همه چیز درباره ی ورزش تی ار ایکس

امروزه سبک جدیدی از ورزش برای رسیدن به تناسب اندام به نام تی ار ایکس باب شده است و طرفداران بسیار زیادی نیز برای خود در سراسر جهان جذب کرده است در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم تا کمی بیشتر در مورد این ورزش بدانیم

TRX دقیقا چیست؟

آن تسمه‌های سیاه و زرد که دور تا دور باشگاهتان آویزان هستند را می‌بینید؟ آنها TRX هستند! TRX توسط یک افسر نیروی دریایی ابداع شد، و یک تمرین قدرتی کل بدن است که بجای تکیه بر دستگاه‌ها یا دمبل‌ها، از وزن بدن خود شخص استفاده می‌کند. TRX برای ورزشکاران استقامتی، پاورلیفترها و افراد مبتدی در تناسب اندام مفید است. در مقایسه با نسخه ساده ریفورمر پیلاتس یا یوگای ضد جاذبه، TRX یک تمرین کل بدن ارائه می‌دهد که بر مرکز بدن شما متمرکز شده و متکی بر وزن بدنتان است.

چرا باید آن را انجام دهم؟

بطور خلاصه، بیشتر از یک دلیل وجود دارد. TRX هم برای افراد مبتدی عالی است، و هم برای حرفه‌ای‌های تناسب اندام، و همچنین افرادی که سرشان همیشه شلوغ است. دو تسمه معلق، امکان انجام تعداد نامحدودی از تمرینات را می‌دهد که به بهبود قدرت، تعادل و انعطاف پذیری کمک می‌کنند.

باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

انتظار یک تمرین عالی را داشته باشید! اگرچه هر باشگاهی، آنرا کمی متفاوت انجام می‌دهد، اما نگران نشوید. این تمرینات می‌توانند به راحتی با سطح تناسب اندام شما مطابقت داده شوند. آماده شوید که به آرامی شروع کنید. کم کم می‌توانید تا سطح کامل مهارت، تمرین کنید. در طول حرکات، نفس بکشید و مثل همیشه به صدای بدنتان گوش کنید.

آیا می‌توانم آن را در خانه انجام دهم؟

بله، شما می‌توانید TRX را تقریبا در هر جایی انجام دهید، و این بهترین بخش موضوع است. من توصیه می‌کنم که اول آنرا در باشگاه یا با یک مربی تمرین کنید تا روش انجامش را به خوبی یاد بگیرید. اما بعد از آن می‌توانید در خانه هم تمرین کنید.

طناب TRX استاندارد امروزی قادر است وزن افراد را تا ۲۰۰ کیلوگرم تحمل کند. و می توان آن را در هر جایی که دارای نقطه اتکای محکمی است، استفاده کرد. تنوع الگوی حرکتی و مفیدی که می توان با این وسیله و ورزش TRX انجام داد، آن را به یکی از بهترین ورزش های بدنسازی جهان تبدیل کرده است.

تکنیک های تمرینات با TRX خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده است که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد  و بعلت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل, چه شما روی عضلات پا, دست , شکم و یا  کمر کار کنید و حرکات اسکات, لانز , پرس سینه و غیره را انجام دهید, در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر می باشند, از این رو مقاومت بدن شما بسیار بالا خواهد رفت.  مثلا وقتی شما حرکت دراز و نشست  را انجام می دهید، بعلت قرار گرفتن وضعت بدنتان, عضلات دستها و پاهایتان نیز درگیر می باشد و این باعث می شود مقاومت بدن شما زیاد شود و با تغییر وضعیت بدن خود به (جلو یا عقب ) فرد می تواند وزنه مورد استفاده در این وسیله را جهت عضله سازی کاهش یا افزایش دهد .

از آنجا که تمرینات این رشته ورزشی به صورت معلق و براساس وزن بدن صورت می گیرد دانش مربی در شناخت آناتومی حرکت و نیز مفاصل و تاندونها و اشراف روی عضلات لازم و ضروری می باشد. TRX به عنوان یکی از کار آمدترین ورزشهای تناسب ادام و سلامتی در سرتاسر دنیا شناخته شده است.

در ادامه بخوانید :آموزش حرکات TRX برای افراد مبتدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *