با کمک این مواد غذایی فرآیند چربی سوزی را بهبود ببخشید

چربی سوزی امری سخت و دشوار میباشد و برای رسیدن به اهداف خود در این رابطه باید صبور باشید و فاکتور های زیادی همانند تمرین ، تغذیه ، استراحت را در نظر داشته باشید اما مهم ترین فاکتور در فرآیند چربی سوزی بحث تغذیه میباشد و این تغذیه فقط به معنای نخوردن غذا نیست بلکه به معنای استفاده مناسب  و بهنیه از مواد غذایی میباشد.

برخی از مواد غذایی هستند که شاید شما کمتر در باره تاثیر آنها برفرایند چربی سوزی شنیده باشید ما در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم تا این  مواد را به شما معرفی کنیم.

شکلات تیره

درست است. ممکن است این ماده‌ی شیرین مورد علاقه‌ی شما، به چربی سوزی کمک کند. شکلات تیره‌ای که با حداقل ۷۰٪ کاکائو ساخته شده است، هورمون استرس یعنی کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد.

استرس با متابولیسم کند، مرتبط است. با به حداقل رساندن هورمون استرس در بدن، سرعت سوخت و ساز افزایش می‌یابد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تیره، حاوی کافئین و تئوبرومین است.

این ترکیبات، سرعت سوخت و ساز بدن و چربی سوزی موثر را تندتر می‌کنند. در یک مطالعه‌ی جداگانه، بزرگسالانی که بطور منظم شکلات تیره می‌خوردند، لاغرتر از افرادی بودند که از شکلات دوری می‌کردند. این نتیجه، با وجود ورزش و مصرف همان مقدار کالری در طول مطالعه بدست آمد.

تخم مرغ

تخم مرغ‌ها یک وعده‌ی غذایی کامل در یک بسته بندی کوچک هستند. آنها پروتئین با کیفیت دارند، و دارای تمام ۹ اسید آمینه‌ی ضروری برای ترمیم و رشد فیبرهای عضلانی جدید می‌باشند. همچنین آنها به سوزاندن چربی بیشتر کمک می‌کنند.

خوردن تخم مرغ، به عضله سازی کمک می‌کند. دلیلش این است که تخم مرغ حاوی بلوک‌های ساختمانی پروتئین یعنی اسیدهای آمینه است. خوردن غذاهای غنی از اسیدهای آمینه، باعث رشد عضلات می‌شود. در نهایت حفظ عضلات هم نسبت به چربی، به کالری بیشتری نیاز دارد.

دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد حاوی مواد مغذی گیاهی به نام لیگنان‌ها هستند. این ترکیبات با افزایش آنزیم‌های کبدی، چربی سوزی را افزایش می‌دهند. این آنزیم‌ها، چربی را تجزیه کرده و سطح کلسترول را در بدن کاهش می‌دهند. دانه‌های کنجد حاوی مقدار متعادلی از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین هستند.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این ترکیبات، به بهبود سرعت سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند. از همه بهتر، دانه‌های کنجد سرشار از فیبر هستند. فیبر، مدفوع را برای اجابت مزاج راحت، جمع می‌کند. همچنین باعث می‌شود که بمدت طولانی تری احساس سیری کنید، بنابراین پر خوری نمی‌کنید. همچنین فیبر، مانع جذب کل چربی در جریان خون می‌شود.

زیره سبز

زیره افزودنی بسیار خوبی است که با کاهش تجمع سلول های چربی باعث کاهش وزن می شود. این ماده نه تنها باعث ثابت ماندن وزن می شود بلکه باعث کاهش آن نیز می شود. زیره هم به صورت دانه و هم پودر مناسب است.

زیره به تنظیم قند خون کمک می کند به شکلی که حساسیت سلول ها را به انسولین و گلوکوز افزایش می دهد بنابراین بدن بهتر نسبت به این مواد واکنش نشان می دهد. از طرف دیگر زیره باعث کاهش اشتها و کاهش مصرف کربوهیدرات می شود.با مصرف منظم زیره می توانید قند خون و اشتها را کنترل کنید بنابراین کاهش وزن خواهید داشت.

چای سبز

چای سبز احتمالا حدود ۴,۰۰۰ سال پیش کشف شده است اما محبوبیت ش بتازگی در جامعه بدنسازی به اوج رسیده است. این ترکیب که مورد مطالعه بسیار قرار گرفته است، مجموعه ای از بهترین ترکیب های چربی سوز است!

چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و سال‌ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته میشود.عصاره چای سبز یک ماده فعال بسیار قوی درون چای سبز به نام کاتچین می‌باشد.بر اساس تحقیقات انجام شده اینطور به نظر می‌رسد که چای سبز میتواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به فرایند اکسیداسیون چربی‌‌ها سرعت بخشد.نمونه‌های مورد آزمایش به مدت ۱۲ هفته و روزانه ۶۹۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کردند که پس از این مدت میزان چربی‌ بدن آنها کاهش پیدا کرده بود.

به کمک چای سبز می توان مصرف انرژی بدن را آن چنان بالا برد که زمینه ای کاملا مناسب برای سوزاندن حداکثر چربی در بدن ایجاد شود. ویژگی اخیر را کنار توانایی افزایش نور اپی نفرین بگذارید تا متوجه محبوبیت روزافزون چای سبز نزد بدنسازانی شوید که علاقمند به خشک کردن هستند.

فلفل (شامل انواع فلفلهای تند و شیرین)

آیا میدانستید که فلفل سرشار از ویتامین C است؟ ویتامین C بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. همچنین پوست را روشن و استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد. یک مطالعه نشان داده است افرادی که در خونشان دارای سطوح بالای ویتامین C هستند، چربی بدن کمتر و BMI پایین تری دارند.

همچنین، فلفل یک منبع غنی از کارنیتین است. کارنیتین، مولکولی است که به عضلات کمک می‌کند برای تولید انرژی چربی بسوزانند، و این امر منجر به سرعت سوخت و ساز تندتر و روانتر می‌شود.

جو دوسر

شما هرگز مانند قبل به جو دوسر صبحانه‌تان نگاه نخواهید کرد. جو دو سر حاوی فیبر است. فیبر، هضم نشاسته در روده را کند می‌کند. نشاسته، سطح گلوکز را افزایش می‌دهد و باعث هوس غذایی شدید می‌شود. هنگامیکه شما هوس مواد غذایی شیرین یا شور نکنید، وزن بیشتری از دست می‌دهید و انتخاب‌های غذایی بهتری نیز انجام خواهید داد.

جو دو سر، کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد و از سرطان پیشگیری میکند. جو دو سر، سرشار از ویتامین E، پروتئین و مواد معدنی مفید می‌باشد. تمام این مواد مغذی، بدن را سالم نگه می‌دارند و سموم موجود در روده را از بین می‌برند.

آناناس

این میوه حاوی نوعی ترکیب آنزیمی است که مستقیما روی دستگاه هاضمه تاثیر می گذارد و به جذب ریزمغذی ها کمک می کند. این ترکیب موسوم به «بروملاین» اغلب برای درمان اختلالات معده ای و روده ای تجویز می شود.

بروملاین موجود در آناناس به سلول های غده  لوزالمعده کمک می کند که مواد غذایی را تجزیه کنند و این امر به تسریع سوخت و ساز غذاها در بدن کمک می کند.

منبع:مجله Fitness Magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *