کنند که من برای سالم شدن گذراندم. راستش من هنوز هم گاهی اوقات با این مسئله درگیرم، چون برای سال های بسیاری، مصرف غذاهای بیش از حد فراوری شده و قهوه های شیرین، یک کار عادی و نرمال برای من بود.

من می خواهم داشتن یک سبک زندگی سالم، برای آنها یک عادت همیشگی باشد. بچه های کوچک، هر حرکت شما را تماشا کرده و اغلب، دقیقا از آن تقلید می کنند.

۶- در مورد کم و کاستی ها فکر نکنید

همه ما روزهای بد و افتضاح داریم. من گاهی اوقات به سیم آخر می زنم، چندین روز تمرین نمی کنم، ساندویچ کره بادام زمینی و مربا و کراکر می خورم، چون در برنامه آن هفته موفق نبودم. این ایده آل نیست اما ایرادی ندارد و پیش می آید. هنگامی که روز بد اتفاق می افتد، آن را بپذیرید. سپس به حرکت تان ادامه دهید، فکر کردن به قصور و شکست هایتان یا بدتر، بهانه آوردن برای آنها به شما کمک نخواهد کرد که یک قدم به جلو بردارید. قصورتان را بپذیرید، دلیل شکست تان را بفهمید و از آنجا به جلو حرکت کنید.

۷- پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

مهم نیست که فکر می کنید چقدر شکست خورده اید، همیشه چیزی وجود دارد که آن را درست انجام داده باشید. هنگامی که فکر می کنید همه چیزهای دیگر غلط و اشتباهند، روی آن تمرکز کنید. دست برداشتن از اهداف تناسب اندامتان بعد از یک روز بد، مانند آن است که به خاطر یک لاستیک پنچر، ۳ لاستیک دیگرتان را نیز پنچر کنید. پیروزی های کوچکتان را جشن بگیرید. آنها همان چیزهایی هستند که شما را در مسیر دستیابی به اهدافتان نگه می دارند. به طوری که قبل از آنکه متوجه شوید، پیروزی های بزرگتان را جشن خواهید گرفت.

اینها تمام چیزهایی بود که باید می گفتم. اهدافتان را تعیین کنید و برای رسیدن به آنها سخت بکوشید. اما همچنین به یاد داشته باشید که در نهایت، تمام کاری که می توانید انجام دهید، این است که نهایت تلاشتان را بکنید. اگر امروز، تلاشتان به قدر کافی خوب نبود، همیشه فردایی وجود دارد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *