شناسایی نقاط ضعف بدن در بدنسازی و تبدیل آن به نقاط قوت

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که چطور در بعضی روزهای تمرین‌تان، بهتر هستید و در بقیه روزها عقب می‌مانید؟ شاید عضلات جذاب و فوق العاده‌ای دارید (قفسه سینه، شانه ها و بازوها) اما پشت شما ضعیف تر از آن چیزی است که باید باشد یا شاید بالا تنه‌تان مانند ناخن، محکم است اما پاهایتان نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

همه افراد در بدن، عضلات یا گروه‌های عضلانی‌شان، نقاط ضعفی دارند که نمی‌تواند پا به پای بقیه بدن‌شان جلو برود. وقت آن است که با سخت تمرین دادن آن عضلات، آن نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید.

دو برابر کنید

اگر نواحی ضعیفی دارید، زمان آن است که آن‌ها را دو برابر بقیه بدن‌تان تمرین دهید. فرض کنید که شما مشکل زانو دارید، پس یعنی عضلات چهار سر و همسترینگ شما از بقیه بدن‌تان عقب مانده‌اند. برای دو ماه آینده، تمام عضلات دیگر بدن‌تان را فقط یک روز تمرین دهید و برای تمرین دادن پاهایتان، یک روز بیشتر را در نظر بگیرید.

پاهایتان شدیدا درد خواهند گرفت و احساس سوزش خواهید کرد زیرا پاهایتان به این همه توجه عادت ندارند اما در مدت ۲ ماه، عقب ماندگی‌شان را جبران کرده و به بقیه بدن‌تان می‌رسند.

به شدت بیفزایید

اگر شما عضلات‌تان را هر روز تا حداکثر شدت تمرین می‌دهید، ممکن است سخت باشد که در مورد اضافه کردن شدت بیشتر فکر کنید. خب، نکته‌ی مهم این است که شدت تمریناتی که نواحی ضعیف بدن‌تان را هدف می‌گیرند افزایش دهید، نه لزوما شدت تمرینات کل بدن‌تان را. تمرین معمول‌تان را ثابت نگه دارید و روی این تمرکز کنید که عضلات ضعیف‌تر را به چالش بکشید.

سخت است که بدانید چه زمانی باید وزنه را افزایش دهید اما گاهی اوقات باید این فرصت را به خودتان بدهید و دردش را تحمل کنید. اضافه کردن چند کیلوگرم به تمرین‌تان، تنها راه برای فهمیدن آن است که آیا می‌توانید سخت‌تر تمرین کنید یا نه و ممکن است متوجه شوید که می‌توانید. برای آن‌که حداکثر نتایج را به دست آورید، سرعت‌تان را افزایش دهید، وزنه های سنگین‌تر بلند کنید و زمان کمتری را به استراحت اختصاص دهید.

اجازه ندهید که عدم پیشرفت، شما را نا امید کند

اگر روی نقاط ضعف‌تان تمرکز کنید، این احتمال وجود دارد که به اندازه سایر قسمت‌های بدن‌تان، پیشرفتی در این نواحی ضعیف مشاهده نکنید. اجازه ندهید که این مسئله شما را ناامید کند، فقط به تلاش‌تان ادامه دهید.

مطمئنا در حال حاضر برای کار کردن روی بخش های ضعیف‌تر، واقعا انگیزه دارید اما وقتی درعرض چند هفته اشتیاق‌تان کم و کمتر شد، چه اتفاقی می‌افتد؟ به جای تسلیم شدن، به تلاش کردن و هدف گرفتن آن نقاط ضعیف ادامه دهید.

روال تمرین‌تان را تغییر دهید

بسیاری از افراد فقط یک مجموعه از تمرینات را انجام می‌دهند و هرگز آن را تغییر نمی‌دهند. در حالیکه مفهوم “سردرگمی عضلانی” برای جلوگیری از ملالت و یکنواختی مهم است اما برای به چالش کشیدن عضلات، کمک زیادی به شما نمی‌کند. هدف از تغییر دادن روال تمرین‌تان، این است که تشویق شوید تا به تلاش‌تان ادامه دهید.

اما تغییر دادن روشی که شما برخی تمرینات را انجام می‌دهید، می‌تواند کلید بهبود تناسب اندام شما باشد.

به عنوان مثال اگر سال‌هاست که پرس سینه با هالتر را انجام می‌دهید، چرا پرس دمبل، فلای (پروانه) یا پرس با کابل را امتحان نمی‌کنید؟ آن‌ها روی عضله یکسانی کار می‌کنند اما از روشی متفاوت و این تغییر می‌تواند تمام چیزی باشد که برای پیشرفت نواحی ضعیف‌تان به آن نیاز دارید.

عضلات ثانویه را فراموش نکنید

همه افراد به پشت، قفسه سینه، بازوها، پاها و شانه‌هایشان توجه می‌کنند اما عضلات ثانویه (تثبیت کننده ها) چطور؟ اگر به این عضلات، تمرین مناسب‌شان را اختصاص دهید، به کل بدن‌تان کمک خواهید کرد که بسیار مؤثرتر رشد کند.

ممکن است عضلات بزرگ، مشکل کمبود قدرت نداشته باشند اما عضلات ثانویه که توجه کافی دریافت نمی‌کنند، احتمالا چنین مشکلی دارند. به عضلات ثانویه‌تان به اندازه‌ی کافی توجه کنید تا بسیارقوی‌تر شوید و بهتر قادر باشید تمرینات سخت‌تر را انجام دهید.

یک نظر

  1. سینا پاسخ

    سلام
    اگر برای شناخت نقاط ضعف روشی وجود دارد مثلا یک یا چند حرکت خاص برای برخی نقاط بدن که نقاط ضعف را نمایان می کند معرفی کنید،
    مقاله بسیار کاربردی بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *