با مکمل سی ال ای (CLA) آشنا شوید

CLA یا لینولئیک اسید کونژوگه یکی از ایزومرهای لینولئیک اسید است و این بدین معناست که دارای تغییری جزئی در ساختار مولکولی به دلیل تغییر در وظایف مواد غذایی می‌باشد.این یکی از اسیدهای چربی آزاد می‌باشد که به طور طبیعی در گوشت و مواد لبنی وجود دارد و توسط بدن تولید نمی‌گردد بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

CLA برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ توسط دکتر مایکل پاریزا و در حین مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون کشف شد. تونالین CLA (نسخه صنعتی) یکی از برترین مکمل های CLA می‌باشد و از روغن کافشه تهیه می‌شود که منبع مناسبی از لینولئیک اسید می‌باشد. این محصول اولین محصول پرفروش جهان بوده و تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام گرفته شده است.

مزایای مکمل :CLA

  • ترکیب بندی بدن را با کاهش چربی بدن و نگهداری حجم ماهیچه‌ای تغییر می‌دهد.
  • تاثیرات ضد سرطانی و از بین بردن بافت های سرطانی
  • پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

کاهش چربی بدن توسط CLA

یکی از جنبه های CLA که توجه زیادی به خود جلب کرده است، توانایی آن در کاهش چربی بدن در است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ گزارش شده است. از آن زمان به بعد ایزومر ترانس-۱۰ سیس-۱۲ CLA به عنوان کاهش دهنده چربی بدن شناخته شد. اثر CLA بر کاهش چربی بدن در نتیجه مکانیسم های متعددی می باشد:

افزایش مصرف انرژی، از طریق کاهش تجمع چربی در بافت های چربی، افزایش اکسیداسیون چربی، کاهش میزان دریافت انرژی و ممانعت از فعالیت آنزیم‌های مؤثر در متابولیسم اسیدهای چرب و آنزیم‌های لیپوژن از مهمترین مکانیسم‌های عمل CLA برای کاهش توده چربی می‌باشند.

مصرف CLA به همراه تمرینات ورزشی سبک، درمان بسیار مؤثری برای کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن می‌باشد. به نظر می رسد که استفاده از مدت زمان مطالعه کمتر از ۴ هفته ممکن است در مشاهده اثر مثبت CLA کافی نباشد. هنگامی CLA مدت زمان بیشتری استفاده شود اثر بخشی بیشتر را نشان می دهد.

تأثیر بر ترکیب بدن: مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی و نیز بررسی‌های انسانی نشان می‌دهندکه CLA سبب کاهش توده چربی بدن می شود. افزایش مصرف انرژی، افزایش اکسیداسیون چربی، کاهش میزان دریافت انرژی و ممانعت از فعالیت آنزیم‌های مؤثر در متابولیسم اسیدهای چرب و آنزیم‌های لیپوژن از مهمترین مکانیسم‌های عمل CLA برای کاهش توده چربی می‌باشند. مصرف CLA به همراه تمرینات ورزشی سبک، درمان بسیار مؤثری برای کاهش وزن و کاهش توده چربی بدن می‌باشد.

کدام چربی‌سوز بهتری است: سی‌ال‌ای یا کارنیتین

همان طور که نسل آهن گفتیم اسید لینولئیک ترکیبی (CLA)، یکی از چربی‌های ضروری است که عمدتا در گوشت قرمز یافت می‌شود، و کمک می‌کند تا چربی‌های بدنتان را بسوزانید و عضلات خالص بسازید. از سوی دیگر، کارنیتین یکی از آمینو اسیدهاست، که به سوزاندن چربی درون سلول‌های بدنتان کمک می‌کند. تحقیقات، نشان از تاثیر کم کارنیتین بعنوان یک چربی‌سوز دارند.

با وجود اینکه کارنیتین برای حمل و نقل اسیدهای چرب، ضروری است، اما توانایی بدن در تولید کارنیتین از طریق سنتز آمینو اسیدهای دیگر، باعث شده تا کارنیتین غیر ضروری محسوب گردد. بهرصوت به خاطر داشته باشید که پیش از مصرف هرگونه مکمل غذایی، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

CLA به شما کمک خواهد کرد تا چربی بسوزانید و عضله بسازید، در حالی که Carnitine کمکی نخواهد کرد. سی‌ال‌ای یک ضد التهاب قوی است، اما کارنیتین نه. سی‌ال‌ای جزو آمینو اسیدهای ضروری است، اما کارنیتین خیر. در حقیقت هیچ شواهدی دال بر نیاز ما بر مصرف کارنیتین به هر دلیلی وجود ندارد، مگر اینکه دارای شرایط خاص پزشکی باشید. هنگامی که رژیم می‌گیرید، برای اینکه مطمئن شوید بجای از دست دادن بافت عضلانی، چربی می‌سوزانید، مصرف سی‌ال‌ای خیلی کمک خواهد کرد.

یک نظر

  1. Parham پاسخ

    با سلام میخواستم‌بپرسم برای یک فرد مبتدی ک مثلا یک ماهو نیم بدنسازی شروع کرده مصرف کراتین گینر توصیه میکنید من ۱۶ سالمه واس سنم چطور ضرر نداره؟!وزنم خیلی پایینه
    با تشکر

  2. Mehdi پاسخ

    باسلام من چند روزی هست که claمصرف میکنم هیجده سالمه الان حدود هشتا کپسولشو خوردم با رژیم ولی اثری نداشته باید چکار کنم که بهتر نتیکه بگیرم؟ مرسی

  3. عادل پاسخ

    سلام.
    ممنونم.مطالبتون عالی و کامل بود.
    فقط یک سوال برای من پیش اومد.
    من به علت کارمند بودن سیکل و برنامه روزمره زندگیم به این صورته:
    ۰۶:۳۰ صبح عسل و دارچین
    ۰۷:۳۰ شروع کار – از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۶:۰۰ که در محل کار هستم ۶ عدد سفیده تخم مرغ و ۲ لیوان چای سبز و ۱ فنجان قهوه تلخ میخورم.
    ساعت ۱۶:۳۰ در منزل ناهار(اصولاً مرغ آب پز و ماهی گریل شده)
    ساعت ۱۸:۴۵ باشگاه بدنسازی تا ساعت ۲۰:۳۰
    ساعت ۲۱:۳۰ شام(اصولاً نان روگن به همراه سینه مرغ)
    (ودر تمام مدت سعی میکنم تحت هیچ عنوان هم از مواد قندی و سرخ کردنی استفاده نکنم)

    سوال : من باید در روز چند دوز و در چه زمانی از قرص سی ال ای استفاده کنم؟( من این قرص رو تهیه کردم)
    ممنون میشم که پاسخمو بدید.

  4. رامین پاسخ

    سلام کارمندم و صبح ۱۰ دقیقه نرمش میکنم میکنم وبعد یک لیوان اب ولرم و ۱۰ دقیقه بعد یک لیوان عسل و لیمو میخورم میرم اداره و ساعت ۸/۱۰ صبحانه که معمولا” پنیر کم نمک و یک عدد سفیده تخمه مرغ و مقداری کنجد و جو پرک دو سر استفاده میکنم.
    و ساعت ۱۰ یک لیوان چای و تا ساعت ۱۳ چیزی به غیر از آب چیزی نمیخورم و بعد ناهار و تا ساعت حدود ۶ چیزی نمیخورم.
    ولی اکٍثرا” شبها شام نیخورم ولی چند تا دونه ساقه طلایی و ۷-۸ خرما و یه لیوان شیر میخورم
    وزنم ۷ کیلو زیاد شده(تحرک تو کار و خونه تقریبا” صفر و به خاطر کرونا از ۹۸/۱۲ تعطیله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *