افزایش شدت و بازدهی تمرینات بدنسازی

همان طور که قبلا بارهای بار گفته ایم بدنسازی فقط رفتن به باشگاه و جابه جا کردن وزنه ها نیست شما باید یاد بگیرید که از تمام زمان خود بهترین بهره را ببرید و تمرینات را با بهترین کفیت ممکن اجرا کنید.

شدت تمرین یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رسیدن به موفقیت است، چیزی که فرق بین قهرمان ها و افراد عادی را مشخص میکند همان شدت تمرین انهاست و الا حجم و یا زمان تمرین آنها با سایر افراد تفاوت خاصی ندارد مسئله ی که مهم است این است که شما از امکانات و زمان خود چگونه استفاده میکنید ، یک تمرین با شدت دارای ویژگی هایی است که در ادامه مجله نسل آهن آن را بیان خواهیم کرد:

شدت تمرینات باید در ذهن شما باشد
نکته ی مهمی که اثر حرفه ای ها امروزه به آن اشاره میکنند رابطه ی بین ذهن و عضله میباشد، شدت تمرینی زمانی حاصل می شود که شما از صد در صد ذهن ,جسم, روح, تکرار ها ست ها و هر ثانیه تمرینات خود استفاده کنید شدت یعنی به گونه ای وزنه ها را جابه جا کنید که هیچ تکراری ناکامل باقی نمانده و در نهایت هیچ انرژی در بدن تان ذخیره نشود هرگز فراموش نکنید که ذهن تان نیز یکی از منابع لازم برای ایجاد شدت تمرینی است برای افزایش شدت تمرینات هرگز نباید به گذشته نگاه عمیقی کرد بلکه از هم اکنون می بایست استاندارد های جسمی خود را بالا برده و به هیچ عنوان به فرم قبل راضی نشوید.
برای رشد و افزایش شدت بهتر است از یک تکرار یا هر کیلو گرم وزنه بیشتر شروع کنید و سنگین تر از قبل کار کنید هر چقدر که در این امر موفق تر باشید مسیر رشد را راحت تر و بهتر طی خواهید کرد .
تکنیک های موثری که در ادامه با آنها آشنا می شوید و با کمک آنها یک قدم اساسی به جلو بر خواهید داشت .

هدف شما نشان دادن قدرت در تمرینات تان نیست بلکه می بایست از تمام جنبه های جسمی برای افزایش شدت بهره بگیرید سعی کنید از شرایط فعلی شدت تمرینات خود ناراضی باشید تا به سراغ شرایط بهتر بروید سعی کنید قدم اول را با ذهن خود برداشته و کم کم به قسمت های بعدی جسمی و فیزیکی بپردازیدسعی کنید پمپاژ خون و رشد عضله را در ذهن خود حس کنید و بدنی زیبا را در ذهن خود تجسم کنید تا به آن برسید.
شدت و فعالیت دو مفهوم کاملا جداگانه می باشند فعالیت از طریق میزان تحرک شما قابل مشاهده خواهد بود اما شدت خالص کردن قدرت تان در جهت لیفت های انفجاری می باشد در مفهوم تمرینات پر شدت هیچ چیز جز وزنه های سنگین نمی تواند در دنیای تان حضور داشته باشد بعضی ها مرتبا در باشگاه حضور پیدا می کنند اما تمرینات خود را با علاقه فراوان انجام می دهند این عمل آنها قابل ستایش می باشد اما ضعف آنها در فعالیت های جسمی و روانی ضعیف خواهد بود سعی کنید فعالیت هایتان همراه با شدت و تمرکز باشد

شدت تمرین با حجم آن متفاوت است
هر ستی را به دقت بشمارید شما هر عضله ای را با ۲ الی ۴ حرکت مختلف می توانید تمرین دهید اما بهتر است سعی کنید به جای تمرینات ضعیف و بی انرژی تعداد ست ها کاهش داده و در عوض به شدت کار فکر کنید .در چنین شرایطی می توان انتظار داشت جلسه تمرینی تان را با شدت قابل ملاحظه ای به اتمام رسانده اید .
بیشتر بدنسازان در اولین قدم به فکر افزایش تعداد ست ها هستند اما حقیقت اینجاست که بهتر است با کمی افزایش وزنه همان تمرینات را شدیدتر کنید همیشه به یاد داشته باشید حجم بیشتر بهتر نیست کار بهتر بهتر خواهد بود .

زمان تمرینات کمتر از یک ساعت باشد!
بدن شما یک ماشین نیست پس از مدتی قدرت و استقامت خود را از دست میدهد هنوز هم با این همه پیشرفت علمی بعضی ها فکر میکنند که هرچه مدت زمان بیشتری تمرین کنند بهتر نتیجه میگریند
با پیروی از سطح معینی از شدت تمرینی هرگز نباید جلسه تمرین تان بیشتر از یک ساعت به طول بیانجامد همیشه تمام کار خود را به این موضوع محدود کنید زمان های مازاد بر این مدت به هیچ عنوان برایتان مفید و اثر بخش نخواهد بود فاکتور زمان فاکتوری بسیار خسته کننده بوده و نمی توان به راحتی آن را افزایش داد سعی کنید همواره در مدت زمانی کمتر وظایف خود را به پایان برسانید .

از شیوه های متفاوت برای تمرین استفاده کنید.

بیایید یک سبک تمرینی را با هم بررسی کنیم که ثابت کرده است که میتواند کارامد باشد اما معمولا از آن به شکل دوره ای صحبت یا استفاده میشود.این سیستم جدید نمی‌باشد.این سیستم تمرینی در دوران طلایی بدن سازی بسیار محبوب بود اما اکنون تنها زمانی‌ نمایان میشود که یک سوپر استار بدن سازی از آن مطلع و در مورد مزایای آن صحبت می‌کند.

سیستم تمرینات پرفشار یا HIT یک روش عالی برای عضله سازی و دم انداختن به بدن میباشد. در سیستم تمرینی (HIT) بدن ساز ابتدا ۱-۲ ‌ست گرم کردنی با وزنه‌های سبک تا متوسط انجام میدهند و سپس یک ‌ست اصلی‌ خود را با نهایت فشار انجام میدهد.هنگامی که ذکر می‌کنیم با نهایت فشار یعنی‌ واقعا این ‌ست باید با نهایت فشار ممکن انجام شود.این ‌ست تا ناتوانی مطلق عضلات پیش خواهد رفت.یعنی باید یک ست را به نحوه ی اجرا کنید که دیگر هیچ انرژی حتی برای یک تکرار بیشتر هم نداشته باشید.

پیش رفتن تا فراتر از ناتوانی عضلانی شامل استفاده از تکنیک‌هایی نظیر دراپ ‌ست، رست پاز، تکرار‌های ناقص و تکرار‌های اجباری با تاکید بر قسمت منفی‌ حرکت میشود.

البته این منظور این سیستم این نیست که تمام حرکات خود را با تکرار تا حد ناتوانی اجرا کنید بلکه شما باید با توجه به ظرفیت جسمانی و استقامت خود یک یا دو ست از اخرین حرکات خود را با تکرار تا حد ناتوانی اجرا کنید.

این که هر کسی چه تعداد حرکت و چه حرکتی را میتواند با این سیتم اجرا کند بستگی به فیزیک او دارد و باید برنامه تمرینی خود را از یک مربی با دانش متناسب با شرایط خود تهیه کند.

در مقالات بعدی در مجله نسل اهن مطالب کامل تری را در مورد این سیستم تمرینی بیان خواهیم کرد

 یادداشت شرایط بدنی
این تکنیک می تواند در مدت زمانی کوتاه تر به شدت روی افزایش شدت تمرینی تان موثر باشد با دیدن تمام امور انجام شده در جلسه قبل می توانید در این جلسه از تمامی آنها سبقت بگیرید هر چقدر که حس پیشرفت را در جلساتتان بیشتر حس کنید راحت تر عضله سازی را به اتمام خواهید رسید نوشتن کارها و تمرینات انجام شده در جلسه قبل صرفا برای رکورد گیری نیست بلکه می بایست قبل هر ست آنها را مطالعه کرده تا از تمامی جنبه های روانی کار خود با خبر شوید با انجام این کار هر هفته از هفته قبل موفقیت آمیزتر خواهد بود
با پیروی از این استراتژی ها در هر یک از تمرینات خود می توانید رشد و پیشرفت را احساس کنید در مدت زمان اندک لیفت های شما ارتقا یافته و همه چیز به سمت بهبود پیش می رود .

 

 

یک نظر

  1. Fc_cr7 پاسخ

    سلام یه سوال داشتم
    اگه تو برنامه تمرینی مثلا تو یه روز کار سینه بوده و هرجلسه هم باید کار شکم و بعضی اوقات هوازی کار کرد آیا باید همه رو تو یکساعت انجام داد یا فقط کار سینه رو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *