بهترین مکمل ها برای افزایش حجم عضلات

افزایش حجم عضلات فرآیند پیچیده و مهمی میباشد و روش های رسیدن به حجم بیشتر برای افراد با تیپ های بدنی و ژنتیک های مختلف بسیار متفاوت میباشد، به طور مثال مکمل کراتین برای افراد لاغر و اکتومورف گزینه بسیار خوبی برای افزایش حجم میباشد اما همین مکمل برای افرادی که بدنی اب دار و چرب دارند اصلا گزینه خوبی نمیباشد، برای همین منظور شما باید قبل از شروع یک دوره مصرف مکمل های بدنسازی با نوع بدن خود آشنا شوید و هدفتان از تمرین کردن را مشخص کنید.

بارهای بار در مجله نسل آهن به این نکته اشاره کرده ایم که برای رشد در بدنسازی نباید فقط به مصرف مکمل متکی باشید بلکه مهم تر از آن تغذیه اصولی و تمرین مناسب و استراحت کافی میباشد. اما در این مقاله مجله نسل آهن یک لیست کامل از مکمل هایی که باعث افزایش هیپرتروفی (افزایش حجم) عضلانی می شوند را به شما معرفی خواهیم کرد:

مکمل های پروتئین 

مهم ترین نیاز بدن برای عضله سازی پروتئین میباشد، بدون داشتن پروتئین شما هرگز به اهداف خود در فرایند افزایش حجم نخواهید رسیداگر شما در تلاش برای ساختن حجم خالص عضلانی هستید مصرف روزانه ۱.۵-۲.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن نقطه شروع مناسبی می‌باشد.در صورت نیاز بیشتر میتوانید پروتئین بیشتری نیز مصرف کنید.تغذیه مهم ترین راه برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن میباشد اما شما در یک دوره حجم به احتمال زیاد نمیتوانید تمام پروتئین مورد نیاز بدن خود را از محل تغذیه دریافت کنید، برای همین باید سراغ مکمل های مناسبی همانند پروتئین وی بروید.
وی پروتئین محلول در شیر است. وی سرعت هضم بسیار بالایی دارد، و به این معنی است که آمینواسیدها را با سرعت بالایی به عضلات منتقل می کند و از این طریق رشد عضلات را تقویت می کند. بدلیل سرعت هضم و جذب بالا، بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، قبل و پس از تمرین و بین وعده ها بسیار مفید است. پروتئین کنستانتره و ایزوله را با توجه به سرعت جذب می توان در وعده های قبل و بعد از تمرین مصرف کنید و پروتئین کازئین را به دلیل سرعت جذب آهسته در وعده قبل از خواب مصرف کنید.

 آمینو اسید‌های شاخه دار (BCAAs)

(BCAAs) اشاره به سه آمینو اسید ضروری لوسین، ایزو لوسین و والین دارد.میزان کافی‌ (BCAAs) در بدن میتواند باعث افزایش رشد عضلات و ترمیم آنها (در گذر زمان) شود همچنین میتواند باعث جلوگیری از خستگی‌ و کاهش کوفتگی و درد عضلانی شود.محصولات خالص (BCAAs) دارای هیچگونه کربوهیدرات اضافه یا چربی‌ نمی‌باشند و به همین دلیل خلوص بسیار بالای آنها معمولا از مقدار مشابه پودر‌های پروتئینی گران تر میباشند.

در دوره ی حجم باید سنگین تر تمرین کنید به همین منظور نیازی به مکمل هایی خواهید داشت که انرژی لازم برای انجام این کار را تامین کند، و همچنین به فرایند بهبود ریکاوری پس از تمرین سخت کمک کند، مصرف (BCAAs) یک راه بسیار عالی‌ برای نگه داشتن حالت آنابولیک بدن در مدت زمان بیشتری می‌باشد که همین موضوع میتواند باعث بهبود رشد عضلات در دوره حجم شما شود.

کراتین

کراتین محبوب ترین و رایج ترین مکملی است که امروزه در دنیای ورزش مورد استفاده قرار میگیرد.مصرف کراتین باعث افزایش حجم عضلانی  و بهبود ظرفیت غیر هوازی و هوازی میشود.مصرف کراتین باعث افزایش ذخایر کراتین و کراتین فسفات درون ماهیچهها میشود که این امر باعث افزایش توانایی بدن در تبدیل مقادیر بیشتر آدنوزین تری فسفات میشود.به عبارتی دیگر کراتین باعث میشود تا شما در بازههای کوتاه مدت تمرینات سنگین قدرت بیشتر و پایدار تری را تجربه کنید.

این بازه زمانی کوتاه میباشد زیرا توانایی سلولهای بدن در ذخیره کردن کراتین فسفات محدود میباشد. اکثریت تحقیقات صورت گرفته روی کراتین مربوط به کراتین مونوهیدرات میباشد که یک نوع کراتین متصل به یک مولکول آب میباشد.برخی از  تحقیقات نشان داده است که ترکیب کراتین و کربوهیدراتها میتواند باعث جذب سریعترکراتین در بدن شوید. کراتین را می توانید برای افزایش حجم عضلانی به صورت یک دوره بارگیری به مدت ۵ الی ۷ روز به مقدار ۵ گرمی، ۴ وعده در طی روز مصرف کنید. در روزهای بعد تنها دریافت ۲ وعده ۵ گرمی برای افزایش سایز عضلانی کفایت می کند. البته در روزهای غیر تمرین (استراحت) یک وعده ۵ گرمی برای وعده بعد از صبحانه توصیه می شود.

گلوتامین

گلوتامین را می توان فراوان ترین اسید آمینه موجود در عضلات اسکلتی بدن آدمی دانست. به جرات می توان ادعا کرد که بیش از ۶۱ درصد از کل اسید آمینه های موجود در عضلات  اسکلتی از نوع گلوتامین می باشد. تحقیقات انجام شده در مورد گلوتامین به وضوح نشان داده است این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه داشته و پدیده مخرب آتروفی عضلات را به خوبی مهار کند.

این اسید آمینه که به شکل مکمل نیز تهیه و عرضه می شود در افزایش حجم سلول ها و در تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا کرده و خواص آنتی کاتابولیکی بسیار قدرتمندی نیز دارد. گفته می شود که گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است. لازم به توضیح نیست که تاثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و در تشدید فرایند چربی سوزی بر همگان روشن و ثابت شده است.

زمانی که به تمرینات شدید و طاقت فرسا میپردازید از میزان گلوتامین موجود در عضلات و حتی کل بدن کاسته شده و همین مسئله نیز با افت محسوس قدرت بدنی و ضعف عمومی و با به تاخیر افتادن ریکاوری همراه می شود. مصرف ۱۰ الی ۱۵ گرم در چند وعده توصیه می شود. بهترین زمان مصرف بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، ،بلافاصله بعد از تمرین و قبل از خواب به مقدار ۵ گرم می باشد.

مکمل های مولتی ویتامین و امگا ۳

در مورد آخر لیست ما مولتی ویتامین قرار دارد که البته قرار گرفتن در رده آخر این لیست نشان دهنده کم اهمیت بودن آن نمی‌باشد.هنگامی که فرد تمرین می‌کند نیاز‌های بدن او برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به شدت افزایش پیدا می‌کند.اما معمولا در دوران حجم برای مصرف مقادیر کافی‌ کالری معمولا از مواد غذایی دارای فیبر بالا و کالری کم نظیر میوه‌ها و سبزیجات آنچنان استفاده نمی‌شود و تمرکز افراد معمولا بر روی مواد غذایی پر کالری می‌باشد.اگر به اندازه کافی‌ از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید ذخایر ویتامین بدن شما تخلیه خواهد شد که این موضوع میتواند بدن ما را آسیب پذیر کند و در معرض انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار دهد.بنابراین برای تکمیل دریافت انواع مواد غذایی مورد نیاز بدن و افزایش عضله‌ سازی یک مولتی ویتامین با کیفیت در دوره حجم به شدت توصیه میشود

اسید‌های چرب نظیر امگا ۳ میتواند در فرایند عضله سازی ،  و کاهش درد های عضلانی در فرایند افزایش حجم کمک زیادی به شما کنند.

یک نظر

  1. Mohammad Rahimi پاسخ

    عرض درود و خسته نباشید.
    من یک و سال و نیم تمرین مداوم دارم. قدم ۱۸۳ و وزنم ۷۹ و بدنمم خشک و کاملا متناسب هست. میخواستم یه دوره خیلی قوی جهت عضله سازی و حجم با کیفیت به همراه استروئید داشته باشم‌. استروییدی که بهم پیشنهاد دادن یکی ترنبولون و دیگری دیانابول و یا دیانابول به همراه پریموبولان بود. ازتون میخواستم بهترین مکمل هایی که میتونم در این دوره استفاده کنم ( با بودجه حدودا ۷۰۰) به همراه مارک پیشنهادی خودتون رو بهم معرفی کنین(ترجیحا وی یا گینر به همراه وی کوچک، امینو یا بی سی اا، گلوتامین و کراتین) و اینکه بهترین استروییدی که میتونم استفاده کنم چی هست؟ دوره اولم هست و میخوام که حجم با کیفیت بگیرم. بدنمم نسبتا توی ذخیره چربی بی استعداده. نهایتن بودجمم طرفای ۹۰۰ الی ۱ تومن هست.
    تشکر فراوان از مدیریت و سایت بسیار خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *