مکمل ملاتونین در بدنسازی

ملاتونین چیست ؟

ملاتونین هورمونی است که بدن را از شب‌هنگام باخبر می‌سازد. این ماده در غده‌ی صنوبری‌شکلی که در اعماق مغز قرار دارد ساخته می‌شود.
هنگامی که ملاتونین در جریان خون قرار می‌گیرد به عنوان یک پیام‌رسان عمل می‌کند.  در انسان‌ها و سایر موجوداتِ روزگرد، این ماده بدن را برای استراحت آماده می‌کند و کمک می‌کند که بدن در شب حالت سکون و آسایش را حفظ نماید.

به نظر می‌آید ملاتونین  به دو شیوه باعث خواب می‌شود:

۱. این باور وجود دارد که ملاتونین به طور وسیع، قسمت‌هایی از بدن که هنوز بیدار هستند را سرکوب می‌کند البته نحوه‌ی عملکرد آن دقیقا مشخص نیست. همچنین ممکن است ملاتونین نقشی در پایین آوردن دمای بدن که لازمه‌ی خواب است، داشته باشد.

۲. ملاتونین سرعت کلی ساعت بدن را تنظیم می‌کند. دانشمندان نشان داده‌اند ساعت بدن افرادی که در بعدازظهر ملاتونین گرفته‌اند فریب می‌خورد و فکر می‌کند دیروقت است و این افراد خیلی زود خواب‌آلوده می‌شوند. مصرف ملاتونین برای کسانی که دچار پرواززدگی شده‌اند و بدن‌شان تصور می‌کند در یک منطقه‌ی زمانیِ روزهنگام قرار دارند، می‌تواند سودمند باشد.

ملاتونین هنگام خواب به صورت طبیعی ترشح می شود. این هورمون به وسیله غده صنوبری تولید می شودکه یک ساختار نخودی شکل در مرکز مغز است. این هورمون چشمان ما را پر از تاریکی می کند. در شب ملاتونین تولید می شود تا به تنظیم چرخه های خواب – بیداری کمک کند.

حجم ملاتونینی که در بدن تولید می شود به نظر می رسد که با بالا رفتن سن کمتر می شود. به همین دلیل است که افراد جوان در مقایسه با سالمندان کمتر با مشکلاتمربوط به خواب دست و پنجه نرم می کنند. پژوهش ها نشان داده که از تاثیر ملاتونین تحت عنوان یک ضد اکسیدان، افزاینده سیستم ایمنی، به تعویق انداختن اختلالات خواب یاد شده است.

عوارض ملاتونین

معمول‌ترین عارضه‌ی جانبی گزارش شده خواب‌آلودگی (که خاصیت اصلی ملاتونین است) و سردرد بوده است. مواردی دیده شده که ملاتونین عوارض جانبی داشته است. ملاتونین توانایی بدن برخی افرادِ دارای یک تنوع ژنتیکی خاص را در پردازش گلوکز خون معیوب می‌سازد .
متاسفانه در بسیاری از مطالعات، خطرات استفاده‌ی طولانی‌مدت مورد ارزیابی قرار نگرفته است. شیِر می‌گوید: «هیچ مطالعه‌ی روشنی درباره‌ی مصرف ملاتونین برای بیش از ۶ ماه انجام نگرفته است.»

مصرف این دارو ممکن است بر روی برخی افراد هیچ تاثیری نداشته باشد و کمکی به بهبود فرآیند خواب آنها نکند
همچنین مصرف پیاپی و طولانی مدت این دارو به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

زمان و مقدار مصرف ملاتونین:

زمان رایج برای مصرف این دارو هنگام شب قبل از خواب میباشد اما نظریه های دیگری نیز موجود هست که میگوید بهتر است این دارو چند ساعت قبل خواب مصرف کنید، دوز مصرف این دارو بستگی به فرد ، جنسیت و میزان اختلال خواب او میباشد میزان مناسب مصرف می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.این دارو معمولا در دوز های ۵ میلی گرمی تولید میشود

برای مصرف مناسب این دارو بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید


کاربرد ملاتونین در بدنسازی:

بدنسازان حرفه ای و افرادی که تمرینات سخت و رژیم های طاقت فرسا میگرند معمولا دچار مشکل اختلال خواب میشوند، همچنین مصرف مکمل های حاوی کافئین زیاد مثل پمپ و چربی سوز ها نیز باعث ایجاد اختلال خواب در ورزشکاران میشوند ،شما میتوانید با مشورت مربی یا پزشک خود برای بهبود فرآیند خواب خود که تاثیر بسیار بسیار مهمی در رشد شما دارد از مکمل ملاتونین کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *