مکمل های آمینو اسید را بیشتر بشناسید

یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین مکمل ها بین تمامی بدنسازان آمینو اسید ها میباشند که دارای انواع مختلفی از قرص ها ، کپسول ها و پودرهای طعم دار و بدون طعم میباشند در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم به بررسی بیشتر این نوع از مکمل ها بپردازیم.

آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین در عضلات هستند و در منابع غذایی متعددی یافت می‌شوند. برخی از آمینو اسیدها توسط بدنتان ساخته می‌شوند، اما برخی از آنها که «آمینو اسیدهای ضروری» نامیده می‌شوند، باید از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها تامین شوند.

اگر بخواهیم به عصاره و کلیدی ترین نکته تغذیه در بدنسازی اشاره کنیم، این است که، برای به حداکثر رساندن رشد عضلانی باید پروتئین کافی مصرف کنید. پروتئین ها حاوی انواعی از آمینواسیدها هستند که خصوصیات مثبت منحصر بفردی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند، دریافت مقدار کافی از پروتئین های مختلف کمک می کند به اطمینان یافتن از اینکه از تمام فواید آنها بهره مند شوید. ولی در عین حال برای تاکید بر فواید آمینواسیدهای خاص، می توانید مصرف مجزای آنها را مد نظر قرار دهید.

خوب در ادامه این مقاله به معرفی رایج ترین و پرکاربرد ترین امینو ها خواهیم پرداخت و مزاییای کلی مصرف آمینو اسید ها را برای شما بیان خواهیم کرد:

آمینو اسید های شاخه ای (BCAAs)

به سه آمینو اسید لوسین، ایزو لوسین و والین آمینو اسید‌های شاخه دار گفته میشود.اسم آمینو اسید‌های شاخه دار به واسطه شکل ساختار آنها به روی آنها گذشته شده است.وجود این سه آمینو اسید بسیار ضروری می‌باشد و به همین دلیل آنها در دسته آمینو اسید‌های ضروری جای میگیرند

این دسته از امینو اسید ها پرکاربرد ترین و مهم ترین امینو اسید ها هستند که حتی به صورت جداگانه نیز تولید و به فروش میرسند، و بدون استثنا در ترکیب تمامی مکمل های امینو اسید شرکت های مختلف وجود دارند، مصرف آمینو اسید‌ها به صورت خالص و اختصاصی از راه‌های مختلفی میتواند روی رشد عضلات تاثیر گذار باشد و در بین آمینو اسید‌ها هیچ کدام از آنها به اهمیت آمینو اسید‌های شاخه دار نیستند.
آمینو اسید‌های شاخه دار (BCAAs) مدت زمان بیشتری را به نسبت به سایر امینو ها در دسترس بوده‌اند اما تنها افراد کمی‌ به اهمیت آنها در افزایش رشد عضلات و افزایش عملکرد پی‌ برده‌اند.در سالیان اخیر تحقیقات روی این آمینو اسید‌ها بسیار گسترش پیدا کرده است و نتایج حاصل از آنها باعث شده است که جهانیان نگاه ویژه ای‌ به این آمینو اسید‌ها داشته باشند.اکنون دیگر می‌دانیم که آمینو اسید‌های شاخه دار چیزی فراتر از واحد‌های تشکیل دهنده پروتئین‌ها و بافت‌های ماهیچه ای‌ هستند و میتوانند از طرق متفاوتی روی رشد عضلات تاثیر گذار باشند.

گلوتامین L-Glutamine
گلوتامین رایج ترین و بیشترین آمینواسید موجود در بدن انسان است و می تواند از دیگر آمینواسیدها هم ساخته شود، به این معنی که از جمله آمینواسیدهای غیرضروری بشمار می آید. آمینواسیدهای غیر ضروری برای عملکرد روزمره بدن انسان بسیار حیاتی هستند، به همین دلیل بدن یاد گرفته چطور به خودی خود آنها را تولید کند. در مقابل، آمینواسیدهای ضروری، باید از طریق مصرف پروتئین های مناسب در اختیار بدن قرار گیرند. با این وجود، دریافت مقدار کافی گلوتامین به این معنی است که بدن شما مجبور نخواهد بود تمام مقدار مورد نیازش را تولید کند، و در نتیجه می تواند پروسه های دیگر عضله سازی را مورد اولویت قرار دهد که وقتی در تلاش برای تقویت ریکاوری عضلات در پی تمرینات سخت هستید، این مسئله به سود شما خواهد بود.

آرژنین L-Arginine
در بدن آرژنین به راحتی به نیتریک اسید بدل می شود، و از این طریق کمک می کند به انبساط عروق خونی، در نتیجه امکان انتقال خون بیشتر به همراه اکسیژن، هورمون های آنابولیک و مواد مغذی را به عضلات تحت فعالیت فراهم می کند. استفاده از مکمل های آرژنین از طریق اننتقال مقدار بیشتری از مایعات رشد عضلانی را تقویت می کند، و باعث می شود عضلات شما رگه دارتر به چشم بیاید. اگر چه این مساله در طول تمرین ظاهر حیرت انگیز و جذاب در عضلات ایجاد میکند، ولی مهمتر از آن آثار بلند مدتی است که از جهت رشد و ریکاوری نصیب شما می شود.

تائورین Taurine

برای اینکه بیشترین فواید را از تمرین خود کسب کنید، لازم است مقدار تائورین بالایی در عضلات شما وجود داشته باشد. وقتی دخایر تائورین تخلیه می شود، قدرت شما هم کاهش می یابد. استفاده از مکمل تائورین، کمک می کند به افزایش قدرت عضلات، کاهش فشار اکسیداتیو ناشی از تمرین و اجتناب از ساخته شدن اسید لاکتیک. تائورین همچنین کمک می کند به جذب آب به داخل سلول عضلات، و بهبود کیفیت و اثر تمرین.

آلانین Alanine :

بتا آلانین از مجموعه مکمل های آمینو اسیدی است که با ساختار آلانین در بازار به فروش می رسد. این آمینو اسید قادر می باشد تا در بدن به عنوان ساختار آنزیمی نقش آفرینی کند و در سنتز پروتئین کارنوزین نقش بسیار مهمی دارد.

بتا آلانین یکی از دو آمینواسیدی است که پروتئین کارنوزین را ایجاد می کنند. زمانی که بتا آلانین با هیستیدین (آمینو اسیدی که در فرایند سنتز پروتئین نقش دارد) ترکیب می شود، تبدیل به کارنوزین دی پپتید می گردد. کارنوزین عموما در اسکلت ماهیچه ای یافت می شود و آمینواسیدی غیرضروری بوده و تنها بتا آمینواسیدی است که به طور طبیعی رخ می دهد.

این آمینو قدرت ماهیچه‌ای را افزایش می‌دهد وحجم ماهیچه‌های ضعیف را افزایش می‌دهد مقاومت ناهوازی ماهیچه را افزایش می‌دهد مقاومت هوازی را افزایش می‌دهد و ظرفیت تمرین را افزایش می‌دهد بنابراین می‌توانید ورزش سخت‌تر و طولانی‌تری انجام دهید.

سیترولین L-citrulline

سیترولین یک آمینواسید غیر ضروری می باشد ،ال سیترولین ، نسبت به ال آرژینین بهتر جذب می شود که در کبد به آن تبدیل می شود ، نتیجه ی آن بالاتر بودن سطح آرژینین خون نسبت به زمانی باشد که خود ال آرژینین مصرف می شود. همچنین می تواند سطوح پلاسمایی آمینواسید دیگر به نام ارنیتین (Ornithine) را که در چرخه ی اوره نقش دارد ، را نیز بالا ببرد.

آنچه از مصرف ال سیترولین حاصل می شود : بهبود گردش خون – افزایش پمپاژ خون- افزایش استقامت- انرژی بیشتر در ورزش هاو خستگی کمتر- کاهش دردهای عضلانی

تئانین
آمینواسید کلیدی که در چای سبز یافت می شود. تئانین اغلب با کاهش استرس در ارتباط است از طریق افزایش سطوح گاما- آمینو- بوتبرریک اسید (GABA) که اهمیت آن برای بدنسازان برمی گردد به قابلیتش برای افزایش سطوح هورمون رشد. خوشبختانه هر دوی این ها با آماده ساختن شما برای خواب بهتر در ارتباط اند.
تئانین کمک می کند به آرامش و افزایش ترشح هورمون رشد در طول خواب شب.

تفاوت آمینو اسید های قرصی و پودری:

همان طور که گفتیم رایج ترین مکمل های امینو اسید به صورت قرص و پودر تولید میشوند و تفاوت اصلی در این نوع مکمل به ترکیب امینو اسید های تشکیل دهنده ی انها ، میزان پروتئین و کاربرد آنها میباشد.

مکمل های امینو اسیدپودری معمولا به عنوان پری ورکات و مکمل های افزایش دهنده ی  انزژی و استقامت در تمرینات به همراه ترکیبات همانند کافئین یا عصاره چای سبز به بازار عرضه میشوند و به طور معمول در وعده های قبل تمرین و یا صبح ناشتا مصرف میشوند

اما مکمل آمینواسید های قرصی و کپسولی معمولا طیف بسیار بیشتری از امینو اسید ها را در ترکیب خود دارند و برای بهبود فرایند عضله سازی در طول روز و در زمان های مختلف مصرف میشوند ، تا بدن بتواند هرچند ساعت یکبار به این منابع دسترسی داشته باشد و حالت آنابولیک خود را حفظ کند.

مزایای مکمل های آمینو اسید:

کاهش چربی شکمی

درست است که اکثر مکمل‌های چربی سوز، دارای سطوح بالایی از محرک‌ها، و مواد دیگری هستند که سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد، اما مکمل‌های آمینو اسید نیز می‌تواند در چربی سوزی به شما کمک کند!

با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در «Menopause» منتشر شد، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت ۳ ماه، با رشد چربی شکمی در جمعیت زنانی که در سنین یائسگی به سر می‌بردند، مبارزه کرد.

مصرف مکمل‌های آمینو اسید در کنار یک رژیم غذایی سالم، در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید، می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را تسریع کند.

نگهداری از توده‌ی عضلانی

آمینو اسید و پروتئین را بعنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسند؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمی‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد. تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در شماره‌ی ژوئن ۲۰۱۰ مجله‌ی «Muscle & Nerve» چاپ شده است، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ها، از تجزیه‌ی عضلاتی که بی حرکت مانده بودند جلوگیری کرده است. محققان توضیح داده‌اند که لوسین، تاثیر ژنی که در دوره‌های عدم فعالیت، باعث شکست عضلانی می‌شود را کمرنگ خواهد کرد.

بهبود عملکرد ورزشی

آمینو اسیدها به عضله سازی کمک کرده و جلوی تجزیه‌ی عضلات را می‌گیرند، بدین ترتیب توده‌ی عضلانی ساخته خواهد شد.تحقیقات علمی ورزشی گفته‌اند که استفاده از این مکمل، همچنین ممکن است به عملکرد ورزشی در ورزش‌های استقامتی نیز کمک کند.

تحقیقی که توسط موسسه‌ی تحقیقاتی غذایی saga صورت گرفته، یافته است میزان VO2max (حداکثر اکسیژن مصرفی)، زمانی که از مکمل‌های آمینو اسید استفاده شده است، بالاتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از مکمل‌های ایزولوسین، والین، و لوسین، می‌توانند ظرفیت شما در ورزش‌های استقامتی را افزایش دهند.

بهبود ریکاوری عضلات :

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از مکمل های امینو اسید بحث ریکاوری و جلوگیری از تخریب عضلات بعد از تمرین های سخت میباشد، مکمل آمینو اسید توانایی سنتز پروتئین در عضلات را افزایش میدهد و از عضلات محافطت میکند وباعث میشود بعد از تمرین بدن سریع تر ریکاوری شود و به حالت طبیعی برگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *