در باره مکمل گلوتامین بیشتر بدانید

گلوتامین یکی از بهترین و مناسب ترین مکمل ها برای بهبود فرایند ریکاوری در بدن میباشد که اغلب توسط بدنسازان نادیده گرفته میشود.

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه بدن می باشد .وقتی در معرض انواع گوناگون استرس قرار می گیرید می توانید به صورت جدی با کمبود آن مواجه شوید و در نتیجه با طیفی از مسائل من جمله ممانعت از سنتز پروتئین عضله روبرو می شوید که این مسئله نیز به نوبه خود در فرآیند ریکاوری بعد از تمرین اختلال ایجاد می کند و عملکرد سیستم ایمنی را با مشکل مواجه می کند .

استفاده از مکمل گلوتامین کمک می کند تا عضلات خود را با اسید آمینه های لازم مهیا کند .استفاده از گلوتامین منجر به کسب یک توانایی خیره کننده به منظور مواجهه با تاثیرات منفی مزبور می شود . اگر چه منافع گلوتامین در مقایسه با کراتین به سرعت به دست نمی آید اما تاثیرات بلند مدتی روی افزایش فواید عضلانی در فیزیک تان دارند که می توانند بسیار برجسته باشند . مصرف این مکمل به صورت مرتب در دراز مدت در کسب فواید ویژه آن بسیار حائز اهمیت است .

برخی از مهم ترین فواید این مکمل که باعث میشود حتما از آن مصرف کنید :

  • با کاتابولیسم مبارزه می کند و از ریکاوری پشتیبانی می کند.

وقتی به سختی تمرین می کنید ، بدن شما وارد شرایط کاتابولیک می شود که به تجزیه بافت عضلات می انجامد. به این دلیل که سطوح گلوتامین کاهش می یابد ، بدن شما نیاز دارد که آن را از ذخایر موجود در بدن بیرون بکشد برای کمک به ریکاوری و رشد. استفاده از گلوتامین به شکل مکمل قبل و پس از تمرین بدن شما را از خطر کاتابولیسم حفظ می کند به این دلیل که تقریبا بلافاصله بدن شروع می کند به استفاده از گلوتامین وارد شده به بدن ، این کمک می کند به کاهش تجزیه عضلات که برای تامین گلوتامین مورد نیاز برای ریکاوری مورد نیاز است.

  • تولید پروتئین و تقویت آنابولیسم

در کنار اجتناب از شرایط کاتابولیک که نتیجه تمرین شدید است ، همچنین می خواهید تولید پروتئین در عضلات را تقویت کنید. در شرایط آنابولیک ، بدن شما مواد خام را مستقیماً به عضلات هدایت می کند و کمک می کند به رشد بیشتر فیبرهای عضلات و در نتیجه ادامه رشد عضلانی.

استفاده از مکمل های گلوتامین یکی از بهترین راه ها برای تشویق رشد عضلانی بلافاصله پس از اتمام تمرین است.

  • پشتیبانی از سیستم ایمنی

گلوتامین همچنین برای سیستم ایمنی شما هم مفید است ، با کمک به مبارزه با عفونت ها و استرس های وارد شده به بدن ، به خصوص گلوتامین باعث کاهش آثار سوء کورتیزول می شود ، هورمونی که در پی استرس های وارد شده بر بدن از جمله در نتیجه تمرین ، در بدن افزایش می یابد. در حالی که نمی توانید از ترشح کورتیزول جلوگیری کنید و به نوعی هم برای عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است ، ولی مصرف گلوتامین می تواند باعث کاهش آثار سوء و کاتابولیک این هورمون شده و بدن را در شرایط آنابولیک (عضله ساز) حفظ کند.

  • بهبود عملکرد سیستم گوارش

حقیقتی که کمتر به آن توجه می شود این است که فواید تقویت سیستم ایمنی فراتر از عضله سازی است. این آمینواسید کمک می کند به پشتیبانی از سلامت کلی بدن ، از جمله ترمیم بافت سیستم گوارش. هر وعده ای که می خورید در واقع باعث پارگی ها و آسیب های ریزی بر دیوار داخلی سیستم گوارش می شود و مصرف منظم گلوتامین یکی از بهترین راه هاست برای ترمیم این آسیب ها.

  • کمک به افزایش ترشح هورمون رشد

گلوتامین باعث افزایش بیشتر ترشح هورمون رشد میشود ثابت شده است که تنها با دریافت ۲ گرم گلوتامین از طریق دهان مقدار ترشح هورمون رشد در بدن افزایش چشم گیری داشته است.همان طور که می دانید این یعنی کمک به رشد عضلات. اگر بخواهیم از عملکرد گلوتامین در بدن صحبت کنیم مطالب خیلی به درازا می کشد وبه همین بسنده می کنم که گلوتامین در تمام عملکرد های بدن شرکت دارد. گلوتامین می تواند سطح هورمون رشد را بالا ببرد درد عضلانی را کاهش دهد و ریکاوری و سنتز پروتئین را تسریع کند و موجب حجیم شدن عضلات شود همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در تعداد زیادی فعالیت های حیاتی دیگر بدن ( از جمله مقابله با استرس )‌دخالت دارد . ضمنا گلوتامین موجب تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون می شود که یکی از آنتی اکسیدان های مهم بدن به شمار می رود .

روش های مصرف گلوتامین

روش ها و دوز های مختلفی به توجه به انواع مکمل های گلوتامین در بازار  و شرایط بدنی فرد ورزشکار برای این مکمل وجود دارد اما بهتر است همواره گلوتامین را با شکم خالی مصرف کنید

یکی از بهترین زمان های مصرف  گلوتامین ۵ گرم در ابتدای صبح ۵ گرم بعد از تمرینات و ۵ گرم قبل از خواب برای ریکاوری بهتر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *