فواید تمرینات بدنسازی و فیتنس

با بهترین فواید تمرینات بدنسازی و فیتنس آشنا شوید

 

 بدنسازی و فیتنس امروزه به عنوان یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها بین زن و مرد و از هر سنی تبدیل شده است. تناسب اندام به قدری اهمیت پیدا کرده که بیشتر بحث های روز ورزش به طرف این رشته ورزشی گرایش پیدا کرده است. اما گذشته از اینکه بدنسازی و فیتنس موجب سلامتی، تناسب اندام، افزایش قدرت و مواردی از این قبیل می شود که کم تا بیش همه با آن آشنا هستند؛ آیا تا کنون این سوال برایتان پیش نیامده که تمرینات بدنسازی چه فواید می تواند داشته باشد؟ در این مطلب به چند مورد از فواید تمرینات بدنسازی و فیتنس اشاره می کنیم.

bodybuilder

افزایش سوخت و ساز بدن

تمرینات با وزنه نه تنها در حین تمرین باعث مصرف کالری می شوند، بلکه به دلیل درگیر بودن عضلات بدن و همچنین افزایش توده عضلانی، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن بعد از تمرین را نیز افزایش داده و حتی سوخت و ساز بدن در حالت استراحت را نیز افزایش می دهد. یعنی شما دیگر نگران تجمع چربی نباشید!

افزایش توده عضلانی

اولین چیزی که ما از تمرین با وزنه می دانیم، افزایش توده عضلانی است، اما این افزایش توده عضلانی یعنی بافت بدن بیشتر عضله دارد و کمتر چربی و همچنین در برابر آتروفی نیز از شما محافظت می کند. آتروفی چیست؟

کمک به ترشح بیشتر هورمون های چربی سوزی و عضله ساز

تمرینات با وزنه موجب ترشح بیشتر هورمون رشد و تستوسترون می شود، این دو هورمون  گذشته از اینکه به عضله سازی کمک می کنند، باعث چربی سوزی نیز می شوند. به عنوان مثال: هورمون رشد با برقراری ارتباط با سلول های چربی، آن ها را برای شکستن و سوزاندن چربی آماده می کند.

افزایش تراکم استخوان

تمرینات با وزنه فقط روی عضلات اثر ندارد، بلکه باعث افزایش تراکم استخوان ها نیز می شود. مطالعات متعدد بیانگر آن است که یک برنامه تمرینی قدرتی به طور منظم، می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و باعث افزایش تراکم استخوان شود.

افزایش تعادل

شاید کمتر کسی به این فکر می کرد که تمرینات با وزنه باعث افزایش تعادل نیز می شود. افزایش تعادل ناشی از تمرینات با وزنه، خصوصا” وزنه های آزاد باعث محافظت در برابر آسیب های ناگهانی، بهبود هماهنگی و حتی افزایش چابکی می شود.

ریسک آسیب دﯾدﮔﯽ را ﮐﺎهش ﻣﯽ دهد

تمرینات بدنسازی چون موجب تقویت بافت های بدن یعنی عضلات، رباط ها و تاندون ها می شود، ریسک آسیب دیدگی در تمرینات را کاهش می دهد. این ویژگی فقط مختص به بدنسازها نیست، بلکه ورزشکاران در هر رشته ورزشی وقتی از تمرینات با وزنه استفاده کنند از این مزیت برخوردار خواهند شد.

افزایش حساسیت به انسولین

در یک تحقیق که توسط انجمن قلب آمریکا صورت گرفته است، به این نتیجه رسیدند که در نتیجه تمرینات با وزنه بدن می تواند گلوکز که از مصرف کربوهیدرات به دست می آید را به طور مؤثر تری استفاده کند به جای اینکه آن را به عنوان چربی ذخیره کند.

کاهش چربی شکمی

تمرینات بدنسازی و قدرتی به عنوان یک عامل در مقابله با چربی شکمی شناخته شده است. مطالعات بیانگر آن است که تمرینات با وزنه می تواند موجب کاهش چربی داخل شکم، چربی خطرناکی که در اطراف ارگان های داخل شکم تجمع پیدا می کند، شود.

همچنین این تحقیق مشخص کرده که تمرینات بدنسازی منظم می تواند به جلوگیری از افزایش وزن ناشی از افزایش سن خانم ها کمک کند. در یک مطالعه در دانشگاه Minnesota دو گروه از زنان دارای اضافه وزن به مدت ۲ سال تحت نظر قرار گرفتند، زنانی که دو جلسه در هفته تمرین قدرتی برای عضلات اصلی بدن انجام داده بودند، نسبت به گروه دیگری که کم تحرک بودند، ۶۷ درصد چربی شکم داشتند.

برخورداری از یک بدن جوان حتی با افزایش سن
1096969_1437675604

از سن ۳۰ سالگی به بعد، ما در هر ۱۰ سال ۳ تا ۸ درصد از حجم عضلانی خود را از دست می دهیم. این درصد افزایش از ۵۰ سالگی به بعد به ۱۰ درصد می رسد. نتیجه مطالعاتی که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان می دهد، در ازای هر ۴۵۰ گرم عضله که از دست می دهیم، ۴۵۰ گرم چربی در بدن افزایش پیدا می کند. پس می توان نتیجه گرفت با ادامه تمرینات قدرتی منظم، از کاهش بافت عضلانی و تجمع چربی جلوگیری کرده و به نوعی بدن را جوان نگه داشت.

همچنین با افزایش سن مقدار قابل توجهی فیبرهای عضلانی تند انقباض کاهش پیدا می کند، این فیبرهای عضلانی که به عنوان فیبرهای عضلانی طول عمر شناخته می شوند، با فعال نگه داشتن بدن و انجام تمرینات قدرتی در سنین بالا نیز کاهش پیدا نمی کنند و یا حداقل کاهش را خواهند داشت.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *