راهکارهای پمپاژ بیشتر خون و افزایش دم عضلانی

برای بدنسازان حرفه ای پمپاژ بیشتر خون در عضلات هنگام تمرین بسیار مهم میباشد،  پمپاژ بیشتر خون در ماهیچه ها باعث ورود بیشتر مواد مغذی و انقباض بیشتر عضلات و در نتیجه افزایش سایز و کات عضلانی و کاهش چربی ها میشود.

پمپاژ خون و افزایش سرعت خون رسانی به عضلات برای داشتن تمرین بهتر و رساندن سریع تر مواد مورد نیاز برای رشد عضلات بسیار مهم میباشد، البته زمانی شما میتوانید سراغ افزایش بیشتر پمپاژ خون بروید که از سلامتی قلب و عروق خود کاملا مطمئن باشید به همین دلیل اجرای این راهکار ها که در این مقاله بیان میشود برای افراد مبتدی و کسانی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند توصیه نمیشود.

افزایش پمپاژ خون دربدن  از طریق تغذیه مناسب و مکمل های بدنسازی و همچنین سبک های تمرینی خاص امکان پذیر میباشد که ما در این مقاله از مجله نسل آهن سعی میکنیم تمامی این راهکارها را برای شما بیان کنیم.

تغذیه:

هیدراته نگه داشتن بدن:

مصرف اب ییشتر در این مورد بسیار مهم میباشد،بدنسازان حرفه ای بسیار بیشتر از افراد عادی در طول روز آب مصرف میکنند.

هیدراته نگه داشتن بدن به معنی حجم خون بیشتر و مایع برای پر کردن رگ ها و شریان ها و تقویت و اثر پمپ آن میباشد.نوشیدن حداقل ۲-۳ فنجان آب در ساعت و در طول تمرین منجربه هیدراته نگه داشتن بدن میگردد.
مصرف آب زیاد قبل از تمرین به همراه آرژنین  و ویتامین سی کمک می کند تا رگهای خونی خود را شل کنید، که منجر به افزایش جریان خون میشود.

مصرف کربوهیدرات زیاد در وعده قبل تمرین 

اگر میخواهید حین تمرین پمپ خوبی داشته باشید شما باید قبل از تمرین کربوهیدرات بالا مصرف نمایید و ذخیره گلیکوژن عضلات خود را پر نمائید.گلیکوژن نه تنها یک منبع انرژی است بلکه سوخت تمرین میباشد و شما را در ساخت ماهیچه های بزرگ و کامل یاری میسازد.

اگر شما دارای رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید زمان مصرف کل کربوهیدرات خود را به زمان نزدیک جلسات تمرینی خود واگذار کنید . این کار به افزایش پمپ کمک میکند و باعث ریکاوری بیشتر میگردد.

عدم مصرف قند های ساده 

مصرف قندهای ساده و شکر برای بدنسازان  حرفه ای ممنوع میباشد ، اگر میخواهید بدن شما برای یک تمرین سخت آماده باشد میتوانید چربی و یا حتی کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنید اما هرگز سراغ قند های ساده مانند نوشابه ها نروید.

شما بدون داشتن عادات صحیح و اصولی غذائی هرگز قادر به دستیابی به پمپاژ درست نخواهید شد. چیپس‌ها، آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، پفک و امثال این هله‌ هوله‌ها باید از رژیمتان پاکسازی شود. چیزی که رژیم شما به آن نیاز دارد کربوهیدرات است شما هرگز بدون وجود گلیکوژن کافی در عضلات به یک پمپاژ عضلانی خوب نخواهید رسید.

تمرین :

استفاه از سبک های تمرینی پیشرفته و پرفشار:

دانش تمرین خود را به روز کنید، برای پمپاژ بیشتر دیگر وقت آن گذشته که هر حرکت را با یک وزنه عادی و چهار ست و تکرار های مشخص اجرا کنید، شما باید سراغ سیستم های تمرینی همانند دراپ ست ، سوپر ست ، تری ست ، تمرین تا حد ناتوانی  و یا روش های سخت تری همانند FST7 بروید.

اضافه نمودن سوپر ست به تمرینات :استفاده از سوپرست تضمین پمپاژ شدید عضلانی در حین تمرین میباشد.تعداد ست ها میتوانید بین ۳ تا ۴ ست و تکرار های در محدوده ۱۰ تا ۱۵ تکرار باشد

روش دیگر استفاده از سیستم پرطرفدار  درآپ ست میباشد که قبلا در مجله نسل آهن درباره آن توضیح داده بودیم
شما میتوانید با وزنه سبک تر فشار بیشتری را  وارد کنید که با وزنه سنگین تر میتوان ایجاد کرد. این روش باعث به اوج رسیدن خستگی ماهیچه ها میشود و در این حالت خون سراسیمه به داخل سلول وارد شده و پمپاژ فوق العاده ی را ایجاد خواهد کرد.

سیستم های تکرارهای زیاد یا تکرار در حد ناتوانی : همان طور که گفتیم برای پمپاژ بیشتر لازم نیست که حتما سنگین تر تمرین کنید بلکه میتوانید تکرار های بیشتری را اجرا کنید میتوانید اخرین ست حرکات خود را با بیشترین تکرار ممکن تا جایی که دیگر حتی توان اجرای یک تکرار نیمه هم نداشته باشید ادامه دهید.

تثبیت فشار در اجرای حرکات:شما میتوانید حین اجرای حرکات با کاهش سرعت اجرای حرکت و استفاده از تکرارهای با محدوده ی ۱۵-۲۰ انقباض و پمپاژ بیشتری در عضلات خود داشته باشید.توجه کنید که ذهن شما قدرت بسیار بالای دارد اگر تمام تمرکز خود را در هنگام اجرای حرکت بر روی عضله مقصد قرار دهید میتوانید پمپاژ خون بیشتری را به سمت آن عضله هدایت کنید.

مکمل ها:

مکمل های پمپ (پری ورکات):

مكمل هایی كه به عنوان مكمل های قبل از تمرین و یا در اصطلاح، مكمل های پمپ نامیده می شوند، مجموعه ای از مواد محرك و آمینو اسید هایی هستند كه بعد از مصرف در بدن موجب انرژی ، افرایش پمپاژ خون ، قدرت عضلانی و بهبود روحیه مثبت در فرد مصرف كننده میشوند. وقتی این مواد با هم تركیب شده و در یك مكمل خلاصه میشوند معجزه میكنند. تنها پس از چند دقیقه مصرف این قبیل مكمل ها میتوان افزایش توان عضلات، بالا رفتن انگیزه برای ورزش، دم عضلانی و گشاد شدن عروق را در بدن بطور محسوسی شاهد بود. این مكمل برای افرادیكه قصد انجام مسابقات ورزشی دارند و یا برای انجام تمرینات سنگینتر و جدی خود را آماده میكنند، بهترین انتخاب میباشد.

به طور معمول این مکمل ها از ترکیب کراتین ، کافئین ، امینو اسید های شاخه ای (لوسین – ایزولوسین و والنین) و محرک های نیتریک اکسید NO همانند آرژنین سیترولین  و سایر محرک ها همانند بتا آلانین وتائورین تشکیل میشوند ، در مقالاتی جداگانه درباره هر یک از این عناصر توضیحاتی را برای شما بیان کرده ایم

مصرف مکمل های پمپ برای افراد عادی و همچنین در ساعات پایانی روز و مصرف مداوم این مکمل ها به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

آرژنین و ویتامین سی:

تحقیقات جدید نشان داده که ویتامین C در ترکیب با آرژنین – نسبت به آرژنین به تنهایی – اثرات بیشتری بر روی افزایش نیتریک اکسید دارد .ویتامین C با خنثی کردن رادیکال های آزادی که مخرب بوده و باعث تجزیه NO می شوند باعث می شود تا سطح NO در بدن افزایش یابد . بدن ما ال آرژنین را به اکسید نیتریک تبدیل می کند و باعث شل شدن و بزرگ تر شدن رگهای خونی شده و گردش خون در بدن را بالا می برد .

افدرین آسپرین و کافئین (ECA): این ترکیب در بین بدنسازان قدیمی رایج بوده اما امروزه مصرف این مواد اصلا پیشنهاد نمیشود و مصرف خود سرانه و بیش از حد این سه دارو یعنی افدرین و آسپرین و کافئین میتوانید عوارض جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد کنید.

آسپرین باعث کاهش غلظت خون میشود که این امر کمک میکند تا قلب بتوانید با فشار کمتری خون بیشتری را به عضلات پمپاژ کنید، افدرین یک نوع دارو میباشد که باعث ایجاد حس سرخوشی و انگیزه بیشتر و افزایش توانایی افراد میباشد که البته با توجه به برخی از عوارض آن در اثر سوء مصرف امروزه فروش آن در بسیاری از کشورها غیر قانونی میباشد

کافئین: یک ماده محرک قدرتمند که باعث افزایش سطح انرژی در کوتاه ترین زمان ممکن می شود.کافئین افزایش تمرکز ذهنی و جلوگیری از خستگی زود هنگام میباشد و در تمامی مکمل های پری ورکات موجود میباشد، اما فراموش نکنید مصرف زیاد و مدوام کافئین عوارض زیادی را برای قلب و مغز شما در بلند مدت ایجاد میکند

دوز مصرفی هر یک از این موارد بستگی به شرایط بدنی افراد متفاوت میباشد و بایدحتما تحت مشورت و نظارت پزشک یا مربی حرفه ای بدنسازی مصرف شوند.مصرف بدون اگاهی و بی رویه ECA عوارض جبران ناپذیزی را دارد وحتی ممکن است منجر به سکته قلبی یا مرگ افراد شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *