چقدر طول میکشد تا بدنسازی تاثیر بگذارد

سازندگان مکمل‌های غذایی و مجلات تناسب اندام وعده می‌دهند که اگر از محصولات آنها استفاده کنید، می‌توانید به سرعت عضله سازی کرده و تقریبا بلافاصله بدنی شبیه بدنسازان داشته باشید. اما بدنساز شدن، در واقعیت به ماه‌ها و گاهی اوقات سال‌ها رعایت رژیم غذایی و تمرین اختصاصی نیاز دارد.

باید حس کنید که برای یک مسابقه ورزش می‌کنید، نه اینکه صرفا به باشگاه می‌روید تا گنده‌تر شوید. اهداف، سطح تناسب اندام، ژنتیک، سن، و عادات شما، همه تعیین می‌کنند که رسیدن به خواسته‌تان چه مدت طول خواهد کشید.

اهداف و سطح تناسب اندام
اگر در حال حاضر در یک سطح شدید تمرین می‌کنید، ممکن است با برداشتن گام‌های بعدی بتوانید در شش ماه آینده، مسابقه دادن را آغاز کنید. اگر فقط می‌خواهید یک رقابت آماتور محلی را تجربه کنید، شاید به زمان کمتری نیاز داشته باشید. اگر می‌خواهید که با افراد برنده در گروه سنی‌تان در یک رده قرا بگیرید، باید خودتان را بمدت طولانی‌تری آماده کنید.

بهترین استراتژی شما، پیدا کردن یک مربی است که بتواند در مورد حجیم شدن، کات کردن قبل از مسابقه، رژیم غذایی مناسب، هیدریشن و تکنیک‌های فیگور گرفتن به شما آموزش دهد. افراد مبتدی که از یک قالب بدنی لاغر شروع به عضله سازی می‌کنند، ممکن است به یک سال زمان برای افزایش ۵ تا ۱۰ کیلو عضله نیاز داشته باشند.

هر چه تناسب اندام کمتری داشته باشید، سریع‌تر عضله سازی خواهید کرد، اما این صرفا بدین معنی نیست که شما آماده‌ی مسابقه دادن در این ورزش هستید.

ژنتیک
بعضی از انواع بدن‌ها به احتمال بیشتری در ورزش پرورش اندام موفق می‌شوند. اگر شما قد بلند و باریک هستید، می‌توانید عضله سازی کرده و تفکیک عضلانی کنید، اما ممکن است تفکیک عضلات و افزایش سایز مورد نیاز برای رقابت با قالب‌های بدنی سفت‌تر و متراکم‌تر، بیشتر برای شما طول بکشد. افرادی که بطور طبیعی عضلانی هستند، ممکن است با توجه به شدت برنامه‌ی تمرینی‌شان زودتر آماده شوند.
سن
با افزایش سن، عضله سازی سخت‌تر می‌شود و ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا اندامتان برای مسابقه دادن مناسب شود. شما در واقع باید با کاهش طبیعی توده‌ی عضلانی که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، بجنگید.

تمرینات مقاومتی منظم می‌تواند با این کاهش عضله مقابله کند، بطوریکه شما می‌توانید با افراد گروه سنی خودتان به رقابت بپردازید. اگر سال‌هاست که تمرینات قدرتی انجام می‌دهید، ممکن است سریع‌تر پیشرفت کنید و به یک بدنساز تبدیل شوید، زیرا عضلات شما دارای حافظه‌ای هستند که باعث می‌شود به تمرینات، بیشتر واکنش نشان دهند.

عادات
احساس مسئولیت شما نسبت به ورزش، مهمترین عامل تعیین کننده در توانایی شما برای تبدیل شدن به یک بدنساز است. شما نمی‌توانید از رفتن گاه و بی گاه به باشگاه و گاهی اوقات خوردن سینه‌ی مرغ، انتظار نتایج قابل توجهی داشته باشید.

بدنسازی، انتخاب یک شیوه‌ی زندگی است. شما باید به یک برنامه‌ی تمرینی که شما را مستلزم می‌کند تمرینات قدرتی را در اکثر روزهای هفته در کنار تمرینات دیگر انجام دهید پایبند باشید. رژیم غذایی شما باید کاملا پاک باشد، یعنی باید مواد غذایی کامل مانند پروتئین‌های بدون چربی، غلات سبوس‌دار و مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید.

زمانبندی مناسب وعده‌های غذایی شما و تنظیم نسبت‌های درشت مغذی‌ها، کربوهیدرات، و چربی‌ها، جزئیات دیگری هستند که یک بدنساز موفق یاد می‌گیرد. فهمیدن اینکه کدام تکنیک‌های خاص برای بدن شما از همه موثرتر هستند، می‌تواند به ماه‌ها یا سال‌ها مطالعه و تحقیق نیاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *