استانوزولول (وینسترول) همه ویژگی ها و عوارض آن

متاسفانه در طی سال های اخیر مصرف استروئید ها بین جوانان و ورزشکاران تازه کار بسیار زیاد شده و برخی مربیان سود جو برای فروش بیشتر فقط فواید این نوع داروها را بیان میکنند و چیزی از عوارض و مشکلات زیادی که این داروها برای افراد ایجاد میکنند صحبتی نمیکنند در این مقاله از مجله نسل آهن سعی میکنیم تمامی اطلاعات در مورد این دارو برای شما بیان کنیم .

“این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی شما میباشد هرگز بصورت خودسر و بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف این نوع از داروها نکنید”

وینسترول نام شناخته شده و پر استفاده داروی استانوزولول می باشد.به طور رایج  نوع قرصی این دارو با نام استنازول و نوع تزریقی آن با نام وینسترول شناخته میشود.

استانازولول مشتقی از دی هیدرو تستسترون بوده که به وسیله تغییرات شیمیایی توانایی آنابولیک هورمون (بافت سازی) به مقدار بسیار زیاد افزایش یافته و از فعالیت آندروژنیکی آن کاسته شده است. استانازولول به عنوان یک استروئید آنابولیک شناخته شده که نسبت بسیار فوق العاده آنابولیکی نسبت به آندروژنیکی را در بین سایر استروئید های موجود دارد. این استروئید همچنین آروماتاز نشده و به استروژن در بدن تبدیل نمی شود. استانازولول دومین استروئید خوراکی پر استفاده بعد از دیانابول است. این استروئید با توجه به توانایی رشد بافت های ماهیچه ای بدون احتباس آب و به ارمغان آوردن بدنی خشک در بین بدنسازانی که برای مسابقات آماده می شوند و سایر ورزشکاران محبوب می باشد.

وینسترول باعث کاهش نشانه‌‌های بیماری آنژیوادم ارثی میشود.وینسترول از احتباس آب درون بدن جلوگیری می‌کند و باعث کاهش علائم این بیماری میگردد.همچنین در بیماری کم خونی نیز این استروئید باعث افزایش تولید سلول‌های خونی میشود.تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که وینسترول باعث بهبود رشد عضلات، افزایش تراکم استخوان ها، افزایش تولید سلولهای خون و باعث تحریک و افزایش اشتها میشود.

وینسترول به وسیله بدن سازان و ورزش کاران برای حفظ عضلات خود و از دست دادن چربی‌ استفاده میشود.توانایی وینسترول در جلوگیری در احتباس آب در بدن میتواند در این زمینه مفید باشد.مقداری از هورمون تستوسترون میتواند به استروژن تبدیل شود و از این طریق باعث احتباس آب در بدن شوند.

به هر حال تستوسترون موجود در وینسترول بسیار ناچیز می‌باشد و باعث احتباس آب نمیگردد. همچنین اعتقاد بر این است که وینسترول با افزایش دفع آب از بدن باعث افزایش میزان ادرار میشود.وینسترول با توانایی چربی‌ سوزی خود میتواند باعث افزایش سرعت فرایند چربی‌ سوزی در بدن شده و از حجم کلی‌ چربی‌ در بدن بکاهد.وینسترول همچنین باعث افزایش قدرت بدون افزایش در وزن بدن میشود.

از این جهت این هورمون به عنوان یک داروی محبوب در میان بدن سازان و ورزش کارانی که خواهان افزایش حجم عضلانی و قدرت بدون افزایش چربی‌ در بدن میباشند مورد توجه قرار گرفته است.

وینسترول معمولا توسط بدن سازانی که در دوره کات هستند به منظور حفظ حجم عضلات خود و چربی‌ سوزی همزمان استفاده میشود.البته هدف از این دوره کات افزایش حجم عضلات نمی‌باشد بلکه هدف حفظ حجم عضلات و کاهش بافت‌های چربی‌ در بدن می‌باشد.گرچه هنوز قابلت چربی‌ سوزی وینسترول به طور کامل اثبات نگردیده است.

وینسترول خوراکی و تزریقی مورد استفاده در دوران کات باعث افزایش سطح آزاد سازی تستوسترون در بدن میشود که این امر باعث کمک به بدن در استفاده بیشتر از تستوسترون برای حفظ عضلات و کاهش بافت‌های چربی‌ میشود.قابل ذکر است که استفاده از وینسترول در دوران کات باعث افزایش وزن نمی‌شود.اگر هدف افزایش حجم باشد (دوره حجم) از استروئید‌های آنابولیکی دیگری استفاده میشود.

عوارض جانبی مصرف وینسترول

عوارض جانبی استروژنیک

استانوزولول توسط بدن آروماتاز نشده و در نتیجه عوارض استروژنیکی به دنبال ندارد. استفاده از یک داروی ضد استروژن در استفاده از این دارو مورد نیاز نبوده چرا که حتی در حساس ترین افراد به ژینکوماسی این پدیده ظاهر نمیشود. از آنجایی که استروژن معمولا با احتباس آب همراه است ، استانازول بدنی زیبا و خشک و عضلانی بدون ترس از احتباس آب عضلانی و زیر پوستی به ارمغان می آورد. این امر باعث می شود از این استروئید در دوره های کات که بیشتر نگرانی ها در رابطه با احتباس آب و چربی بدن است مورد استفاده قرار گیرد. استانازول همچنین در بین ورزشکارانی که به ورزش های ترکیبی قدرتی سرعتی فعال هستند مانند دو میدانی بسیار محبوب است. در چنین ورزشهایی ورزشکار علاقه به وزن اضافی آب در بدن نداشته و در عوض عضلات با کیفیتی که از طریق استانازول نسبت به سایر دارو های آروماتاز شونده به دست می آید عملکرد بهتری را به ورزشکار می دهد.

عوارض جانبی آندروژنیک

هرچند این استروئید به عنوان یک استروئید آنابولیک شناخته می شود اما هنوز احتمال وقوع عوارض آندروژنیکی با این استروئید وجود دارد. این عوارض می تواند شامل پوست چرب، جوش و رشد موهای صورت و بدن شود. استروئید های آنابولیکی و آندروژنیکی میتوانند باعث وقوع طاسی شوند. همچنین در این زمینه باید به بانوان اخطار داد چرا که استروئید های آنابولیک و آندروژنیکی توانایی به وجود آوردن مشخصه های مردانه را در زنان افزایش می دهند. این عوارض می تواند شامل کلفتی صدا، اختلالات قاعدگی، تغییر ظاهر پوست، رشد موهای صورت و بزرگ شدن کلیتوریس شود. علاوه بر این موارد آنزیم ردوکتاز ۵ آلفا استانازولول را تجزیه نکرده و استفاده از دارو های فیناستراید و دوتاستراید برای مقابله با تاثیرات آندروژنیکی آن بی فایده است. فعالیت های آندروژنیکی استانازولول بسیار کم بوده و در مقایسه با ترکیبات آندروژنیکی مانند تستسترون، متیل تستسترون و فلاکسی مسترون حاشیه امن بیشتری دارد.

عوارض جانبی مسمویت کبدی

استانوزولول یک ترکیب سی ۱۷ آلفا آلکیلیتد است. این دگرگونی از غیر فعال شدن استروئید توسط کبد جلوگیری به عمل می آورد و باعث ورود مقدار زیادی از استروئید به گردش خون پس از مصرف خوراکی می شود. استروئید های آنابولیکی و آندروژنیکی سی ۱۷ آلفا آلکیلیتد میتوانند برای کبد مسمومیت زا باشند. مصرف طولانی مدت و یا دوز های بسیار بالا میتواند برای سلامت کبد بسیار خطرناک باشد و در مواردی نادر اختلال کبدی که زندگی فرد را تهدید کند ممکن است به وقوع بپیوندد. به شدت توسعه میشود که در دوره استفاده از وینسترول چندین بار به یک متخصص غدد مراجعه کرده تا سطح آنزیم های و فعالیت و همچنین سلامت کلی کبد شما را کنترل کرده و تحت نظر داشته باشد. استفاده از استروئید های خانواده سی ۱۷ آلفا آلکالیتد معمولا به ۶ تا ۸ هفته ختم می شود تا از بروز اختلالات کبدی جلو گیری به عمل آید.

استانازولول در مقایسه با دوز برابر دیانابول میزان مسمومیت کبدی کتری را به همراه دارد. مطالعات نشان می دهد که در استفاده ۱۲ میلیگرم استانازول در ۲۷ هفته تغییرات زیادی را در آنزیم های کبدی نداشته و سطح آنزیم های کبدی ALT, PLT, ALP, Bilirubin تغییرات آنچنانی نداشته اند. البته با افزایش میزان مصرف دارو و دوز های بالاتر میزان مسمومیت کبدی نیز افزایش یافته و می تواند خطرناک باشد. در مواردی نادر استفاده از دوز های بالا و یا همراه با سایر استروئید هایی که باعث مسمویت کبدی می شوند موجب بروز مسمویت های شدید کبدی و بسیار خطرناکی در برخی از بدن سازان شده است. (در یک نمونه که توسط اینجانب مشاهده شد فردی با مصرف هفتگی ۱۰۵۰ میلیگرم استانازول به همراه ۷۰۰ میلیگرم دیانابول که نمیدونم چه کسی براش تجویز کرده بود به مدت ۸ هفته دچار فیبروز کبدی شدند. البته قبلا هم از این خانواده از دارو ها مصرف کرده بودند و پیشینه این اتفاق رو داشتند.). استانازولول تزریقی هم برخلاف تفکر بسیاری از بدن سازان باعث بروز مسمویت کبدی شده و به یک میزان نسبت به نسخه خوراکی مسمومیت زاست و نباید به عنوان جایگزینی برای استانازول خوراکی زمانی که مسمویت کبدی در فرد مشاهده شده مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از دارو های مسمومیت زای کبدی بعد از اتمام دوره و نه حین دوره مانند Liv 52, liver stabil, Liver care, essentiale forte و … الزامی بوده و در حین دوره دارو های دیگری برای نگهداری و سلامت کبد وجود داشته که مشکلاتی برای شما به همراه نمی آورند. برای اطلاع از این دارو ها و نحوه مصرف می توانید از تیم استروئیدال ایران مشاوره بگیرید. لازم به ذکر است استفاده از دارو های مسمومیت زای کبدی تنها پس از مصرف دارو های آنابولیکی و آندروژنیکی که برای کبد مسمویت زا هستن مورد نیاز است و در سایر موارد الزامی نیستند.

عوارض جانبی قلبی عروقی

استروئید های آنابولیکی و آندروژنیکی تاثیرات نا به هنجاری بر روی سرم کلسترول خون می گذارند. این اتفاق شامل کاهش کلسترول خوب خون HDL و افزایش کلسترول بد خون LDL می شود که این بر هم خوردن تناسب کلسترول خوب به بد باعث زمینه سازی تسلب شرایین خونی می شود. تاثیر نسبی استروئید های آنابولیکی آندروژنیکی بر روی سطوح چربی خون با توجه به نحوه مصرف (خوراکی با تزریقی)، نوع استروئید (آماروماتاز شونده و یا غیر آروماتاز) و سطح مقاومت استروئید به شکست در کبد متغییر است. استانازول با توجه به مقاومت در برابر شکست در کبد، ذات غیر آروماتاز شونده و نحوه مصرف آن تاثیرات شدیدی بر روی کلسترول خون دارد. مطالعات بر روی مردان ورزشکار سالم نشان می دهد که با مصرف ۶ میلی گرم استانازولول به مدت ۶ هفته میزان کلسترول خوب خون ۳۳ درصد کاهش و میزان کلسترول بد خون ۲۹ درصد افزایش داشته است. استروئید های آنابولیکی و آندروژنیکی علاوه بر تاثیرات ذکر شده به صورت ناخوشایندی باعث افزایش فشار خون و تریگلیسیرید، کاهش آرامش بخشی اندوتلیال و بزرگی بطن چپ که همگی ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و انفارکتوس قلبی را افزایش می دهند، می شوند.

استانوزولول تزریقی نیز باعث تغییرات شدید در کلسترول خون می شود. در آزمایشی که بر روی ۱۲ فرد کاملا سالم صورت پذیرفت، تغییرات شدیدی در کاهش کلسترول خوب خون، افزایش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول کلی خون بعد از تنها یک تزریق ۵۰ میلیگرمی استانازولول مشاهده شد. این تغییرات به مدت ۴ هفته بعد از مصرف دارو در افراد باقی ماند که ریسک تصلب شرایین را افزایش می دهد. در مواقعی که فرد به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا بوده و امکان بروز مشکلات در فرد بالا می باشد (حتی به صورت ارثی و ژنتیکی) استفاده از استانازولول تزریقی به جای خوراکی، کاری بیهوده و احمقانه می باشد.

برای کاهش احتمال مشکلات قلبی عروقی و حفاظت از سیستم قلبی عروقی باید استفاده از چربی های ناسالم و جامد را کاهش داده و از چربی های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، کتان و ماهی  استفاده کرد و نیز استفاده از کلسترول و کربوهیدرات های ساده را در طول مصرف این دارو و سایر استروئید های آنابولیکی کاهش داد. استفاده از مکمل های روغن ماهی (امگا سه) تا ۴ گرم در روز و یا حتی تا ۱۰ الی ۱۲ گرم در دوز های بالاتر و استفاده از مکمل های کلسترول های طبیعی و آنتی آکسیدان های مانند Lipid Stabil یا مکمل هایی با ترکیب مشابه مانند کیو ۱۰ پیشنهاد می شود.

عوارض جانبی توقف تولید طبیعی تستسترون

تمامی استروئید های آنابولیکی و استروژنیکی زمانی که با دوز مناسب برای پرورش عضلات مورد استفاده قرار میگیرند باعث توقف تولید داخلی تستسترون می شوند. استانازولول از این قضیه مستثنی نیست و به عنوان ترکیبی قوی موثر بر روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه شناخته می شود. آزمایشات انسانی نشان می دهد با استفاده ۱۰ میلیگرم استانازول توسط افراد بالغ سالم مذکر به مدت ۱۴ روز سطح تستسترون در پلاسمای خون ۵۵ درصد افت میکند. بدون استفاده از دارو های محرک تولید تستسترون بین ۱ تا ۴ ماه طول می کشد که تولید تستسترون طبیعی پس از قطع دارو به سطح عادی آن بازگردد.  لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد از استروئید ها باعث بزرگی مزمن پروستات شده که به اقدامات دارویی و پزشکی نیاز دارد.

نحوه مصرف (اطلاعات عمومی)

مطالعات نشان می دهند که استفاده از یک استروئید آنابولیکی با غذا میزان در دسترس بودن بیولوژیکی آن را کاهش می دهد. این عمر به دلیل ذات محلول در چربی استروئید ها بوده که باعث می شود مقداری از دارو در چربی های موجود در غذا حل شده و توسط جداره سیستم گوارشی جذب نشوند. برای حداکثر سازی جذب استانازول این دارو باید به صورت تنها و با شکم خالی مورد استفاده قرار گیرد و حد اقل فاصله دو ساعته با غذا داشته باشد (این عمر به غذای مصرف شده نیز ارتباط دارد).

اختلاف نظر های زیادی بر روی اندازه ذرات محلول های آماده تزریق استانازول وجود دارد. برای مثال وینسترول تولیدی شرکت زامبان (اسپانیایی) که برای مصارف انسانی تولید شده است، از پودری تصفیه شده که از دریچه سر سوزن های گیج ۲۷ عبور میکند ساخته شده است. وینسترول وی یک نسخه از استانازولول موجود در بازار آمریکا بوده که برای مقاصید دامپزشکی طراحی شده ، از ذرات بزرگتری ساخته شده که در سر سوزن های کوچک تر از گیج ۲۲ گیر می کند. محلول های تزریقی که از ذرات بزرگتری ساخته شده اند معمولا ناراحتی های بیشتری نیز در محل تزریق به وجود می آورند. دوز های تزریقی استانازولول معمولا با دوز های خوراکی سنجیده میشود.

میزان مصرف در مردان

دوز تجویزی پزشکی اصلی استانازولول میزان ۶ میلی گرم در روز که به وسیله یک قرص دو میلیگرمی سه بار در روز مصرف می شود. دوز معمول برای مقاصید بهبود عملکرد ورزشی و عضله سازی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیگرم در روز می باشد که معمولا با استفاده از ۵ قرص ۵ میلی گرمی تامین می شود. دوره های استانازول نباید از ۶ تا ۸ هفته فراتر برود. دوز پزشکی وینسترول تزریقی معمولا یک تزریق ۵۰ میلیگرمی هر ۲ یا ۳ هفته می باشد.

میزان مصرف در زنان

دوز تجویزی اصلی برای وینسترول در زنان میزان ۴ میلیگرم در روز (یک  قرص ۲ میلیگرمی دو بار در روز) با احتمام اینکه زنان جوان نسبت به فعالیت های آندروژنیکی حساس تر بوده می باشد. این دوز به مقدار ۶ میلیگرم یعنی به اندازه مصرف آقایان در صورت الزام و با صلاح دید پزشک میتواند افزایش یابد. زمانی که زنان از این دارو برای مقاصید بهبود عملکرد ورزشی و پرورش اندام از این دارو استفاده می کنند دوز ۵ الی ۱۵ میلی گرم دوز معمول استفاده از این دارو می باشد که نباید بیش از ۴ الی ۶ هفته مورد استفاده قرار گیرد. دوز تزریقی استانازول برای پرورش اندام در زنان و بهبود عملکرد ورزشی در همان محدوده ۵۰ میلیگرم هر دو هفته پزشکی می باشد چرا که کنترل کمتری را در زمینه غلظت در پلاسمای خون را دارد. بنا بر این استفاده از نسخه تزریقی در زنان توصیه نمی شود. اما آن دسته از زنان که باید از این ترکیب استفاده نمایند می بایستی محدوده استفاده خود را بین ۲۵ الی ۳۰ میلیگرم در ۳ الی ۴ روز یک بار نگه دارند. هرچند این دارو آندروژنیک نبوده اما به طور کامل ریسک ظواهر مردانه را کاهش نداده و احتمال وقوع این عوارض در دوز های پزشکی نیز وجود دارد.

 

یک نظر

    1. نسل آهن نویسنده پاسخ

      سلام استفاده از وینسترول تاریخ دار هم باید با مشورت پزشک و مربی با دانش باشه و مصرف خود سرانه اشتباه هست، وینسترول شما که منقضی شده به هیچ عنوان نباید اون رو مصرف کنید ، مصرف دارو مکمل های منقضی شده اسیب های خطرناکی داره و حتی میتونه باعث مرگ افراد بشه

  1. محمد پاسخ

    باسلام
    من روزي ٤ قرص استنازول ٥ ميلي گرم و شبي ٤ واحد سوما تزريق ميكنم
    طي يه ازمايش فهميدم انزيم كبدم ده برابر بالا رفته
    براي ١ ماه اينده استنازول و ٣ ماه آينده سوما خريدم و بايد استفاده كنم
    راهنمايي ميفرماييد كه چه كنم ضررش كمتر بشه

    1. نسل آهن نویسنده پاسخ

      هیچ بایدی وجود نداره سلامتی از همه چیز مهم تر هست مصرف استروئید بخصوص استنازول که یکی از سمی ترین مواد برای کبد هست رو قطع کنید و برای شروع مصرف مجدد با پزشک متخصص مشورت کنید.

    2. رسول پاسخ

      عزیزم شما نباید حین دوره آزمایش بدی چون آنزیمارو بالا نشون میده که طبیعیه. شما دوره ات که تموم شد دو هفته بعد از پاکسازی برو آزمایش بده

  2. حسن پاسخ

    سلام. من بعد سه سال میخوام وینتسترول تزریقی بزنم. توصیه مربی اینه که ۱۵ واحد با دوز ۵۰ طی ۷ هفته بزنم! دوز و یا مقدار توصیه شده معقولانست بنظرتون؟ با تشکر

  3. امین پاسخ

    دوستان توجه داشته باشید برنامه دارو بسیار علم بالایی میخواد . با خوندن یه مطلب علمی سریع شروع نکنید باید برای شردع دوره به نشبت دوره قبل برنامه نوشته بشه . و ازمایش خون بین ۲ دوره الزامی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *