همه چیز درباره ی مکمل گلوتامین

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان می‌باشد. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حالدر دنیای بدن سازی گلوتامین به عنوان یکی‌ از بهترین مکمل‌های موجود در بازار شناخته میشود.البته منظور ما از غیر ضروری این نیست که واقعاً مصرف آن برای ما غیر ضروری می‌باشد بلکه منظور ما این است که بدن به طور طبیعی خود توانایی تولید گلوتامین را دارا می‌باشد.

اسید آمینه گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری‌فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان‌ترین اسید آمینه آزاد می‌باشد.

شصت درصد گلوتامین بدن ما درون ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد و مابقی آن درون شش ها، کبد و معده می‌باشد.گلوتامین یک مولکول منحصر به فرد می‌باشد که به دو نیتروژن متصل می‌باشد.همین خصوصیت باعث شده است که گلوتامین اصلی‌‌ترین انتقال دهنده نیتروژن درون سلول‌های ماهیچه ای‌ باشد.

gat-l-glutamine-banner

گلوتامین چه کاری انجام میدهد؟
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بر اثر بیماری و فعالیت‌های پر فشار فیزیکی‌ نیاز بدن به گلوتامین افزایش می‌یابد.سلول‌های سیستم ایمنی بدن به عنوان سوخت اصلی‌ خود از گلوتامین استفاده میکنند و کارکرد صحیح این دستگاه بستگی به گلوتامین دارد.هنگام بیماری یا آسیب دیدگی سیستم ایمنی بدن واکنش نشان میدهد و نیاز بیشتری به گلوتامین خواهد داشت.افرادی که در آستانه مریض شدن هستند یا در محیط‌هایی هستند که احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد برای حفظ سلامتی‌ خود به دریافت بیشتر گلوتامین نیازمند هستند.
مصرف گلوتامین همچنین باعث افزایش نگهداری نیتروژن درون بدن میشود و باعث از دست رفتن پروتئین‌های موجود در ماهیچه‌ها میشود.در چند دقیقه ابتدایی تمرینات شما ماهیچه‌ها شروع به آزاد سازی گلوتامین میکنند. هنگامی که میزان گلوتامین بدن شما کاهش یابد احتمال اینکه بدن شما به حالت کاتابولیک وارد شود افزایش می‌یابد.در موارد شدید تر حتی این مساله میتواند باعث از دست رفتن عضلات نیز شود.گلوتامین همچنین مسول انتقال نیتروژن به سراسر بدن در طول تمرینات پر فشار می‌باشد.حفظ تعادل مثبت نیتروژن و مقادیر بالای گلوتامین از معیار‌های اصلی‌ عضله‌ سازی می‌باشد.

چرا بدن شما نیاز به گلوتامین دارد؟
بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ‌های خونی نیازمند استفاده از گلوتامین می‌باشد.به همین دلیل بدن همیشه سعی‌ می‌کند جریان گلوتامین موجود درون رگ‌های خونی را همیشه ثابت نگه دارد.دستگاه ایمنی و دستگاه گوارش هر دو نیازمند گلوتامین هستند.دستگاه گوارش در بعضی‌ موارد که فرد از رژیم با پروتئین بالا استفاده می‌کند به دلیل کمبود گلوتامین میتواند دچار مشکلاتی شود.
عضلات بزرگ‌ ترین منبع گلوتامین موجود در بدن میباشند.شصت درصد گلوتامین موجود در بدن در عضلات ما ذخیره شده‌اند.هنگامی که یک فرد به صورت منظم و دائمی روی به تمرینات سنگین فیزیکی‌ میاورد بنابراین نیازمند مقادیر بیشتری گلوتامین نسبت به آن چیزی است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می‌کند می‌باشد.اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز خود را از طریق رگ‌های خونی دریافت کند مجبور میشود که به سراغ ماهیچه‌ها برود.در این حالت گلوتامین موجود درون ماهیچه‌ها شکسته شده و به درون جریان خون وارد میشوند.به همین دلیل است که شما باید از مکمل گلوتامین استفاده کنید.
مصرف گلوتامین مخصوصا بعد از انجام تمرینات بسیار مورد نیاز می‌باشد.میزان گلوتامین موجود در بدن بعد از تمرینات میتواند تا ۵۰% نیز کاهش پیدا کند.هنگامی که بعد از تمرینات عضلات تجزیه شوند بدن برای انتقال پروتئین به درون این ماهیچه‌ها برای ترمیم و رشد مجدد نیازمند گلوتامین می‌باشد.اگر بخواهیم به طور طبیعی منتظر بازگشت سطح نرمال گلوتامین درون بدن باشیم باید ساعت‌ها یا حتی روز‌ها منتظر بمانیم.

بهترین زمان برای مصرف گلوتامین چه موقع می‌باشد؟
هنگامی که ذخایر گلوتامین موجود درون بدن کم می‌باشد باید از گلوتامین استفاده کرد.کمترین میزان گلوتامین موجود در بدن مربوط به بعد از تمرینات می‌باشد.شما باید بعد از تمرینات خود در سریعترین زمان ممکن گلوتامین مصرف کنید.بیشتر بدن سازان علاقه دارند که گلوتامین را به نوشیدنی‌ بعد از تمرینات خود اضافه کنند.گلوتامین در اغلب موارد بدون مزه می‌باشد. وشما میتوانید آن را با پودر های پروتئنی خود ترکیب و مصرف کنید.

طبق توصیه اکثر کارشناسان بهتر است یک اسکوپ گلوتامین را در صبح ناشتا ، یک اسکوپ بعد تمرین و یک اسکوپ قبل خواب مصرف کنید.

 

مزایای گلوتامین در عضله‌ سازی
۱) تحریک سنتز پروتئین در عضلات با در اختیار گذاشتن نیتروژن برای تولید پروتئین
۲) کاهش زمان ریکاوری عضلات
۳) افزایش تولید هورمون رشد
۴) کاهش کاتابولیسم در طول تمرینات
۵) افزایش استقامت به وسیله جایگزین کردن گلیکوژن در شرایطی که گلیکوژن بدن تخلیه شده است
۶) کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن
برای دستیابی به این نتایج شما باید بیش از مقداری که بدن در حالت طبیعی گلوتامین تولید می‌کند مصرف کنید.مقدار دقیق مصرف هم بستگی به شدت فعالیت فیزیکی‌ و تاثیر آن روی بدن دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *