آشنایی با انواع مختلف مکمل کراتین

مکمل کراتین انواع و اقسام فراوانی دارد و به صورت های مختلف از انواع پودر های ساده و طعم دار ، قرص ها و کپسول های متفاوت و حتی قرص های جوشان و نوع مایع نیز تولید گشته است اما مسئله مهم فرمول های مختلف این ماده است که کاربرد های آن را نیز متفاوت میکند و شاید برای شما سوال باشد که کدام یک از موارد برای من مناسب تر است ، برای پاسخ دادن به این سوال در این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی و معرفی برخی از مهم ترین کراتین های رایج پرداخته ایم:

کراتین مونوهیدرات(Monohydrate)

کراتین مونوهیدرات بیشترین استفاده را در میا‌‌ن دیگر فرم‌های کراتین دارد و در بیشتر تحقیقات انجام شده از این فرم استفاده شده است. تمام تاثیرات مثبت مرتبط با استفاده کراتین (افزایش قدرت، حجم و توان) از تحقیقات روی کراتین مونوهیدرات حاصل شده است. تولید کننده‌های دیگر انواع جدیدتر کراتین مدعی این هستند که نوع کراتین آنها باعث بهبود میزان دسترسی عضلات به کراتین می‌شود. اما از آنجایی که ۹۹.۱% کراتین مونوهیدرات جذب ماهیچه‌های اسکلتی می‌شود دیگر جای بهبود زیادی برای فرم‌های جدید تر باقی‌ نخواهد ماند.

با وجود انواع کراتین باز هم با این وجود همان کراتین مونوهیدرات قدیمی‌ و دوست داشتنی اینطور به نظر می‌رسد که در تمام نبرد‌ها بار‌ها و بار‌ها پیروز می‌شود. قدرت حلالیت بالا و دسترسی آسان و در مقادیر بالای آن برای عضلات کراتین مونوهیدرات را بسیار کارامد کرده است، برخی شرکت ها برای نوع آوری و جذب بازار بیشتر اقدام به تولید این کراتین به صورت طعم دار یا حتی به صورت قرص نیز کرده اند.

کراتین بافر شده : کری آلکالین(Kre-Alkalyn)

کری آلکالین یک نوع از کراتین می‌‌باشد که دارای مقادیر اندکی‌ از پودر قلیایی نظیر بیکربنات می‌‌باشد. تولید کنندگان این نوع از کراتین مدعی هستند که با افزودن چنین مواد قلیایی به ترکیب کراتین می‌‌توانند آن را کمی‌‌ بیشتر قلیایی کرده که نتیجه این می‌شود که کراتین در معده کمتر تجزیه خواهد شد و قدرت جذب آن توسط ماهیچه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. کری آلکالین هم به صورت مجزا و هم در بسیاری از مکمل‌های قبل از تمرین یافت می‌شود.

در حال حاضر تنها یک تحقیق نشان داده است که این فرم بافر شده از کراتین دارای تاثیر گذاری مناسبی می‌‌باشد. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ گزارش شد که افرادی که ۵ گرم کراتین مونوهیدرات در طی‌ ۲۸ روز، افرادی که همین میزان کری آلکالین و افرادی که دوز پایین تر ۱. ۵ گرمی از کری آلکالین مصرف کرده بودند همگی‌ بهبود عملکرد یکسانی را نشان دادند. گروهی که ۵ گرم مصرف می‌کردند در واقع یک هفته را در دوره بارگیری بودند که هر روز چهار دوز ۵ گرمی‌ را دریافت می‌کردند.

همه گروه‌ها شاهد بهبود قابل توجه در افزایش حجم خشک عضلانی، کاهش درصد چربی‌ بدن، افزایش قدرت در پرس سینه و پرس پا بودند حتی گروهی که از دوز پایین تر و بدون دوره بارگیری از کراتین مصرف کرده بود.

یک نکته مهم قابل ذکر این است گروهی که از کراتین مونوهیدرات استفاده کرده بودند در پایان ۲۸ روز میزان کراتین موجود در عضلات آنها ۵۰. ۴% افزایش یافته بود در حالی‌ که مصرف کنندگان کری آلکالین تنها ۲۷. ۳% افزایش کراتین در ماهیچه‌ها را شاهد بودند. اما به هر حال شما احتمالا هم با مصرف مونوهیدرات و هم کری آلکالین شاهد مزایای آنها خواهید بود و اینطور به نظر می‌رسد که شما همچنان بدون دوره بارگیری برای کری آلکالین می‌توانید شاهد رشد عضلات باشید.

کراتین هیدروکلوراید (Hydrochloride)

تولید کنندگان کراتین (HCL) مدعی هستند که این فرم از کراتین دارای مزایای بیشتر نسبت به کراتین مونوهیدرات می‌‌باشد حتی اگر در دوز‌های کمتر مصرف شود (معمولاً بین ۱-۲ گرم در روز). از آنجایی که کراتین (HCL) فرم میکرونیزه شده کراتین می‌باشد سازندگان آن می‌گویند که شما با مصرف کمتر از آن می‌توانید نتایج مشابه را دریافت کنید. این ادعا بر این اساس است که از آنجایی که شما کمتر مصرف می‌‌کنید پس نیازمند آب کمتری نیز هستید که باعث کمتر شدن نفخ و دیگر مشکلات گوارشی حاصل از مصرف مونوهیدرات می‌شود.

اگرچه هنوز اطلاعاتی‌ مبنی بر برتر بودن این فرم نسبت به کراتین مونوهیدرات موجود نمی‌باشد اما اگر شما هنگام مصرف کراتین دچار نفخ یا گرفتگی عضلات می‌شوید شاید بخواهید این فرم را نیز امتحان کنید. اگرچه ممکن است کراتین (HCL) یک مکمل برتر باشد اما هر ادعایی بدون پشتوانه تحقیقات علمی‌ را نمی‌توان زیاد جدی گرفت.به نظر میرسد این فرم کراتین برای افرادی که میخواهند بدون احتباس آب زیاد بدنی عضلانی تر داشته باشند مناسب باشد .

کراتین نیترات(Nitrate)

کراتین نیترات یکی‌ از فرم‌های جدیدتر کراتین می‌باشد که خود را در مکمل‌های قبل از تمرین نشان داد. تولید کنندگان ادعا می‌کنند که با اتصال مولکول کراتین به مولکول نیترات افراد از مصرف دوز‌های کوچک تر می‌توانند به اندازه مزایای کراتین مونوهیدرات با دوز‌های بزرگ تر بهره برداری کنند. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ میزان ارتباط کراتین نیترات و افزایش عملکرد اندازه گیری شد. هیچ تفاوت قابل توجهی‌ در افزایش حجم تمرینات میا‌‌ن مصرف کنندگان کراتین نیترات و کراتین مونوهیدرات مشاهده نشد اگرچه افرادی که از دوز‌های کمتر کراتین نیترات استفاده کردن بودند حجم تمرینتشان نسبت به گروهی که به آنها دارونما داده شده بود بهبود پیدا کرده بود. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که کراتین نیترات هم می‌تواند دارای تاثیرات مشابه کراتین مونوهیدرات در بهبود عملکرد ورزشی باشد تا زمانی‌ که به مدت ۲۸ روز از کراتین نیترات استفاده شود.

کراتین فسفات(Phospho creatine)

محصول کراتین فسفات خیلی زود برجسته و جنجالی شد. نوع فسفات تشکیل شده از یک مولکول فسفات محدود شده است . کاری که به طور معمول در عضله رخ می دهد و برای موثر بودن کراتین ضروری است. فسفات همچنین ممکن است به پرداخت اسید لاکتیک کمک کند. اگرچه این نوع از کراتین بسیار زود محبوب شد اما خیلی زود هم در یاد کسانی که آنرا کم تاثیر تر از مونوهیدرات دانستند به فراموشی سپرده شد.

کراتین سیترات (creatine citrate)

با توجه به آمارهای رایج مشخص شده که کراتین سیترات بعد از کراتین مونوهیدرات و کراتین هیدروکلراید  از محبوبیت زیادی برخوردار است. نوع سیترات تشکیل شده از یک مولکول کراتین است که به یک مولکول اسید سیتریک متصل می باشد. اسید سیتریک یک واسطه سیکلی است. جاده ای متابولیک که در عضله انرژی ایروبیک تولید می کند.
اسید سیتریک به جهت تولید انرژی بسیار مهم است. به همین خاطر کراتین سیترات انرژی عظیم تری را نسبتا به کراتین تنها مهیا می کند . اگر چه هیچ پژوهشگری این تئوری را قطعی نکرده است معذلک این مسئله به اثبات رسیده است فرم سیترات شامل کراتین کمتری در گرم ( در حدود ۴۰ درصد) نسبت به فرم مونوهیدرات می باشد. اما کراتین سیترات مزیت انحلال بهتر را در آب دارد.

کراتین منیزیم (Magnesium Creatine Chelate)

این فرم ترکیب شده از کراتینی است که به منیزیم محدود می شود. این اتصال به کراتین کمک می کند تا در معده محافظت شود و به جذبش نیز کمک شود.
منیزیم ، برای تغییر کراتین فسفات به آدنوزین تری فسفات که به زبان ساده تر انرژی معنا می دهد مورد نیاز است را با کراتینی که با منیزیم آزاد خورده می شود را به طور جدی بررسی کرده اند. سلول های عضلانی وقتی که از کراتین منیزیم برخوردار می شوند، قدرت بیشتری را از خودشان نشان می دهند

کراتین استر Creatine Ethyl Ester

از تازه ترین محصولات کراتین باید به کراتین استر اشاره کرد که به لحاظ تئوری کراتین استراتیل هیدروکلرید ( یک الکل و یک اسید) نامیده می شود. این نوع کراتین به وسیله دانشمندان در دانشکده پزشکی بنراسکا طراحی شده است تا به افزایش سودمندی کراتین تاثیرات موثر در سلامتی را هم افزایش دهد. استر متصل شده به کراتین سبب می شود تا کراتین از غشای سلولی آسانتر عبور کند و بدین طریق باعث جذب بهتر و بارگیری سلول های ماهیچه ای در یک نرخ بالاتر به نسبت دیگر فرم های کراتینی می شود. نتایج هنوز به طور دقیق توسط پژوهشگران بررسی نشده است و البته برای تعریف و تمجید های روایتی از این محصول هم خیلی زود است.

کراتین های ترکیبی  creatine complex

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم کراتین مدل های مختلف زیادی دارد و برخی از آنها همانند کراتین مونوهیدرات کامل رایج و پر مصرف میباشند و برخی هنوز در مراحل تولید آزمایشی قرار دارند و برخی دیگر فقط نامی برای فروش بیشتر شرکت های تولید کننده مکمل های ورزشی میباشند.

اما چیزی که واجب است عضلات برای افزایش قدرت و رشد به کراتین نیاز دارند و این مکمل جزو مکمل های ضروری تمامی بدنسازان میباشد به همین دلیل برخی از شرکت ها همانند شرکت ماسل تک با محصول سل تک و … اقدام به تولید فرم های ترکیبی کراتین  که ترکیبی از رایج ترین کراتین ها همانند کراتین منوهیدرات و HCL با انواع مکمل های مناسب برای قبل و بعد از تمرین همانند کربوهیدرات ها ، بتا آلانین و امینو اسید های شاخه ای و… کرده اند

ترکیب این کراتین ها و مکمل ها با یکدگیر باعث میشود که هم فرآیند جذب این مکمل ها در کنار هم سریع تر و بهتر شود و هم اینکه نیاز شما به مصرف چند مکمل به طور هم زمان در کنار هم بر طرف شود.

تجربه ثابت کرده وجود مکمل های همانند بتاآلانین و امینو اسید های شاخه ای و کربو هیدرات ها در کنار کرایتن فرآیند عضله سازی را به طور چشم گیری بهبود میبخشد،پس اگر میخواهید برای خود یک مکمل کراتین تهیه کنید ، خرید فرم های ترکیبی آن میتواند بهتر و موثرتر از انواع ساده ی آن باشد، البته همه این موارد بستگی به هدف و سطح آمادگی جسمانی شما نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *