همه فواید و منابع ویتامین D

اکثر بدنسازان بر روی کربوهیدرات ، پروتئین و امینو اسید های مصرفی روزانه خود دقت بسیار زیادی دارند اما متاسفانه اکثر این افراد اهمیت زیادی برای مصرف ریز مغذی ها و ویتامین ها قائل نیستند و این در حالی است که اکثر افراد با کمبود ویتامین به خصوص ویتامین D مواجه هستند و از فواید این ماده ی بینظیر قافل هستند،  اما امروزه ثابت شده که این ویتامین فواید بیشماری برای بدن دارد . دانشمندان مدت زیادی است که در حال تحقیق بر روی توانایی ویتامین D در کمک به جذب کلسیم برای حفظ تراکم استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان هستند . اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این ویتامین می تواند در مقابل بیماری های مزمن مثل سرطان ، دیابت نوع اول ، روماتیسم ، ورم مفاصل ، تصلب شریان ها و بیماری های خود ایمن نیز سودمند باشد . اما با همه این مطالب میزان ویتامین D در خون بسیاری از افراد بزرگسال کم است . این ویتامین در انتخاب های غذاهای معمول ما فراوان نیست . از اینرو اکثر جذب ما از این ویتامین از طریق نور خورشید و مولتی ویتامین ها صورت می گیرد . دکتر هولیک می گوید نور آفتاب ارزانترین و ساده ترین منبع برای جذب ویتامین D است بدن شما توانایی خوبی در ساخت این ویتامین از طریق نور خورشید دارد و ماندگاری این ویتامین نیز دو برابر سایر منابع است .

منابع غذایی خوب در این زمینه را می توان از شیر ، ماست ، مارگارین ، گربه ماهی ، ساردین ، ماهی آزاد ، تن و زرده تخم مرغ نام برد . اما گرفتن میزان کافی ویتامین D از رژیم غذایی دشوار است مگر اینکه مرتباً از لبنیات و ماهی استفاده کنید . به همین خاطر استفاده از نور آفتاب و همچنین مکمل های این ویتامین بهترین منبع می باشند و حرف آخر اینکه ویتامین D بدنتان را تقویت کنید
ممکن است بدن شما به اندازه کافی از ویتامین D بهره مند نباشد تا سلامت شما را تضمین کند از اینرو با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا خوردن یک عدد مکمل ۱۰۰۰IU ویتامین D3 روزانه ، ویتامین D بدنتان را تامین کنید. در صورت لزوم می توانید در مورد سلامت قرار گرفتن در نور خورشید با متخصص پوست خود مشورت کنید

در ادامه مجله نسل آهن شما را با بهترین خواص این ویتامین آشنا میکنیم.

تقویت چربی سوزی با مصرف کلسیم و ویتامین D
مطالعه تازه ای که نتایج آن درژورنال تغذیه بالینی به چاپ رسیده گزارش می کند وقتی مردان و زنان صبحانه ای شامل بیش از ۵۰۰ میلی گرم کلسیم و حدود ۳۵۰ واحد ویتامین D مصرف می کنند کالری و چربی بیشتری می سوزانند و در طول روز ۳۲۰ کالری نسبت به زمانی که روز خود را با مقدار کلسیم و ویتامین D با نصف این مقدار شروع می کنند کمتر میل می کنند
سوزاندن کالری بیشتر به خصوص از ذخایر چربی و مصرف کالری کمتر در طول روز می تواند در دراز مدت به چربی سوزی بیشتری منجر شود بهترین راه برای اطمینان یافتن از اینکه مقدار کافی از این دو ریز مغذی با ارزش را دریافت کنید این است که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم کلسیم و حدود ۲۰۰۰ واحد ویتامین D3 همراه صبحانه خود میل کنید.

افزایش سطح تستوسترون با مصرف ویتامین D

سطح پایین ویتامین دی مرتبط با کاهش سطح تستوسترون در خون می‌باشد.در یک تحقیقی که در استرالیا انجام شد نشان داده شد که مصرف ویتامین دی (۳۰۰۰ واحد در روز) برای یک سال میتواند سطح تستوسترون را ۲۰ درصد و سطح تستوسترون‌های آزاد و فعال از لحاظ بیولوژیکی را ۱۷ درصد افزایش دهد.

این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها بسیار حیاتی می‌باشد و همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مهم است. کاهش سطح تستسرون با کاهش میزان ویتامین دی در خون رابطه مستقیم دارد.

مصرف ویتامین D از خستگی ماهیچه‌ها می‌کاهد

خستگی در عضلات ممکن است به دلیل مشکلاتی در میتو کندری باشد. میتو کندری ، گلوکز و اکسیژن را مصرف می‌کند تا برای سلول‌ها انرژی تولید کند، انرژی که به مولکول‌ها می‌رسد ATP نام دارد. سلول‌های ماهیچه‌ای نیاز به ATP زیادی دارند تا حرکت کنند، بنابراین آنها از فسفوکراتین که منبع آماده انرژی است، استفاده می‌کنند.

میتو کندری ، بعد از انقباض ماهیچه‌ها ، فسفوکراتین را نیز دوباره پر می‌کنند. میتو کندری هر چقدر بهتر کار کند، در زمان کوتاهتری فسفوکراتین را پر می‌کند.

محققان دانشگاه نیوکاسل ، بر روی زمان دوباره پر شدن فسفوکراتین در کسانی که ویتامین D کمی دارند، بررسی انجام دادند. آنها زمان دوباره پر شدن فسفو کراتین را در ۱۲ نفر که از ماهیچه‌های پای خود استفاده می‌کردند و کمبود ویتامین D داشتند اندازه گیری کردند و دوباره همین بررسی را بعد از مصرف ویتامین D انجام دادند.

آنها متوجه شدند پر شدن انرژی فسفو کراتین با بالا رفتن ویتامین D در ۱۰ تا ۱۲ هفته‌ افزایش می یابد. میزان خستگی در همه این افراد کاهش یافت. در واقع کمبود ویتامین D با کم شدن کارایی میتوکندری همراه است.

کارایی هوازی ماهیچه‌ها با دریافت ویتامین D بیشتر می‌شود . تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام خواهد شد تا نشان دهد مصرف ویتامین D چه تاثیری بر توانایی ورزشکاران دارد.

 

 

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *