همه چیز درباره مکمل BCAA

آمینواسید های شاخه ای یا همان BCAA یکی از محبوترین مکمل ها در بین تمامی ورزشکاران و بدنسازان بشمار می آیند و شرکت های تولید کننده مکمل های بدنسازی انواع مختلفی از این محصول را به صورت پودر – مایع و قرص تولید میکنند و ترکیبات متنوعی از این مکمل را به بازار عرضه میکنند در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم تا علت محبوبیت بالای این مکمل را بررسی کنیم

آمینو اسید های شاخه ای از ترکیب لوسین -ایزو لوسین و والین تشکیل شده است مکمل‌های زیادی در سراسر دنیا بر پایه این سه اسید آمینه ساخته شده اند که البته هر کدام نسبت خاصی از این امینو ها در تولید مکمل خود استفاده میکنند در نوشته های قبلی در مجله نسل آهن بهترین ترکیب و نسبت را در مورد BCAA بررسی کردیم که از طریق لینک زیر میتوانید این مقاله را مطالعه کنید:

بهترین نسبت آمینو اسید شاخه ای BCAA

اما در ادامه شما را بیشتر با فواید این مکمل و نقش آن در بدنسازی و پرورش اندام آشنا خواهیم کرد:

این مکمل فواید بسیار زیادی دارد اما از مهم ترین فواید آن میتوان کمک به فراید عضله سازی، افزایش انرژی هنگام تمرینات سخت، افزایش سطح ایمنی بدن، کمک به ریکاوری مناسب تر و افزایش طول عمر اشاره کرد در ادامه بیشتر شما را با فواید این مکمل آشنا میکنیم:

 بی سی ای ای یعنی عضله سازی بیشتر 

بی سی ای ای از آن دسته مکمل هایی است که چه در دوره خشک کردن بدن و چه در طول دوره ی افزایش وزن میتوانید آن را مصرف کنید در هر صورت این مکمل به شما کمک میکند که عضله بشتری داشته باشید،هنگام مصرف این امینو اسیدها توسط روده جذب شده و مستقیم وارد کبد میشوند. سپس کبد تصمیم میگیرد با توجه به نیاز بدن قبل از مصرف هر چیزی از آنها استفاده نماید . اگر بدن نیاز به انرژی داشته باشد کبد آنها را برای تامین سوخت عضلات تجزیه نموده و برای ترمیم و ساخت عضله مهیا میسازد. بی سی آی ای توسط کبد بطور مستقیم در اختیار بافت های عضلانی قرار میگیرد.
از نظر سنتز پروتیینی لوسین برای تحریک رشد بسیار با ارزش است. در واقع لوسین استارت موتور در روند رشد عضلانی است .
همچنین طبق تحقیقات بی سی آی ای باعث ترشح هر دو هورمون انسولین و هورمون رشدGH میشود و حاصل آن افزایش حجم عضلانی و قدرت و کاهش درصد چربی بدن است .
و نیز مصرف بی سی آی ای باعث کاهش سطوح کورتیزول میباشد. این هورمون کاتابولیک در رابطه با سطوح تستسترون و تخریب عضلانی میباشد.
جرعه جرعه نوشیدن بی سی آی ای حین تمرین میتواند به کاهش تخریب ماهیچه ها و افزایش سرعت ریکاوری کمک نماید.
در رژیم های چربی سوزی و خشک کردن یدن این آمینو اسید ها به شما کمک میکنند تا در طول این دوره عضلات شما از بین نروند و همچنین انرژی بیشتری را در اختیار بدن شما قرار میدهند ،با مصرف بی سی آی ای میتوان چیزی فراتر از ساخت عضله را انجام داد. لوسین و ایزولوسین میتوانند نقش عمده ای در از دست دادن چربی ها ایفا کنند.
ایزولوسین قادر به فعال کردن گیرنده های خاص را دارد که موجب افزایش چربی سوزی میشود. ژن ‌PPARs قادر به مهار ذخیره چربی میباشد. با افزایش فعالیت این ژن در بدن میتوان بدن را تشویق به سوزاندن چربی بیشتر نمود و با کاهش فعالیت این ژن افزایش ذخیره چربی در بدن صورت خواهد گرفت.

BCAA و کمک به افزایش انرژی و استقامت

BCAA فواید بیشتری از کاهش تخریب پروتئین و افزایش سنتز پروتئین را دارد . آن ها به افزایش انرژی هنگام کمک می کنند .به دلیل دسترسی اسان BCAA توسط فیبرها عضلانی به راحتی میتواند منبع سوخت فوری به ویژه در جلسه تمرینات شدید قرار گیرد.
والین نقش کلیدی در تامین انرژی برای تمرینات دارد.
در طول تمرین مقادیر زیادی تریپتوفان از مغز گرفته شده و در آنجا تبدیل به ۵HTP سروتونین تبدیل میشود. بالا رفتن سروتونین این پیام را به مغز میدهد که بدن خسته شده است.که میتواند به کاهش قدرت عضلات و استقامت بیانجامد.

والین باعث میشود که تریپتوفان کمتر به مغز ورود پیدا کند و تریپتوفان کمتر باعث تولید سروتونین کمتر میشود و در نتیجه اجازه میدهد عضلات نیروی بیشتری را در طول تمرین صرف نمایند و دیرتر خسته شوند.

بهترین زمان مصرف بی سی ای ای :

با توجه به کاربرد این مکمل در طول تمرینات سنگین که بدن در شرایط کاتابوایک قرار دارد . در این زمان ذخایر گلیکوژن به طور مداوم خالی می شوند و در عوض کبد باید گلوکوز را توسط آلانین سنتز کند . آلانین نزدیک به نیمی از آمینو اسیدی که از عضلات در طول تمرین آزاد می شود را جبران می کند .
آزاد سازی BCAA یک سیگنال است به معنای آن که بدن سنتزپروتئین در عضلات را متوقف سازد ، بویژه در زمان استرس . با تامین آمینو اسید های شاخه ای ، بخصوص در زمان استرس بر روی این سیگنال تاثیر گذاشته و به سنتز پروتئین اجازه می دهد تا راه خود را ادامه دهد .

بهترین زمان های مصرف بی سی ای ای  ، ابتدای صبح ، وعده قبل و بعد تمرین میباشد و میزان آن بستگی به شرایط بدنی فرد مصرف کننده و نوع مکمل مصرفی میباشد که معمولا دوز رایج مصرف آنها توسط شرکت تولید کننده بر روی قوطی محصول درج میشود.

 

 

 

یک نظر

  1. محمد دهقانی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    داخل توضیحات گفتین میشه bcaa رو اول صبح خورد ، باید ناشتا بخوریم یا بعد صبحانه؟!
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *