رژیم غذایی بدنسازی برای خانم ها

رژیم غذایی بدنسازی برای خانم ها

 

بدنسازی و تناسب اندام در کنار تمرینات، نیاز اساسی به تغذیه و رژیم غذایی مناسب دارد. هم آقایان و هم خانم ها می توانند به تناسب اندام بپردازند اما از نظر ما همانقدر که به چگونگی انجام تمرینات اهمیت داده می شود، باید به رژیم غذایی بدنسازی نیز توجه ویژه داشته باشید. بنابراین، رژیم غذایی بدنسازی و تمرینات نسبت به برنامه های رژیم غذایی سالم و ساده و یا کاهش وزن و عضله سازی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

رژیم غذایی بدنسازی برای خانم هاراهنمای رژیم غذایی بدنسازی برای خانم ها

موارد مهم و اصلی در رژیم غذایی بدنسازی برای خانم ها متفاوت از آقایان نیست. پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی ضروری همیشه در اولیت بوده و لازم است از مواد غذای طبیعی بدست آیند. همچنین باید از مصرف مواد افزودنی و فست فودها خودداری کرد. اهمیت پروتئین و کربوهیدرات از این لحاظ است که برای ساختن و رشد عضلات و همچنین ترمیم بافت عضلات بسیار ضروری هستند. لازم به ذکر است که برای مبتدیان حداقل ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری اضافی در روز برای جهش رشد عضلانی مورد نیاز است. با این حال، جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی و سوزاندن کالری به اندازه کافی برای حفظ توده عضلانی مناسب با رژیم غذایی بدنسازی دست به دست هم می دهند تا شما به تناسب اندام دلخواه خود برسید.

پروتئین

پروتئین مهم ترین ماده مغذی برای ساخت و رشد عضلات است و گذشته از آن،  مصرف به اندازه کافی از اسیدهای آمینه که معمولا” توسط بدن تولید نمی شوند، مورد نیاز بدنسازها است. باید رژیم غذایی پروتئینی به دقت انتخاب شود زیرا هدف ساخت عضله و جلوگیری از انباشته شدن چربی های اشباع شده موجود در غذاها می باشد.

بنابراین، مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ و سویا برای تأمین پروتئین بدن توصیه می شود. میوه ها، سبزیجات و آجیل نیز باید در رژیم غذایی گنجانده شود زیرا شامل ضروری ترین مواد مغذی هستند. قبل و بعد از تمرینات، آب پنیر که یک منبع غنی از پروتئین است و این روزها به صورت پودر نیز در دسترس است را  برای افزایش رشد عضلانی استفاده کنید.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها برای خانم ها به اندازه آقایان در بدنسازی ضروری نیستند اما باید در رژیم غذایی بدنسازی جا داده شوند. میوه، سبزیجات و غلات بهترین انتخاب برای تأمین کربوهیدرات مورد نیاز است. جو دوسر و جو نیز از محبوب ترین کربوهیدرات های مورد انتخاب بدنسازان است.

چربی های سالم

سعی کنید چربی های سالم و طبیعی مانند ماهی های چرب، آجیل، مغز دانه ها، گردو، آووکادو، زیتون، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن های گیاهی را مصرف کنید. این چربی ها برای ساخت عضله مورد نیاز خانم های بدنساز است.

ویتامین ها و مواد معدنی مهم

خانم ها همراه با بدنسازی باید مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامت بدن خود را بعد از سن خاصی برآورده نمایند. که عبارتند از مواد معدنی ضروری و ویتامین های مثل آهن و کلسیم که بدن خانم های بدنساز و غیر بدنساز را متناسب و سالم نگه می دارد. خانم های که به بدنسازی مشغول هستند باید به تمام نیازهای ضروری سلامتی اهمیت دهند، زیرا تناسب اندام نکته کلیدی بدنسازی موفق است. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری  هستند و محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی می توانند نیازهای روزانه کلسیم را به خوبی فراهم کنند.

ویتامین B2

رژیم غذایی و لاغری

رژیم غذایی و لاغری

B2 ویتامین مهمی است زیرا باعث شکستن کربوهیدرات ها و چربی ها برای تولید انرژی مورد نیاز در ساخت و رشد عضلات می شود. خانم ها معمولا”  این ویتامین را با تمرینات سخت از دست می دهند. برای حفظ تعادل مناسب این ویتامین مهم، حبوبات و محصولات لبنی بدون چربی را فراموش نکنید.

آهن

فقر آهن ممکن است مانع بزرگی در تمرینات بدنسازی باشد. زیرا تمرینات باعث خستگی و کمبود هموگلوبین خون می شوند. در نتیجه در طول تمرینات های بدنسازی آهن را از دست می دهید،  پس لازم است با مصرف به اندازه کافی گوشت قرمز بدون چربی و مرغ  این کمبود را جبران کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *