کدام مکمل کارامد تر است؟ آمینو اسید های شاخه ای یا پروتئین

 

پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار

جای تعجبی نیست که شما به عنوان یک علاقمند به فیتنس پروتیین وی را ترجیح دهید. پروتیین وی مدت زمان زیادی است که بین بدن سازان و ورزشکاران به عنوان یک مکمل قبل و بعد از تمرین بسیار محبوب شناخته میشود. اما وی چیست؟ وی یک محصول جانبی از شیر می‌باشد و اساسا شبیه پنیر است. به دلیل بودن ۹ آمینو اسید ضروری در وی از آن برای مدت هاست برای بدن سازی و بهبود شرایط فیزیکی‌ استفاده میشود.یکی‌ دیگر از مواردی که این مکمل را در بین دوستاران سلامتی‌ محبوب کرده است مقادیر بسیار پائین لاکتوز آن می‌باشد.

انواع مختلفی‌ از پروتین وی در بازار وجود دارد.برای مثال پروتیین وی ایزوله دارای ۹۰% پروتیین می‌باشد و بخش اعظمی از چربی‌ و لاکتوز آن حذف شده است. از طرف دیگر آمینو اسید‌های شاخه دار به ۳ آمینو اسید لوسین، ایزولوسین و والین گفته میشود. هم پروتین وی و هم آمینو اسید‌های شاخه دار در جهت ساخت عضلات عمل میکنند. اما تفاوت اصلی‌ این دو در چیست؟ آیا صرف هزینه برای هر دو آنها بی‌ مورد می‌باشد؟ آیا باید تنها یکی‌ از آنها را مصرف کرد؟ در اینجا مواردی در این مورد گفته میشود که شاید بخواهید آنها را مد نظر قرار دهید.

کالری
هر فردی دارای نیازمندی‌های متفاوتی از دیگران می‌باشد. افرادی هستند که با وجود سبک زندگی‌ فعال خود خواهان افزایش وزن نیز هستند. از طرف دیگر برخی‌ افراد هستند که به دنبال کاهش وزن هستند. پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار مکمل‌هایی هستند که هر دو در جهت عضله‌ سازی مورد استفاده قرار میگیرند. اما تفاوت عمده آنها در میزان کالری است که شما از آنها دریافت می‌کنید.۱۰۰ گرم از پروتین وی معمولا حدود ۲۸۰ کالری دارد.اگرچه این میزان یک وعده کم کالری محسوب میشود اما باید مد نظر داشت که پروتین وی همچنان دارای چربی‌ نیز می‌باشد. از طرف دیگر آمینو اسید‌های شاخه دار واقعا کالری قابل توجهی‌ را به رژیم غذایی شما اضافه نمیکنند. این یعنی‌ شما بدون افزودن کالری به رژیم خود میتوانید عضله‌ سازی داشته باشید.

زمان مورد نیاز برای پردازش آمینو اسید‌ها در بدن
شاید اینطور بحث کنید که پروتین وی در خود به اندازه کافی‌ دارای آمینو اسید‌های شاخه دار می‌باشد. اما باز هم یک تفاوت عمده در اینجا وجود دارد. آمینو اسید‌های شاخه دار موجود در پروتین وی پپتید‌های متصل به هم هستند و به احتمال بسیار زیاد برای پردازش در بدن باید از کبد عبور کنند. اما از طرف دیگر آمینو اسید‌های شاخه دار به تنهایی در خود ماهیچه‌های اسکلتی بدن متابولیزه میشوند.این یعنی‌ با مصرف آنها بلافاصله اثر ضد کاتابولیکی آنها روی عضلات شروع میشود.

کارایی
کدام مکمل کارامد تر است؟ ناعادلانه می‌باشد اگر یکی‌ از این مکمل‌ها را بر دیگری ترجیح دهیم. شما نمیتوانید در مورد عملکرد یک پیچ گوشتی روی میخ قضاوت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که از پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار در شرایط متفاوتی استفاده میشود. برای مثال از پروتین وی می‌توان به عنوان یک وعده غذایی استفاده کرد. با توجه به میزان کالری که برای سوزاندن میتواند در اختیار بدن شما قرار دهد، پروتین وی یک انتخاب عالی‌ برای دوره حجم می‌باشد.
از طرف دیگر اگر در حال کاهش وزن هستید، این ایده بهتری است که از آمینو اسید‌های شاخه دار استفاده کنید. این مکمل میتواند در دوران چربی‌ سوزی عضلات شما را حفظ کند. بسیار مهم است که در نظر بگیرید هر کدام از این مکمل‌ها در چه شرایطی میتوانند کارامد باشند.

قیمت
بسیاری از مردم نگران قیمت مکمل‌هایی هستند که میخواهند مصرف کنند. این موضوع کاملا قابل درک می‌باشد.معمولا آمینو اسید‌های شاخه دار گران تر از پروتین وی هستند. اکنون اگر نگرانی شما در مورد قیمت می‌باشد ممکن است بخواهید به جای آن از پروتین وی استفاده کنید اما همچنین باید هدف خود را نیز در ابتدا ارزیابی کنید. اگر اکنون در حالت کمبود کالری به سر میبرید و می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید و همچنان علاقمند به حفظ عضلات خود نیز هستید بهترین گزینه شما مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار می‌باشد.

دوز‌های پیشنهادی
میزان پیشنهاد پروتین مصرفی در روز با توجه به میزان فعالیت و وزن شما میتواند کمی‌ متفاوت باشد. به عنوان یک قانون کلی‌ شما اگر فردی بالغ و دارای زندگی‌ ساکنی هستید نیازمند ۰.۸ گرم الی‌ ۱ گرم پروتین به ازای هر پوند از وزن بدن خود هستید. برای ورزشکارانی که روزانه تمرینات پر فشاری را انجام میدهند این میزان میتواند تا ۱.۷ گرم پروتین به ازای هر پوند از وزن بدن افزایش پیدا کند. با انتخاب پروتین وی شما میتوانید کمبود‌های پروتئینی خود را با توجه به آنچه که مصرف کرده‌اید پر کنید.

وی ممکن است باعث کاهش اثر جلوگیری از خستگی توسط آمینو اسید‌های شاخه دار شود
این بحث همیشه بوده است که آمینو اسید‌های شاخه دار نه تنها برای عضله‌ سازی و جلوگیری از کاتابولیسم میباشند بلکه میتوانند برای جلوگیری از خستگی‌ نیز مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس تحقیقات انجام شده، آمینو اسید‌های شاخه دار قابلیت جلوگیری از خستگی‌ را نیز دارند. اگرچه پروتین وی در خود دارای آمینو اسید‌های شاخه دار می‌باشد اما موضوع در اینجا کمی‌ متفاوت است. مکمل‌های پروتین وی معمولا در خود دارای تریپتوفان نیز هستند که میتواند اثر ضد خستگی‌ آمینو اسید‌های شاخه دار را کم کند. زیرا تریپتوفان برای عبور از سد مغزی خونی با آمینو اسید‌های شاخه دار به رقابت می‌پردازد.

پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار با هم بهترین عملکرد را دارند
به جای انجام بحث‌های بی‌ فایده، ایده خوبی‌ می‌باشد که از مزایای پروتین وی و هم آمینو اسید‌های شاخه دار استفاده شود. شرایط مختلفی‌ وجود دارد که در آنها پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی که شما از پروتین وی و آمینو اسید‌های شاخه دار همراه با تمرینات و یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید میتوانید مزایای بسیار زیادی را در ادامه راه از آنها دریافت کنید.

جمع‌ بندی
همیشه به یاد داشته باشید که برای هر کاری از ابزار مناسب آن استفاده کنید. آمینو اسید‌های شاخه دار برای افرادی که خواهان کاهش چربی‌ بدن خود هستند بسیار مناسب می‌باشد. پروتین وی از طرف دیگر میتواند یک جایگزین بسیار کامل برای یک وعده غذایی با پروتین بالا باشند. بهترین گزینه این است که روی هر دو سرمایه گذاری کنید. اما اگر در شرایطی هستید که تنها باید یکی‌ از آنها را انتخاب کنید پس بهترین کار این است که ابتدا نیاز‌های خود را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *