نکاتی مهم برای افزایش اشتها

عادت غذایی خود را تغییر دهید 

از غذاها و چاشنی هایی استفاده کنید به اشتها ی شمابرا یشتر کنند

با دوستان نزدیک خود به رستوران ها و غذاخوری های شیک بروید افزایش روحیه شما با اشتهای شما رابطه مستقیم دارد سعی کنید غذاهایتان را به تنهایی نخورید و در کنار خانواده و دوستان غذاهایان را میل کنید

غذایتان را آرایش کنید و ظرف‌های غذایتان را رنگی کنید حتی ساده ترین مواد غذایی را در ظروف زیبا و شیک بخورید

در کنار غذای خود از ادویه و چاشنی های مختلف استفاده کنید

 

از چاشنی‌ها کمک بگیرید با اضافه کردن به غذا طعم و عطر خوبی به غذا بدهید که باعث انگیزه و اشتهای بیشتر میشود

برخی سبزیجات معطر و ادویه ها ، به خصوص انواع تند و تیز می توانند اشتها را افزایش دهند. ادویه جات تند باعث ترشح سالیوا و دیگر شیره های گوارشی می شوند، که می توانند پروسه هضم را تسریع کنند ، و سریع تر احساس گرسنگی را در شما ایجاد کنند. می توانید از زنجفیل به شکل عصاره یا ریشه کامل استفاده کنید. از دیگر چاشنی ها و سبزیجات معطری که افزایش اشتها را در پی دارند می توان به : انواع فلفل ، دارچین ، گشنیز ، نعنا ، جعفری ، سیر ، پیاز ، پیازچه ، زعفران ، رزماری و … اشاره کرد.

 

آب بنوشید

آب زیاد بخورید . اگر برنامه ورزشی تازه ای شروع کرده اید ، مهم ترین نیاز شما آب است . کم آبی بدن می تواند بی اشتهایی ایجاد کند . پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یک لیوان آب بنوشید . به علاوه هر روز شش تا هشت لیوان آب بخورید .

آب میوه ها مقدار کالری و کربوهیدرات های ساده قابل توجهی در اختیار شما می گذارند؛ نوشیدن آنها راه ساده ای است برای اینکه به سرعت مقدار کالری زیادی دریافت کنید. نوشیدن یک فنجان آب میوه حدود ۳۰ دقیقه بیش از یک وعده غذایی بزرگ باعث نوسان سریع قند خون می شود یعنی افزایش سریع قند خود و سپس کاهش سریع آن این مسئله اشتهای شما را هم تحریک می کند . بنابراین ، نوشیدن یک لیوان آب سیب یا انگور بیش از یک وعده بزرگ می تواند کمک کند تا اشتهای بیشتری برای مصرف آن وعده پیدا کنید و آن وعده را با موفقیت تمام کنید.

آب میوه همچنین می تواند بخشی از وعده های قبل و پس از تمرین شما باشد. ترکیب ۶۰ تا ۸۰ گرم کربوهیدرات های ساده حاصل از آب میوه با ۳۰ تا ۴۰ گرم پروتئین وی ، راهی عالی است برای تقویت انرژی و عضله سازی است

مصرف فیبر ها را کاهش دهید

فیبرها ، مواد غیرقابل هضمی هستند که در مواد غذایی گیاهی از جمله حبوبات ، سبزیجات ، میوه ها ، آردهای سبوس دار ، دانه ها و سایر منابع گیاهی به مقدار قابل توجهی وجود داشته ، و برای سلامتی ارزش زیادی دارند . فیبر ها باعث تقویت احساس سیری در افراد می شوند و از این رو برای کسانی که تحت رژیم چربی سوزی هستند بسیار مفید است ، ولی وقتی در تلاش برای افزایش حجم هستید می توانند در اشتهای شما اخلال ایجاد کنند.

غذاهای حاوی فیبر زیاد نه تنها معمولاً سخت جویده و بلعیده می شوند ، بلکه در بسیاری از مواقع سهمی از غذاها پر چگالی تر و با کالری بالاتر را در غذاهای شما پر می کنند . غذاهای فیبر دار همچنین مدت زمان بیشتری برای گوارش نیاز دارند و پروسه هضم را کند می کنند ، در نتیجه بدن شما به این زودی ها تمایل برای مصرف وعده بعدی نخواهد داشت .
در مجموع ، مصرف فیبرها یک استراتژی عالی در طول زمان چربی سوزی است ، اما نه یک تاکتیک مناسب برای افزایش حجم ، کارشناسان تغذیه توصیه می کنند روزانه ۲۵ گرم فیبر از منابع مختلف گیاهی در اختیار بدن قرار دهید ، ولی وقتی رشد عضلانی هدف اصلی شماست و اشتهای زیادی هم ندارید، بهتر است مصرف غذاهای حاوی فیبر زیادی را در رژیم خود محدود تر کنید.

با  مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها اشتها خود را افزایش دهید

می توانید پروبیوتیکها را عموزاده های فیبرها در نظر بگیرید . آنها حاوی مواد غیر قابل گوارش باکتری های مضر که می توانند در گوارش و سیستم ایمنی بدن تداخل ایجاد کنند، مقابله می کنند ؛ و به جذب مواد مغذی کمک می کنند. این مواد با ارزش در کنگر ، پیاز ، کاسنی ، سیر و برخی انواع قارچ ها یافت می شوند؛ پروبیوتیک ها را میتوانید به فرم مکمل هم مصرف کنید و به عنوان بخشی از استراتژی کلی برای افزایش اشتها ، و جذب و مصرف مواد غذایی در بدن در نظر بگیرید . وقتی از مکمل های پروبیوتیک استفاده می کنید، دز مصرف را مطابق دستورالعمل محصولی ک خریداری کرده اید در نظر بگیرید.

مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید

ویتامین بخورید . خوردن روزانه مکمل مولتی ویتامین و کانی ها به بازشدن اشتهای کاهش یافته کمک می کند و اگر کم خوردن شما باعث سوء تغذیه شده است ، مواد غذایی اضافی آسیبی به شما نمی رساند . گاهی افراد مسن تر با خوردن روی کمی اشتهای خود را باز می یابند . درباره لزوم خوردن روی با پزشک مشورت کنید .

هنگام شب پرخوری کنید!

اگر یکبار در هفته یا حتی پنج روز یک بار ، پرخوری کنید ، از عکس العمل بدنتان متعجب خواهید شد. اگر تا به حال دقت کرده باشید وقتی وعده غذایی بزرگی قبل از خواب شب می خورید ، صبح با احساس گرسنگی زیاد از خواب بیدار می شوید . این مسئله ، دلایل مختلفی دارد . چنین وعده ای بطور قابل توجهی ترشح انسولین را افزایش می دهد ، هورمونی که تحریک کننده اشتها هم بشمار می آید ، همزمان مقدار غذای مصرف شده ، معده شما را هم تحت کشش قرار می دهد. در نتیجه حجم معده افزایش می یابد.

ضمناً ، افزایش سطح انسولین نه تنها بیشترین مقدار غذا را به سمت عضلات شما هدایت می کند ( و البته ، مقداری از آن هم به شکل چربی خیره می شود) ، بلکه سوخت و سازتان را هم افزایش می دهد.

بنابراین خوب است که موقتاً سطح انسولین خود را بطور چشمگیری افزایش دهید ، به خصوص در طول شب از طریق مصرف یک وعده غذایی بزرگ پیش از خواب که شامل کربوهیدرات ها باشد و این به افزایش ناگهانی سوخت و ساز شما هم منجر می شود. در این صورت شما با معده ای پر از غذا ، و سوخت و ساز تقویت شده به خواب می روید ، که صبح روز بعد بطور غافل گیر کننده ای با احساس گرسنگی و اشتهای زیاد برای غذا خوردن مواجه خواهید شد.

شکلات تلخ بخورید

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گیری در افراد لاغر هم می‌شود. شما می‌توانید یک لیوان شکلات تلخ گرم یا شیرکاکائو را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصرتان انتخاب کنید تا اشتهایتان برای خوردن ناهار و شام بیشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زمینی، نخودفرنگی، شیر و سینه مرغ هم از دیگر منابع دریافت عنصر روی یا همان زینک هستند. به همین دلیل اضافه کردن کمی تخمه کدو یا هندوانه به سالاد فصل می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا دوچندان کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *