هرآنچه که باید در مورد حرکت اسکات بدانید

اسکات بعنوان یک حرکت تمرینی برای عضلات پایین تنه شناخته می شود. اما بر خلاف تصورات رایج این حرکت تمرینی تنها بر روی عضلات پایین تنه تاثیر نمی گذارد، این حرکت توانایی فوق العاده ای در ایجاد شرایط آنابولیک در کل بدن را داراست. در ادامه مقاله به تاثیرات حرکت اسکات می پردازیم و امیدواریم با توجه بیشتر به این حرکت استثنایی هر چه سریعتر به اهداف تان دست یابید.


افزایش توده عضلانی
کمک به توسعه عضلات از ویژگی های بارز اسکات می باشد. انجام حرکت اسکات به طور صحیح باعث افزایش شدت تمرین و در نتیجه افزایش فشار بر عضلات گشته که نتیجه آن ترشح هر چه بیشتر هورمون رشد و تستوسترون در بدن می باشد. این افزایش هورمون حتی بر روی عضلاتی که دخالتی در انجام این حرکت نداشته اند هم تاثیر داشته و باعث رشد و توسعه آنها می شود.
جلوگیری از آسیب
دلیل بروز اغلب صدمات ورزشی ضعف در عضلات تثبیت کننده همچون رباط و بافت های همبند می باشد. حرکت اسکات با تقویت رباط و بافت های همبند با افزایش انعطاف پذیری و آمادگی از بروز آسیب دیدگی جلوگیری کند.
پایین تنه ای مملو از عضله
همانطور که می دانید اسکات جز حرکات چند مفصلی دسته بندی می شود که برای انجام آن نیازمند بکارگیری همزمان عضلات چهارسر ران، همسترینگ، عضلات سرینی، ساق پا و عضلات میان تنه می باشیم، این همکاری با افزایش شدت تمرین همراه است که با تحت ثأثیر قرار دادن عضلات پایین تنه در کوتاه ترین زمان ممکن باعث افزایش حجم عضلات در این بخش می شود.


ریکاوری پس از آسیب دیدگی
اسکات با وزن بدن یک راه حل عالی برای افزایش دامنه حرکتی مفصل ران و مچ پا می باشد که منجر به کاهش درد و عوارضی همچون کمر درد و زانو درد بدون افزایش فشار بر مفاصل میشود. بسیاری از ورزشکاران و حتی افراد عادی که سابقه آسیب دیدگی یا ضعف در عضلات پایین تنه را دارند براحتی با اضافه کردن حرکت اسکات با وزن بدن می توانند قدرت سابق را بدست آورده و از درد فاصله بگیرند.
هماهنگی عصب و عضله همانطور که اشاره شد حرکات تمرینی که بتواند در آن واحد چند گروه عضلانی را بکار بگیرد از چند حرکت تجاوز نمی کند، این همکاری بی نظیر نیازمند نیروی عظیمی از شبکه های عصبی در بدن می باشد که ماهیچه ها را در یک زمان خاص و با یک هدف خاص به کار می گیرد.
چربی سوزی
انجام تمرینات با معده خالی به امید سوزاندن چربی یا اضافه کردن اسکات با هدف توسعه عضلات و افزایش سوخت ساز بدن، انتخاب با شماست. حرکت اسکات توانایی افزایش سوخت و ساز در زمان تمرین و در روزهای آتی را داراست، چگونه؟ حرکت اسکوات با اعمال فشار در روز تمرین باعث تخریب بافت عضلانی کشته و در روزهای آتی بدن برای جبران این آسیب دیدگی اقدام به بازسازی عضلات، ریکاوری و توسعه آن می کند. این فرآیند نیازمند انرژی می باشد این انرژی بواسطه افزایش نرخ سوخت و ساز از سوزاندن منابع انباشته شده چربی در بدن تامین می شود، پس این چنین می توان گفت که با افزودن حرکت اسکات به برنامه تمرینی می توان به مبارزه با منابع چربی در بدن امید داشت.
منبع: مجله فلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *