انواع پروتئین وی

پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر ، تقریبا هر کسی که مدت کوتاهی را هم در بدنسازی گذرانده باشد، نام این پروتئین را شنیده و از آن استفاده هم کرده به این دلیل که وی تقریبا رایجترین پروتئین موجود در بازار مکمل هاست اما باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که این مکمل انواع مختلفی دارد که قیمت و کارایی هر یک از آنها با هم متفاوت میباشد، در این مقاله انواع مختلف پروتئین وی را برای شما معرفی میکنیم که کمک زیادی به شما در هنگام خرید این مکمل میکند.

انواع پروتئین وی:

پروتئین وی کنستانتره (Concentrate) :
پروتئینی کامل و با کیفیتی که حاوی مقداری کربوهیدرات و چربی هم هست. بیشترین مقدار پروتئین موجود در این نوع وی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است، که بستگی به مقدار پروسه های فیلترینگ انجام شده بر روی آن دارد.پروسه فیلترینگ که معمولا برای تولید پروتئین وی کنستانتره استفاده می شود، مایکورفیلتر یا اولترافیلتر یشن است. به واسطه پروسه های محدودی که بر این نوع وی انجام می شود، معمولا نوع ارزانتر پروتئین وی بشمار می آید. البته همین خصوصیت باعث می شود تا اغلب مزایای مربوط به پپتایدهای وی در آن باقی بماند. به همین دلایل انتخاب خوبی است برای کسانی که در پی مزایای پروتئین وی برای سلامتی هستند و بودجه محدودتری دارند.

پروتئین وی ایزوله (Isolate) :
این نوع وی خالص تر از وی کنستانتره است بدلیل فیلتر نمودن طولانی تر یا مراحل بیشتر فیلترینگ. یکی از پروسه هایی که تولید کنندگان برای تولید وی ایزوله استفاده می کنند، روش تفکیک بر اساس با یونهاست. فارغ از اینکه کدام روش استفاده  می شود، افزایش مراحل فرآوری این مکان را فراهم می کند که وی تولید شده حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین باشد.

اغلب پودرهای پروتئین موجود در بازار شامل پروتئین وی کنستانتره و مقداری پروتئین وی ایزولیت و یا ترکیب اینها با کازئین می باشند. در بازار نیز به میزان فراوان بسته های پروتئین وی Concentrate و تعدادی نیز بسته های پروتئین وی Isolate در دسترس اند. پودرهای پروتئین وی ایزوله به نسبت گرانتر از وی کنستانتره  می باشند و دلیل آن هم این است که آن ها از کیفیت بالاتر برخوردارند و یا به عبارتی خالص تر هستند و از ارزش بیولوژیکی بالاتر ی برخوردارند. Isolate شامل پروتئین بالاتر و چربی و لاکتوز کمتری است. معمولا پودرهای پروتئین ویIsolate شامل ۹۰ تا ۹۸ درصد پروتئین بوده و این در حالی است که Concentrate شامل ۷۰ تا ۸۵ درصد پروتئین است.

در حال حاضر پروتئین ویIsolate بالاترین میزان پروتئین را شامل می باشد و به دلیل ویژگی های شیمیایی Isolate بسیار آسان در بدن و عضلات جذب میگردد. Isolate می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد اما نکته منفی در مورد آن قیمت بالایش است، چرا که نمی توان گفت با توجه به میزان خلوص بالایی این پودر پروتین، میزان مصرف کمتر آن(با توجه به قیمت بالایی آن) همان  نتیجه را در بر خواهد داشت.

 

پروتئین هیدرولیزه (hydrolysate) :
این نوع پروتئین وقتی تولید می شود که وی تحت پروسه هیدرولیز قرار گیرد. این پروسه شامل شکستن زنجیره های بلندتر پروتئین است به زنجیره های کوچکتر، به این معنی که این نوع پروتئین حتی سریعتر از پروتئین وی ایزوله هضم و جذب می شود.همچنین باعث می شود تا آنزیمهای هضم در دستگاه گوارش راحت تر بتوانند به پروتئین دسترسی پیدا کنند، و به همین دلایل این پروتئین بسیار تند هضمی است و حتی تند هضم تر از وی ایزوله است.
این نوع پروتئین به مراتب از پروتئین ایزوله هم گران تر میباشد و گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که برای رژیم های سخت و مسابقات آماده میشوند

وی پروتئین میکرون پارتیکولار:
این تکنولوژی جدیدی در تولید وی است که عبارت است از تجزیه وی پروتئین ایزوله به ذرات بسیار ریز. این روش ذرات بسیار ریز ویژه ای از پروتئین وی را تولید می کند، که سایز دانه های پروتئین را به یک پنجم کاهش می دهد، در نتیجه حلالیت وی در مایعات هم تقویت می شود. . البته با توجه قیمت بسیار بالای آن این محصول در بازار مکمل بسیار نایاب میباشد و بیشتر شرکت های تولید کننده مکمل علاقه ای به تولید این نوع وی ندارند.

نتیجه :

مصرف پروتئین برای تمامی ورزشکاران مهم میباشد اما انتخاب پروتیئن مناسب کمی مشکل میباشد، اگر شما میخواهید فقط نیاز روزانه خود را به پروتئین تامین کنید و تازه شروع به مصرف مکمل های ورزشی کرده اید پروتئین وی کسنتانتره برای شما مناسب میباشد و با هزینه کم تری میتوانید نتیجه مناسبی بگیرید ، اما اگر میخواهید عضله سازی خوبی داشته باشید و بدن خودتان را به یک مرحله بالاتر برسانید سراغ پروتئین وی ایزوله و یا ترکیب ایزوله و کنستانتره بروید و در اخر اگر حرفه ای هستید و خودتان را برای مسابقات آماده میکنید و متوانید هزینه زیادی کنید پروتئین وی هیدرولیز شده بهترین گزینه برای شما میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *