چند نکته ی مهم برای جذب پروتئین بیشتر

مهم ترین فاکتور برای رشد مصرف کافی پروتئین در روز میباشد،پروتئین غذای اصلی عضله  و مهم ترین عامل برای عضله سازی میباشد، اما تامین پروتئین کافی برای بدنسازان امری بسیار دشوار میباشد و همه ی پروتئین دریافتی در طول یک روز نیز جذب بدن نمیشود،پس شما علاوه بر دریافت پروتئین بیشتر باید به دنبال جذب بیشتر پروتئین هم باشید.

با این ۵ روش می توانید جذب پروتئین در بدنتان را افزایش دهید.
۱- به پروتئین های حیوانی اکتفا نکنید
همه منابع پروتئینی حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، بوقلمون، شیر و تخم مرغ را می شناسند. اما غذاهای دیگری هم هستند که می توانند تامین کننده های پروتئینی خوبی باشند. شاید چگالی پروتئین شان به اندازه پروتئین های سرشناس نباشد اما اگر آنها به هر وعده غذایی تان اضافه کنید، مطمئن باشید جذب پروتئین در بدنتان چندین برابر خواهد شد. گیاهان هم می توانند منابع پروتئینی باشند. برنج قهوه ای، جو دوسر، نخود، عدس، سویا و چغندر سرشار از پروتئین هستند. همچنین می توانید همراه وعده های غذایی تان از بادام و نارگیل استفاده کنید. شاید باورتان نشود اما این دو هم پروتئین فراوانی دارند.

۲- مراقب چربی ها باشید
چربی موجود در غذایی که می خورید می تواند بر جذب پروتئین در دستگاه گوارش تان تاثیرگذار باشد. غذاهای چرب به دلیل اینکه منبع انرژی بالایی دارند، مدت زمان زیادی در دستگاه گوارش می مانند و این باعث می شود، جذب پروتئین محدود شود پس مراقب باشید وعده های غذایی پروتئینی تان زیادی چرب نباشند.

۳- از منابع پروتئینی مختلف استفاده کنید
میزان تاثیرگذاری یک ماده غذایی پروتئینی روی عضله سازی و ترمیم بافت های عضلانی عمدتا با نوع اسیدهای آمینه موجود در آن، مشخص می شود. منابع پروتئینی حیوانی عمدتا از نظر اسیدهای آمینه کامل هستند اما پروتئین های گیاهی مانند غلات و سبزیجات از این نظر کامل نیستند. بنابر این در یک برنامه غذایی هوشمندانه باید از هر دو این منابع استفاده کرد. به عنوان مثال می توانید از سبزیجات به همراه برنج و لوبیا، کره بادام زمینی همراه نان سبوس دار یا نخود فرنگی به همراه سالاد و نان ذرت استفاده کنید. استفاده از دانه های آجیلی به همراه غذا نیز می تواند به افزایش جلب پروتئین کمک کند.

۴-مایعات  پروتئینی  بنوشید
با استفاده از آب سبزیجات و گیاهان پروتئینی به همراه هر وعده غذایی، می توانید مقدار جذب پروتئین را تا حد زیادی افزایش دهید.
همچنین افزودن دو عدد سفیده تخم مرغ و یا یک پیمانه پروتئین وی کمک شایانی به بالا بردن جذب پروتئین در بدن می کند.
سعی کنید نوشیدنی های تان را نیز آگاهانه انتخاب کنید. آب نارگیل به مراتب پروتئین بیشتری نسبت به شیر دارد.
۵- مکمل های پروتئینی را فراموش نکنید
مصرف یک مکمل پروتئینی مناسب می تواند تامین کننده خوبی برای مقدار پروتئین مورد نیازتان باشد. مکملی که حاوی اسیدهای آمینه لازم باشد را در زمان های مهم مانند صبح ناشتا و یا بعد از تمرین، استفاده کنید.
استفاده از اسیدهای آمینه شاخه ای و یا گلوتامین نیز روشی موثر برای ترمیم بافت های عضلانی آسیب دیده است. گلوتامین گرچه اسید آمینه ضروری نیست اما تمرینات دشوار، آن را به اسید آمینه ضروری تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *