مزایا و زمان های استفاده از زانو بند بدنسازی

زانو بند و باندهای پیچشی چگونه به شما کمک میکنند؟

باندهاي پيچشي براي حمايت از مفاصل و يا ماهيچه هاي ضعيف يا آسيب ديده استفاده مي‌شوند. باند هاي پيچشي عموما در حين انجام حرکت اسکات سنگين به دور زانو و يا پرس سينه سنگين به دور بازو پيچيده و استفاده مي‌شوند. باندهاي پيچشي و بند ليفت‌ها مفاصل شما را تثبيت مي‌کنند و در طول تمام مجموعه حرکتي مانع از کشيدگي بيش از حد مفاصل شما در حين بلند کردن وزنه‌هاي سنگين مي‌شوند. براي هر يک از تمرين هاي پاورليفتينگ بندها و باندهاي پيچشي متفاوتي وجود دارد.

اگر یک بدنساز حرفه ای هستید و یا علاقه ی زیادی به اجرای حرکات اسکات با وزنه ی سنگین را دارید و یا اینکه زانوهای شما در هنگام تمرین در معرض آسیب قرار دارند ما به شما پیشنهاد میکنیم که با یک هزینه کم از زانوهای خود در برابر خطرات جبران ناپذیر حفاظت کنید

باندهای‏ کشی زانو ایمنی ورزشکار را حین فعالیت‏های ورزشی با افزایش بسیار زیاد مقدار پشتیبانی وباحالت فنری خود تا انتهای حرکات تأمین می‏کنند. باندهای‏ کشی شما را قادر می‏سازند تا با وزنه‏ های سنگین‏تر تمرین کنید. در نتیجه باندکشی  زانو نه تنها یک ضرورت برای ایمنی است بلکه آنها به انجام حرکات در وزنه های سنگین‏تر کمک می‏کنند.

باندهای‏ کشی با حفظ شرایط مناسب برای انقباض بهتر سبب ایجاد نیروی بیشتر حرکتی می‏شود و در نتیجه شما را قادر می‏سازد با وزنه های سنگین‏تری تمرین کنید.

هر چه شما بیشتر از آسیب دیدگی دور بمانید، در مجموع دوره های تمرینی شما افزایش خواهند داشت. آسیب های ورزشی انواع مختلف دارند، اما قسمت های ویژه ای از بدن، بیش از سایر اعضاء در خطر صدمه دیدن هستند. زانو جزو دسته‏ ای از مفاصل است که در گروه پر آسیب‏ ترین‏ها دسته‏ بندی می‏ شود.

لازم بذکر است که افراد آسیب دیده در ناحیه زانو باید از حمایت دقیقتر و مناسبتری برخوردار بشوند. لذا این دست افراد بهتر است قبل از استفاده با افراد متخصص مشورت نمایند

هنگام اسکوات سنگین ، زانوبند را ببندیم یا نه ؟

با اینکه هنگام بستن زانوبند کمی قدرت ما بیشتر می شود سوال اینجاست که این کار علمی است و این افزایش قدرت خوب است یا خیر ؟

همیشه درباره چنین موضوعاتی بحث زیاد بوده و به نظر می رسد هیچ وقت پایانی هم برایش نیست . حال به آخرین تحقیقات انجام گرفته در این زمینه توجه کنید .


بدنسازان و پاورلیفترها اغلب زانوهای خود را با باندهای کشی حین اسکوات های فوق سنگین می بندند . در تئوری ، این کار باعث محافظت از زانو از اعمال استراس زیاد روی زانوها می شود اما تا امروز هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که از این ماجرا دفاع کند . البته منظور ما حرفه ای هایی هستند که سنگین کار می کنند و گاهی در باشکاها ورزشکاران مبتدی هم این کار را انجام می دهند که باید عرض کنیم بهتر است تا کمی وزنه را سبکتر نمایند تا علاوه بر تقویت عضلات ، مفاصل و تاندون ها هم تقویت شوند . پس بحث ما درباره ورزشکارانی است که سابقه طولانی در تمرین دارند.

محققان از انگلستان از افرادی تحت آزمون خواستند که حین انجام اسکوات با ۸۰ درصد وزنه زانوهای خود را بانداژ کنند و هدف این بود که تاثیر آن را روی بیومکانیک اسکوات بررسی کنند و تفاوت آن را با زمانی که بانداژ نیست را مقایسه کنند .

یافته ها حاکی از آن بود که استفاده از زانوبند به شکل قابل توجهی تولید نیرو در اسکوات را بهبود می دهد به ویژه در مرحله پایین رفتن . باند ها روی بیومکانیک اسکوات تاثیر دارند به طوری که حرکت مفصل لگن را محدود می کنند و آن را وادار می کنند که حالتش صاف بماند در حالی که باعث خم شدن بیشتری از زانوها می شود .

نتیجه این امر چنین معلوم شد : زانوبند باعث می شود یک منفعت بیومکانیکی به وجود آید که به وسیله انرژی کشسانی جدید می آید و درفاز پایین رفتن تولید می شود درست شبه زمانی که شما یک فنر را پرس می کنید ، در آن انرژی ذخیره می شود و پس از آن انرژی را آزاد می کند . تحقیق مذکور ۲ نکته مثبت را نشان داد :

۱- بستن زانوها باعث تغییر تکنیک اسکوات می شود و این تغییر به حدی کافی است که روی توسعه پایین تنه اثر مخرب بگذارد

۲- ترکیب تغییر حالت بدن و محدودیت فیزیکی در ناحیه پشت زانو می تواند استرس بیشتری روی مفصل زانو ایجاد می کند

کاربد این عمل نیز بدین صورت است :زمانی که هدف تان افزایش قدرت پایین تنه است نباید از زانوبند غافل شوید . تکیه به کمک های مصنوعی می تواند حامی خوبی برای مفصل زانو شده و آمادگی آنها برای آسیب را کاهش دهد

آسیب‏ های ممکن در اثر عدم استفاده از زانوبند

سیب دیدگی زانو %۵۵ آسیب دیدگی های ورزشی را تشکیل می دهد. دونده ها، دوچرخه سواران، شناگران، ایروبیک کاران، فوتبالیست‏ها، بسکتبالیست‏ها و والیبالیست‏ها قربانیان این آسیب ورزشی هستند. در این عارضه، استفاده بیش از حد از زانو باعث ناراحتی و آسیب رسیدن به تاندون زیر کشکک زانو، بافت‏های اطراف زانو و عضلات تأثیرگذار بر این مفصل می شود. این آسیب‏ ها می تواند پارگی‏ های عضلانی-وتری، لیگامانی و یا منیسک باشد.

عدم آمادگی بدنی،گرم نکردن بدن پیش از شروع فعالیت ورزشی، استفاده از تکنیک های نادرست و نیز ماهیت خود رشته ورزشی از جمله دلایل ایجاد آسیب های ورزشی هستند.

نحوه استفاده از زانوبند

باندکشی باید با کشش پیوسته و به‏ اندازه( نه خیلی محکم و نه شل) بکار برده شود.

میان لبه های هر دور از باندکشی نباید فاصله ای وجود داشته باشد. در غیر این صورت لبه های آزاد می‏تواند سبب ساییدگی و گاز گرفتگی در سطح پوست ایجاد کند.

جهت بستن باندکشی باید از پایین به بالا باشد.

سعی کنید نحوه بستن بگونه‏ ای باشد که قسمت زیپ چسپ در بالا و جلوی پا باشد.

درصورت عدم استفاده صحیح از این نوع باندکشی پتانسیل آسیب دیدن در شما وجود دارد. استفاده نا درست می‏تواند در گردش خون یا تحریک پوست تأثیر داشته باشد.

هر چه وزنه بیشتر می‏شود از باندکشی محکم‏تر و سنگین‏تری استفاده کنید.(باندهای کشی  Power Lifting)

بطور میانگین هر شش ماه باندهای‏ کشی خود را تعویض کنید.

اگر می‏ خواهید وزنه جدیدی را در تمرینات شروع کنید، می‏توانید از باندکشی در یک هفته اول استفاده کنید.

سعی کنید با حفظ فرم مناسب حین تمرین و با حداقل استفاده از باندکشی تمرینات ابتدایی و میانی از جلسه تمرینی خود را پشت سر بگذارید و در ست‏های انتهایی، انتهای سوپر ست‏های وزن و انتهای جلسه تمرینی( در صورتی که وزنه‏ های سنگین در برنامه خود دارید) از باندکشی استفاده کنید.

در ست‏ هایی که از باندکشی استفاده نمی ‏کنید عضلات شما فرصت تمرین حفظ ثبات و استحکام در فعالیت روزمره همراه با ایجاد حرکت را بدست می‏ آورند و احتمال آسیب دیدگی در فعالیت‏های روزانه به حداقل ممکن می‏رسد.

در نحوه انجام حرکات خود یا به عبارتی تکنیک انجام حرکات خود دقت کنید چرا که اگر تکنیک اشتباهی را بکار ببرید حتی با وجود بهره ‏مندی از بهترین نوع باندها، تمرینات شما منتهی به آسیب خواهند شد.

زمان‏ های نامناسب استفاده از باندکشی

از استفاده از باندکشی در طول ست‏های سبک خودداری کنید.

از باندکشی در ست‏های نزدیک به ماکسیمم فشار یا ماکسیمم فشار اسفاده کنید. در واقع زمانی که فشار وارده به بدن شما در حد ۸۰ درصد از توان حداکثری شما یا بیشتر است از باندهای‏ کشی استفاده کنید تا از آسیب‏ دیدگی‏ های احتمالی دور بمانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *