همه چیز درباره ی پروتئین وی

پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر ، محلول شیر به شمار می آید. تقریبا هر کسی که مدت کوتاهی را هم در بدنسازی گذرانده باشد، نام این پروتئین را شنیده و از آن استفاده هم کرده به این دلیل که وی تقریبا رایجترین پروتئین موجود در بازار مکملهاست. وی به این دلیل اینقدر رایج شده که دانشمندان کشف کرده اند وقتی صحبت از تحریک تولید پروتئین در عضلات باشد(یعنی پروسه سلولی که به افزایش سایز عضلات می انجامد)، وی بر دیگر پروتئینها برتری دارد.
علاوه بر این، وی دارای مزایای متعدد دیگری هم هست. مهمترین آنها توانایی اش در تقویت جریان خون در عضلات است. وی حاوی پپتایدهایی است که مانع عملکرد آنزیمی می شود که بطور معمول عامل تنگ شدن عروق خونی هستند. (پپتایدها زنجیره های کوچک پروتئین هستند و آنزیم مذکور هم به اختصار ACE نامیده می شود). با ممانعت از عملکرد ACE، در واقع این پپتایدها باعث اتساع عروق خونی می شوند و انتقال مواد مغذی (از جمله آمینو اسیدهای وی)، هورمونهای آنابولیک (از جمله هورمون رشد و تسترون تولید شده در بدن) و اکسیژن به عضلات را تسهیل می کند- که همگی اینها برای تامین انرژی و قدرت در طول تمرین و ریکاوری و رشد پس از آن ضروری اند. افزایش جریان خون همچنین باعث تقویت پمپ عضلانی شما می شود. بر طبق تایید تحقیقات این کمک می کند به کاهش فشار خون. وی همچنین سطوح آنتی اکسیدان قدرتمند گلوتاتیون را در بدن تقویت می کند، مقدار کلسترول مضر(LDL) را کاهش می دهد و حتی به کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطانها کمک خواهد کرد.

فواید پروتئین وی:

  1. افزایش توده ی عضلانی بدن (به راحتی جذب بدن می شود)
  2. کاهش وزن بدن بخصوص چربی های بدن
  3. افزایش قدرت ایمنی بدن توسط افزایش مقدار گلوتاتیون
  4. پیشگیری از سرطان
  5. کمک به فعالیت سلول های لنفوسیت t که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری. مطالعات جدید نشان می دهد این پروتئین از سرطان سینه نیز جلوگیری می کند.

shop-our-store-image

انواع پروتئین وی:

  • پروتئین وی کنستانتره:
    پروتئینی کامل و با کیفیتی که حاوی مقداری کربوهیدرات و چربی هم هست. بیشترین مقدار پروتئین موجود در این نوع وی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است، که بستگی به مقدار پروسه های فیلترینگ انجام شده بر روی آن دارد.پروسه فیلترینگ که معمولا برای تولید پروتئین وی کنستانتره استفاده می شود، مایکورفیلتر یا اولترافیلتر یشن است. به واسطه پروسه های محدودی که بر این نوع وی انجام می شود، معمولا نوع ارزانتر پروتئین وی بشمار می آید. البته همین خصوصیت باعث می شود تا اغلب مزایای مربوط به پپتایدهای وی در آن باقی بماند. به همین دلایل انتخاب خوبی است برای کسانی که در پی مزایای پروتئین وی برای سلامتی هستند و بودجه محدودتری دارند.
  • پروتئین وی ایزوله:
    این نوع وی خالص تر از وی کنستانتره است بدلیل فیلتر نمودن طولانی تر یا مراحل بیشتر فیلترینگ. یکی از پروسه هایی که تولید کنندگان برای تولید وی ایزوله استفاده می کنند، روش تفکیک بر اساس با یونهاست. فارغ از اینکه کدام روش استفاده  می شود، افزایش مراحل فرآوری این مکان را فراهم می کند که وی تولید شده حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین باشد.
  • پروتئین هیدرولیزه:
    این نوع پروتئین وقتی تولید می شود که وی تحت پروسه هیدرولیز قرار گیرد. این پروسه شامل شکستن زنجیره های بلندتر پروتئین است به زنجیره های کوچکتر، به این معنی که این نوع پروتئین حتی سریعتر از پروتئین وی ایزوله هضم و جذب می شود.
  • وی پروتئین میکرون پارتیکولار:
    این تکنولوژی جدیدی در تولید وی است که عبارت است از تجزیه وی پروتئین ایزوله به ذرات بسیار ریز. این روش ذرات بسیار ریز ویژه ای از پروتئین وی را تولید می کند، که سایز دانه های پروتئین را به یک پنجم کاهش می دهد، در نتیجه حلالیت وی در مایعات هم تقویت می شود. همچنین باعث می شود تا آنزیمهای هضم در دستگاه گوارش راحت تر بتوانند به پروتئین دسترسی پیدا کنند، و به همین دلایل این پروتئین بسیار تند هضمی است و حتی تند هضم تر از وی ایزوله.

مدت زمان انقضا پروتئین وی چقدر است؟

بر روی بسته بندی تمام محصولات پروتئین وی تاریخ انقضا و نحوه مصرف آن درج گردیده است.مصرف پروتئینهای تاریخ گذشته به دلیل از بین رفتن مواد جانبی آن که باعث تغییر رنگ و طعم آن میشود میتواند باعث ناراحتیهای معده یا شرایط بدتر نیز شود.

احتمال خراب شدن پروتئین وی به دلیل رشد میکرو باکتریال تا زمانی‌ که در محیطی‌ مات و غیر قابل نفوذ نسبت به آب و رطوبت باشد بسته بندی شوند کم است.

اگرچه مقدار چربی‌ در این پروتئینها کم است اما پروتئین کانسنتریت یا پروتئین بلند(blend) مقداری چربی‌ در آنها وجود دارد،که این چربی‌ میتواند به واسطه‌ تجزیه شیمیایی به وسیله اکسیژن موجود در هوا فاسد شود.تاکید میشود که برای ایمنی ۱۰۰ درصد به اطلاعات مندرج روی بسته بندی که توسط شرکت تولید کننده ارائه کرده است پایبند بمانید.

 

آیا کسانی‌ که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند میتوانند از پروتئین وی استفاده کنند؟

پروتئین وی ایزولیت تقریبا بدون لاکتوز است ولی‌ امکان دارد حاوی مقدار کمی‌(نیم گرم) باشد.کسانی‌ که مشکل حساسیت به لاکتوز را دارند میتوانند به راحتی‌ بدون نگرانی نسبت به عوارض آن این ماده را مصرف نمایند.در صورت هر گونه شک این افراد میتوانند با پزشک مربوطه در این باره مشاوره کنند.

 

طریقه مصرف پروتئین وی :

بهترین زمان برای استفاده از پروتیئن وی وعده ی بعد از تمرین میباشد.شما میتوانید ۳ اسکوپ از این مکمل را در وعده های صبح ، بعد تمرین و قبل خواب مصرف کنید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *