همه چیز درباره مکمل های CLA

یکی از رایج ترین مکمل ها بین بدنسازان و مخصوصا کسانی که به دنبال کاهش چربی های بدن خود هستند مکمل های سی ال ای CLA میباشند که در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم توضیحات بیشتری را درباره این مکمل بیان کنیم.

اسید لینولئیک مزدوج (conjugated linoleic acid) یا به اختصار CLA، یکی از مکمل‌هایی است که در دنیای سلامتی و تناسب اندام اختلاف نظرهای زیادی بر سر آن وجود دارد. امکان ندارد گروه‌هایی از افراد را که CLA مصرف کرده و از آن نتایجی مختلف گرفته‌اند را ندیده باشید برخی از این نتایج کاهش توده چربی بدن با حفظ توده عضلات یا پشت سر گذاشتن چاقی است. تقریبا از اسید لینولئیک مزدوج در مواد اولیه اغلب چربی سوزهای غیر محرک و در ترکیبات خیلی دیگر از مکمل‌های با هدف کاهش وزن وجود دارد.

با این حال، علم همیشه از CLA حمایت نمی‌کند. آیا این اسید چرب باید جز مکمل‌های ضروری در دوره چربی سوزی باشد؟ در ادامه به نتایج تحقیقات خواهیم پرداخت.

CLA چیست؟
CLA یک اصطلاح برای اشاره به خانواده ایزومرهای مختلف شناخته شده اسید لینولئیک مانند اسید لینولئیک مزدوج است. این اسیدهای چرب دارای حلقه‌های اشباع نشده، انواع مختلفی از عملکردهای فیزیولوژیکی را در بدن اعمال می‌کند. با توجه به برخی از نتایج مثبت در مطالعات ترکیب بدنی، CLA در اغلب مکمل‌های با هدف چربی سوزی یافت شده و در آینده جزو مکمل‌های متداول بدنسازان برای دوره‌های چربی سوزی خواهد بود.

CLA چگونه کار می‌کند؟
اغلب CLA های چربی سوز بر روی سیستم peroxisome proliferator-activated receptors به اختصار PPAR تاثیر می‌گذارد. این گیرنده‌ها بر روی عملکردهای متابولیکی مختلفی در بدن مانند چربی سوزی، انتقال استروئید طبیعی، التهاب تاثیر گذار هستند.

اگرچه تحقیقات بیشتری بر روی نمونه‌های انسانی نیاز است، براساس تحقیقات روی حیوانات، CLA تاثیرات بیولوژیکی مختلفی دارد، برخی علائم به توان بالقوه برای کنترل التهابات و کنترل سطح فشار خون توسط این اسید چرب را نشان می‌دهد.

مزایای CLA چیست؟
اسید لینولئیک مزدوج برای بهبود توده عضلانی بدن، کاهش توده چربی بدن، کمک به کاهش وزن و افزایش میزان سوخت و ساز پیشنهاد می‌شود.

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان داده، اگرچه بیشتر نتایج آزمایشات انسانی بر روی افراد بالغ و فعال تاثیرات کمی بر روی ترکیب بدنی و حفظ توده عضلانی در محدوده سلامتی داشته است. بیشتر تحقیقات انجام شده مزایای کمی بر روی ترکیب بدنی در زمان مصرف CLA روی افراد چاق یا کم تحرک نشان می‌دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف تقریبا ۳٫۴ گرم در روز برای مدت ۶ – ۱۲ ماه ممکن است پیشرفت‌های خفیف را در ترکیب بدنی افرادی که اضافه وزن دارند و تمرین نمی‌کنند را تحریک کند. با این حال تکرار مصرف بمدت طولانی برای مشاهده نتیجه توصیه نمی‌شود و بهتر است حداکثر بمدت ۶ ماه مصرف شود.

براساس تحقیقات انجام شده، مکمل‌های CLA به تنهایی بر ترکیب بدنی افرادی که از توده عضلانی بالا و یا آموزش دیده هستند تاثیرات قابل توجهی را اعمال نخواهد کرد. با این حال، همانطور که قبلا گفتیم طرفداران دو آتیشه قسم می‌خورند که این مکمل دارای تاثیرات آنتی کاتابولیک است.

بنابراین آیا مصرف این مکمل را شروع کنیم؟ محققان کانادایی به افرادی بمدت ۷ هفته CLA داده در حالیکه ۳ روز در هفته به تمرین با وزنه میپرداختند. افراد شرکت کننده در این تحقیق که از این مکمل مصرف می‌کردند، ۱٫۴ کیلوگرم افزایش توده عضلات داشتند در حالیکه شرکت کنندگان بدون مصرف این مکمل تنها ۰٫۲ کیلوگرم افزایش را داشتند. نویسنده مقاله اذعان داشت که این موضوع ممکن است به دلیل کاهش تاثیر کاتابولیک بر روی افراد مصرف کننده این مکمل باشد.

مزایای : CLA

  • ترکیب بندی بدن را با کاهش چربی بدن و نگهداری حجم ماهیچه‌ای تغییر می‌دهد.
  • تاثیرات ضد سرطانی و از بین بردن بافت های سرطانی
  • پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

آیا CLA مزایایی برای سلامتی دارد؟
بطور کلی، افرادی که دارای فشار خون بالا و چاقی هستند تنها کسانی خواهند بود که از مصرف این مکمل سود خواهند برد. برای دیگر مزایای مشهود مانند تاثیر ضد التهابی نیازمند تحقیقات بیشتری هستند.

برخی از مطالعات انجام شده بر روی:

سلامت قلب: مصرف ۴٫۵ گرم در روز CLA بمدت ۸ هفته به کنترل فشار خون در شرکت کنندگان با فشار خون بالا کمک می‌کند. متاآنالیزی که اخیرا انجام شده از مزایای بیشتر این اسید چرب بر روی افرادی که فشار خون بالا دارند نسبت به افراد با فشار خون عادی را نشان می‌دهد.

سیستم ایمی و التهاب: این مکمل نمایشگاه تاثیرات مثبت بر روی سیستم ایمنی و پاسخ به التهابات در نمونه حیوانی است اما در نمونه انسانی نتایج مثبت این اسید چرب هنوز ضعیف است.

عوارض CLA چیست؟
پتانسیل مشکلات گوارشی در زمان مصرف با دوز بالای این مکمل بالا است، با این حال با رعایت دوز استاندارد نباید انتظار مشکلات گوارشی را داشت.

در حال حاضر هیچ تداخل دارویی شناخته شده با CLA وجود نداشته و مصرف آن برای انسان ضرری ندارد.

آیا CLA در مواد غذایی طبیعی وجود دارد؟
این اسید چرب بطور طبیعی در گوشت و فراورده‌های لبنی وجود دارد، اما میزان موجود از آن در مواد غذایی بسیار کم می‌باشد.

چه فرم‌هایی از CLA وجود دارد؟
فرم‌های مختلفی از این مکمل وجود دارد، از جمله پودر و قرص اما بهتر است به صورت سافت ژل و یا کپسول مصرف شود. CLA هیچ نام جایگزینی ندارد و تنها با همین نام توسط شرکت‌ها ساخته و به فروش می‌رسد.

دوز مصرف روزانه چقدر است؟
براساس تحقیقات انجام بر روی این اسید چرب بین ۱٫۴ الی ۶٫۸ گرم در روز می‌باشد. با این حال دوز مصرفی بین تحقیقات انجام شده تفاوت زیادی دارد و پیشنهاد ما روزانه ۳٫۴ گرم است. بهتر است روزانه سه قرص این محصول در همراه با سه وعده اصلی غذایی خود میل کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *