محصولی به نام HMB

اکثر بدنسازان  و ورزشکاران حرفه ای با مکمل اچ ام بی آشنا هستند و مصرف آن را به افراد مختلف توصیه میکنند در این مقاله میخواهیم با این محصول و عملکرد آن و شیوه ی مصرف این محصول آشنا شویم
نسل آهن
Beta hydroxy beta methyl butyrate یا به اختصار HMB   ماده ای است که از متابولیزه شدن آمینواسید ال لیوسین در بدن تولید می شود. ال لیوسین یکی از سه آمینواسیدی است که به عنوان آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA معروف هستند (ایزولیوسین و والدین دو آمینواسید دیگر این گروه هستند). بدن شما هر روز حدود ۲/۰ تا ۴/۰ گرم HMB بسته به پروتئین دریافتی روزانه می سازد. با به عبارت دقیق تر بسته به کل مقدار لیوسین دریافتی از رژیم غذائی.
طبق تحقیقات مشخص شده که BCAA نقش اساسی در ساخت و حفظ عضلات در شرایط کاتابولیک بر عهده دارد. به نظر می آید از سه آمینواسید BCAA ال لیوسین مهمترین نققش را در حفظ حجم عضلات به دنبال تمرینات سنگین و بیماری ها عهده دار است.
مشکل اصلی در مورد ال لیوسین این است که باید مقدار زیادی از این آمینواسید برای کسب نتایج مثبت مصرف شود که این مستلزم هزینه بالائی است. در اصل بسیاری از تحقیقاتی که اثر مثبت ال لیوسین را نشان داده بودند از نوع تزریقی این ماده به مقدار ۵ گرم ال لوسیون در هر ساعت استفاده کرده بودند که این نوع مصرف برای افراد عادی امکان پذیر نبود.
بنابراین تئوری هائی مبنی بر اینکه باید ماده متابولیزه شده ای از ال لیوسین وجود داشته باشد که مسئول سهم عمده ای از آثار مثبت آن باشد و در ضمن بتوان در دز بسیار کمتری از آن نتیجه گرفت. به نظر می آمد این ماده HMB است.
تحقیق بر روی حیوانات نشان دهنده تأثیر بسیار بالای HMB بود. در شرایط پراسترس که حیوانات وزن خود را از دست می دادند یا به شدت بیمار می شدند و حتی برخی می مردند، وقتی به حیوانات HMB داده شد. درصد مرگ و میر در آنها تا حد زیادی کاهش یافت و افزایش حجم عضلانی و بهبود در فعالیت های ایمنی مشاهده شد.
مطالعات مختلف در انسان ها هم امیدوارکننده بود. تعدادی از مطالعاتی که بر روی افرادی با فعالیت ورزشی یا بدون فعالیت ورزشی انجام شد نشان دهنده افزایش وزن عضلانی و کاهش چربی بود. در افرادی که تنها سه گرم HMB در روز مصرف کرده بودند.
به طور متوسط بین ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن عضلانی افزوده و همین مقدار از وزن چربی در طول چهار هفته کاسته شده بود. محققان دریافتند این ماده به طور مثبتی روی فعل و انفعالات بیوشیمیائی به دنبال تمرینات شدید که باعث تحلیل عضلات می شوند مؤثر است و در اصل خاصیت ضدکاتولیک و افزایش سرعت ریکاوری را دارد. اما این مسئله در مورد تحقیقات ثابت شده بود و در دنیای واقعی هرچند اچ ام بی محصولی بود که برایش خیلی تبلیغ شده بود، جواب دهی لازم را بر روی برخی از افراد نداشت، که شاید این مسئله به دلیل رژیم نادرست یا  تمرین نامناسب این افراد بوده باشد.

HMB_1D7011A79C2B0

مزایای اچ ام بی :

HMB اچ ام بی می‌تواند سنتز پروتئین را افزایش دهد
HMB اچ ام بی نقش مهمی در جلوگیری از تخریب عضلات در حین تمرینات شدید دارد
HMB اچ ام بی بهبود ریکاوری بدن با جلوگیری از پدیده کاتابولیسم و شکست پروتئین و تقویت شرایط آنابولیک برای رشد عضلات
HMB اچ ام بی افزایش حجم خالص عضلانی را در پی خواهداشت

HMB اچ ام بی هم در دوران رژیم ( کات ) و هم حجم می‌تواند استفاده شود
HMB اچ ام بی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود
HMB اچ ام بی کاهش خستگی و کوفتگی عضلات را در پی خواهد داشت
HMB اچ ام بی حفظ حجم عضلانی در دوران رژیم و نزدیک به مسابقات
HMB اچ ام بی کمک به افزایش توده عضلانی در افرادی که به سختی وزن و حجم می‌گیرند
مطالعات نشان داده است مصرف HMB اچ ام بی و کراتین یا محصولات no ( مانند آرژنین )‌ مزایای بیشتر و بزرگتری در افزایش حجم عضلانی خواهد داشت
 طریقه مصرف اچ ام بی :
معمولا اچ ام بی به صورت قرص های یک گرمی تولید میشود برای جواب دهی مناسب بهتر است روزانه ۴ قرص یک گرمی این محصول را در وعده ( صبح – قبل تمرین – بعد تمرین – قبل خواب) همراه با مقدار زیاد آب مصرف کنید.
بهتر است بیشتر از ۴ گرم از این محصول را در طول یک روز مصرف نکنید.

یک نظر

    1. کامیار پاسخ

      با سلام
      این مکمل اولین بار جهت ترمیم عضلات بیمارانی ساخته شده بود که توده عضلانی خودشونو از دست داده بودن پس بدون انجام تنمرینات ورزشی هم حجم توده عضلانی رو افزایش خواد داد ولی, با انجام تمرینات بدنسازی نتایج بهتری رو کسب خواهین کرد.
      موفق باشید

  1. بکتاش پاسخ

    و وقتی از مکملهایی نظیر گینر . امینو . تریبولوس . سی ال ای . گلوتامین استفاده می شود باز هم به نظرتون از مکمل اچ ام بی باید در روز ۴ عدد مصرف کرد ؟ من درحال حاضر با استفاده از مکملهای فوق ۲ عدد اچ ام بی استفاده می کنم . بنظرتون کافیه یا بهتر اینه که همون ۴ تا رو مصرف کنم ؟

    1. نسل آهن نویسنده پاسخ

      مصرف این مکمل برای بانوان ورزشکار مجاز میباشد ، دوز مصرف مکمل ها بستگی به سابقه تمرینی تیپ بدنی و نیازهای افراد ممکن است متفاوت باشد
      برای انتخاب میزان دقیق مصرف مکمل هاتون با یک مربی با تجربه مشورت کنید

  2. سینا پاسخ

    سلام میخواستم بدونم ، خوردن دو قرص بعد از تمرین بازم همون جوابدهیرو میده ، یا نه باید به همین شکل که توو سایت زدین استفاغ شه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *