همه چیز درباره مکمل های پمپ

مكمل هایی كه به عنوان مكمل های قبل از تمرین (پری ورکات) و یا در اصطلاح، مكمل های پمپ نامیده می شوند، مجموعه ای از مواد محرك و آمینو اسید هایی هستند كه بعد از مصرف در بدن موجب انرژی ، افرایش پمپاژ خون ، قدرت عضلانی و بهبود روحیه مثبت در فرد مصرف كننده میشوند. وقتی این مواد با هم تركیب شده و در یك مكمل خلاصه میشوند معجزه میكنند. تنها پس از چند دقیقه مصرف این قبیل مكمل ها میتوان افزایش توان عضلات، بالا رفتن انگیزه برای ورزش، دم عضلانی و گشاد شدن عروق را در بدن بطور محسوسی شاهد بود.

این مکمل ها با کمک آرژنین و مشتقات آن از طریق تحریک سطح اکسید نیتریک NO در بدن باعث افزایش قطر رگ های خونی و افزایش جریان خون در بدن و در نتیجه پمپ بیشتر خون به عضلات میشوند، و یا با استفاده ترکیباتی همانند کافئین و عصاره چای سبز به تحریک اعصاب و افزایش سطح انرژی در بدن از طریق سیتسم عصبی میپردازند و به طور معمول با کمک امینو اسید های همانند لویسن ایزولوسین و والین (BCAAs) و بتا آنلانین ، کراتین  و … باعث عملکرد بهتر عضلات میشوند که در ادامه به بررسی دقیق تر هریک از این ترکیب ها خواهیم پرداخت

این مكمل برای افرادیكه قصد انجام مسابقات ورزشی دارند و یا برای انجام تمرینات سنگینتر و جدی خود را آماده میكنند، بهترین انتخاب میباشد. برای پاسخ دهی همیشگی بدن به مكمل های پمپ، هیچگاه نباید بطور مداوم از این نوع مكمل ها استفاده كرد. شایان به ذکر می باشد که مکمل پمپ عضلانی تپش قلب ورزشکار را به حد زیادی بالا میبرد … بعد خوردن این مکمل انگار درحال دویدن هستید.

مکمل های افزایش دهنده اکسید نیتریک NO

پیش از آنکه جلوتر برویم، احتمالا لازم است تا در مورد اینکه نیتریک اکسید چیست و چرا شما باید آن را در بدنتان تقویت کنید، توضیحاتی بدهیم. نیتریک اکسید موجب گشاد شدن عروق می‌شود. این اتفاق، به طور مؤثری جریان خون را افزایش می‌دهد، که می‌تواند باعث افزایش رساندن مواد مغذی و اکسیژن به عضلات شود. در اصل، گشاد شدن عروق باعث می‌شوند عضلات شما بیشتر سیراب شوند.

اولین بار NO نیریک اکسید در قرن ۱۹ در مهمانی‌های اشرافی به عنوان گاز خنده جهت تنفس مورد استفاده قرار گرفت. سپس توسط دندان پزشكان قرن ۱۹ گاز خنده به عنوان بی حسی و بیهوشی مورد استفاده قرار گرفت.

هم اكنون در بازار مكمل‌های غذایی ورزشی نقش جدیدی را در دنیای مكمل‌ها برعهده دارد. بدن نیتریک اکسید را تولید می‌كند و برای این كار به آمینواسید آرژنین به عنوان پیش‌ساز احتیاج دارد. نیتریک اکسید تاثیرات زیر را در بدن ورزشکار دارد:

  •  اتساع عروق خونی و افزایش جریان خون
  •  افزایش رسیدن مواد مغذی و اكسیژن به عضلات
  •  رشد ماهیچه و افزایش قدرت

اما باید توجه داشت که NO فقط باعث افزایش چشمگیر قدرت در ورزشکار می شود و برروی ترکیب بدن او تاثیری ندارد. آرژنین كه پیش ساز تولید NO در بدن مى باشد بطور طبیعى در غذاهایى همچون آجیل، دانه ها، لوبیا، ماهى و مرغ یافت مى شود.

نیرتیک اکسید خود به صورت گاز فعال میباشد و امکان تولید آن به صورت ازاد وجود ندارد و باید توسط بدن تولید شود به همین دلیل باید از طریق مصرف مکمل ها بدن را به تولید این ماده تحریک کنیم که این کار یا توسط آرژنین و مشتقات آن انجام میشود و یا با مصرف نیرات NO3 که در ادامه به توضیح آن میپردازیم

آرژنین و مشتقات آن : این آمینو اسید در بدن شما به نیتریک اسید تبدیل میشود، این مولکول گاز باعث میشود تا رگ های شما باز شود و در نتیجه اکسیژن و خون بیشتری به عضلات فعال شما برسد.

  • سیترولین:تحیقیات نشان میدهد که سیترولین به طور موثرتری در بدن به آرژنین تبدیل میشود،همچنین تحقیقات بیشتر نشان میدهد که مصرف همزمان مکمل آرژنین و سیترولین باعث افزایش بیشتر نیریک اسید NO میشود.
  • آگماتین سولفات: این مکمل نسبتا جدید باعث سنتز نیترک اسید میشود این انزیم باعث تولید نیتریک اسید از آرژینین میشود

آرژینین یک آمینو اسید است که در بدن به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود.  این مکمل در بدن جذب می‌شود،  مکمل‌های تقویتی نیتریک اکسید دارای ال-آرژینین، به طور مؤثری میزان آرژینین را افزایش می‌دهند. اگرچه افزایش میزان ال-آرژینین در خون، همیشه به معنای بهبود کارایی یا عملکرد تمرینی نیست.

 

برخی شواهد نشان می‌دهد که ال-آرژینین ممکن است جریان خون در گردش را افزایش دهد، اما به شکل پایدار یا معناداری عملکرد تمرینی را افزایش نمی‌دهد.

نیترات NO3

ال-آرژینین تنها یک راه برای افزایش نیتریک اکسید در خون شما و افزایش توزیع خون و اکسیژن ست. ظاهراً یک مولکول متفاوت وجود دارد که در تقویت نیتریک اکسید و در بهبود تمرین، مؤثرتر از ال-آرژینین است.

شواهد اخیر نشان داده است که نیترات ارگانیک (NO۳) در منابع غذایی نیز می‌تواند تولید نیتریک اکسید را افزایش دهد. بیشترین نیترات مکملی از عصاره‌ی ریشه‌ی چغندر یا نمک‌های نیترات به دست می‌آید. NO۳ غذایی به یک فرم بیو اکتیو (دارای قابلیت کنش و واکنش زیستی) نیتریت (NO۲) تجزیه می‌شود، که باعث افزایش NO۲ پلاسما می‌گردد. سپس NO۲ پلاسما در خون و بافت‌ها به نیتریک اکسید NO  بیواکتیو احیا می‌شود.

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف تقریبا ۸ میلی مول نیترات در روز از طریق عصاره‌ی ریشه‌ی چغندر، می‌تواند در هنگام یک مسابقه‌ی دوچرخه سواری، عملکرد ورزشکار را بهبود ببخشد. یکی از چیزهای جالبی که از این پژوهش به‌دست‌آمده این است که ممکن است “بازده” را بهبود ببخشد، یعنی ATP کمتری برای تکمیل همان مقدار کار لازم است.

تقویت‌کننده‌های نیتریک اکسید، بر اساس این ایده هستند که افزایش جریان خون، یک راه خوب برای افزایش کارایی است. دو مکمل اصلی وجود دارد که برای تقویت نیتریک اکسید عمل می‌کنند، ال-آرژینین و نیترات.

بر اساس آنچه پژوهش‌ها به ما می‌گویند، به نظر می‌رسد نیترات برای این وظیفه‌ی خاص، گزینه‌ی بسیار بهتری نسبت به ال-آرژینین است، و اگر به دنبال یک مکمل هستید که همان‌گونه که نشان داده شد عمل کند، این راهی برای اطمینان دادن به شماست که سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر برسانید.

ترکیبات افزایش دهنده انرژی:

مکمل های افزایش دهنده ی انرژی به روش های مختلفی عمل میکنند، بعضی از آنها روی سیستم مرکزی اعصاب اثر میگذارند و باعث افزایش عملکرد مغز شما میشوند و بعضی دیگر انرژی لازم برای عضلات شما را برای تمرین سخت تر اماده میکنند.

  • کافئین : تحقیقات نشان میدهد که کافئین یکی از بهترین محرک ها برای افزایش انرژی و استقامت در طول تمرین است و باعث خواهد شد تا درد عضلانی هنگام وزنه زدن کمتر شود
  • بی سی ای ای : آمینو اسید های شاخه ای ( لوسین – ایزولوسین- والین) به سرعت در سیستم بدن شما جذب میشوند ، از کبد شما به طور مستقیم به عضلات در حال فعالیت ارسال میشنود و به سرعت انرژی لازم را به عضلات شما میرسانند در نسل اهن در مقالات قبلی در مورد BCAAs صحبت کرده ایم و میتوانید به آن مقلات رجوع کنید.

ترکیبات افزایش دهنده استقامت:

 افزایش استقامت و نیرو  در هنگام تمرین با مصرف سه مکمل قبل از تمرین  امکان پذیر میباشد، با مصرف هریک از این سه مکمل استفامت خود را افزایش دهید و سخت تر تمرین کنید:

  • کراتین: کراتین سوخت لازم را به سلول های عضلات شما میرساند،  درد را کاهش میدهد و باعث خواهد شد تا شما وزنه های سنگین تری بزنید. از کراتین منو هیدرات در قبل و بعد از تمرین خود استفاده کنید
  • بتا آلانیناین امینو اسید باعث افزایش حجم و قدرت عضلات شما میشوذ و سطح پتید کارنوزین را در بدن شما افزایش میدهد، اکثر آمینو اسید هایی که مناسب برای قبل از تمرین هستند مانند آمینو انرژی اپتیموم سرشار از بتا آلانین هستند.
  •  تائورین :استفاده از  تائورین، کمک می کند به افزایش قدرت عضلات، کاهش فشار اکسیداتیو ناشی از تمرین و اجتناب از ساخته شدن اسید لاکتیک. تائورین همچنین کمک می کند به جذب آب به داخل سلول عضلات، و بهبود کیفیت و اثر تمرین.

 

بهترین زمان مصرف پمپ : بهترین روش و زمان مصرف این مكمل  یک اسکوپ در وعده های قبل تمرین میباشد .
هرگز این مکمل ها را در ساعات پایانی شب و زمان های نزدیک به خواب مصرف نکنید
اگر تا به حال از این نوع مکمل ها استفاده نکرده اید مصرف این مکمل ها را با دوز های کم (نیم اسکوپ) آغاز کنید ،مصرف بیشتر از ۲ اسکوپ در طول روز بسیار خطرناک میباشد.

 

عوارض و خطر های احتمالی مصرف مکمل پمپ 

حالا میخواهیم بگیم مکمل پمپ خون چه عوارضی رو با خود در بر داره و به چندتا از مهمترین عوارض این مکمل می پردازیم که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود:

حالت تهوع- اسهال -بی خوابی -افزایش فشار خون -افت قند خون  -ضخیم شدن دیواره رگ ها

مصرف این مکمل ها برای افراد زیر ۱۸ سال – خانم های باردار – ورزشکاران مبتدی و افرادی که دارای بیماری های تنفسی و قلبی عروقی دارند ممنوع میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *