آشنایی با هورمون تستوسترون و تاثیرات آن در بدنسازی

هورمون تستوسترون مهم ترین استروئید آنالبویک در فرآیند عضله سازی و افزایش ویژگی ها مردانه در افراد میباشد، تستوسترون از هورمونهای استروئیدی مهم موجود در بدن پستان‌داران ازجمله انسان (هردو جنس) می‌باشد که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشد دهنده) دارد.

تولید تستوسترون پیش از دو ماهگی جنین در رحم مادر آغاز گشته و در تعیین نرینگی یا مادینگی آن نقش دارد. تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی در پسران افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید. به‌طور متوسط بدن هر مرد ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند هرچند به دلیل متابولیسم بیشتر سطح پلاسمایی این هورمون در مردان فقط هفت برابر زنان است.تستوسترون از هورمون‌های استروئیدی بدن است که ساختمان اصلی سازنده آن را کلسترول تشکیل می‌دهد.

تستوسترون مهم‌ترین هورمون مردانه و بسیار مؤثر در رشد و تکامل اندامهای جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت، بم شدن صدا، ریزش موی مدل مردانه و خواص آنابولیک مانند رشد عضلات و توده استخوانی می‌باشد. این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان‌ها می‌شود. تستوسترون باعث ساخته شدن بافت‌ها می‌گردد. محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است هر چند که مقدار کمی در غده فوق کلیوی هم تولید می‌شود

ورزشکاران و بدنسازان، برای اینکه عضلاتی قوی و بزرگ داشته باشند، همیشه به‌دنبال راهی برای افزایش سطح تستوسترون هستند؛ اما در کنار این نیاز شدید، بسیاری از بدنسازان راحت‌ترین و خطرناک‌ترین راه را انتخاب کرده و سریعاً به‌سراغ مصرف داروها و تزریق هورمون تستوسترون می‌روند.در حالی‌که با انجام یک‌سری تمرینات و تکنیک‌های خاص و مصرف غذاهای مناسب می‌توان به‌راحتی سطح این هورمون را افزایش داد و از  عوارض مصرف  این داروها  و تزریق در امان ماند.

این مقاله از مجله نسل آهن صرفا به منظور افزایش سطح آگاهی شما میباشد و هرگز مصرف خودسرانه این دارو ها و استروئید ها را بدون مشورت پزشک را توصیه نمیکنیم..

افزایش طبیعی تستوسترون در بدن 

تمرین ، استراحت کافی و تغذیه مناسب تاثیری زیادی در میزان ترشح سطح طبیعی این هورمون در بدن دارد برای اینکه سطح هورمون تستوسترون را بالا نگه دارید، بهترین کار مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم، روی و ویتامین K است؛ برای تأمین منیزیم بهتر است از گیاهان سبز تیره، تأمین روی از حبوبات و تأمین ویتامین K نیز به‌سراغ زرده تخم‌مرغ بروند.

بهترین تمریناتی که می‌توانیم برای افزایش سطح تستوسترون پیشنهاد کنیم، تمرینات چند مفصلی است که بزرگترین گروه‌های عضلانی بدن را درگیر خود می‌کند؛ برای مثال تمریناتی مثل اسکوات، ددلیفت، پرس سینه، بارفیکس و پرس شانه برای افزایش ترشح هورمون تستوسترون بسیار فوق‌العاده است.

طبق مطالعات صورت گرفته، درگیر شدن حجم زیادی از عضلات موجب افزایش ترشح هورمون تستوسترون خواهد شد؛ بنابراین حجم عضلات درگیر شده در حین تمرین، یکی از فاکتورهای اصلی برای ترشح این هورمون مردانه است.برای افزایش سطح تستوسترون، بهتر است وزنه‌های سنگین را در اولویت برنامه تمرینی خود قرار دهید.

انواع تزریقی هورمون تستوسترون

متسفانه برخی از ورزشکاران با سواستفاده از دانش پزشکی به دنبال روش های مصنوعی افزایش این هورمون در بدن خود میروند این هورمون در آزمایشگاهای پزشکی برای درمان بیماری ها و یا موارد تحقیقاتی به صورت انواع قرص و امپول ساخته  ساخته میشود که توسط بدنسازان و سایر ورزشکاران به صورت دوپینگ استفاده میشود که در کنار فواید و اثراتی که رشد عضلات دارد میتواند عوارض جبران ناپذیری نیز در افراد ایجاد کنید ، در این مقاله از مجله نسل آهن به صورت خلاصه برخی از پرکاربد ترین این استروئید ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

تعداد زیادی از مشتقات تستوسترون موجود میباشند که برای مبتدی‌ها این موضوع میتواند گیج کننده باشد.این مشتق‌ها با نام تستوسترون‌ها استر‌ها شناخته میشوند.تستوسترون استر به معنی‌ اتصال یک کربن به مولکول اصلی‌ تستوسترون می‌باشد.بدون اینکه زیاد وارد جزئیات علمی‌ شویم باید گفت که این استر کربن تعیین کننده میزان حلالیت دارو در جریان خون و سرعت آزاد سازی آن می‌باشد.تعداد کربن استر‌ها کنترل کننده این هستند که یک استروئید هنگام ورود به بدن چگونه قابل حل خواهد بود.هرچه تعداد کربن استر‌ها بیشتر باشد میزان سرعت آزاد سازی دارو در بدن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.تعداد زیادی از مشتقات تستوسترون وجود دارند که هم دارای زنجیره‌‌های استر کوتاه و هم بلند میباشند.برای مثال تستوسترون اتانتات دارای ۸ کربن متصل به خود می‌باشد که همین امر نیمه عمر آن را افزایش داده است.اما تستوسترون پروپیونات تنها دارای ۳ کربن متصل به خود می‌باشد که نیمه عمر آن را بسیار کوتاه کرده است

“مطالب ارائه شده در این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما میباشد و از مصرف خودسرانه این داروها پرهیز کنید”

تستوسترون پروپیونات Testosterone propionate

تستوسترون پروپیونات استروییدی است که قدرت آندروژنیک و آنابولیک آن یکسان می‌باشد. این استرویید، یکی‌ از اولین فرم‌های عرضه شده تستوسترون به صورت عمده بوده و توانسته محبوبیت زیادی را در طول این سال‌ها به دست آورد. تستوسترون پروپیونات یک استرویید با عمل سریع و نیمه‌ عمر نسبتا کوتاه می‌باشد و از همین رو یکی‌ از قابل کنترل‌ ترین نمونه‌های مصنوعی تستوسترون می‌باشد.عملکرد تستسوسترون پروپیونات سریع تر از استرهای تستوسترونی مثل سیپیونات یا انانتات صورت می گیرد و باید تحت دوز منظم تر و بیشتری مصرف شود.

تستوسترون پروپیونات متشکل از تستوسترون می‌باشد که به شکل شیمیایی با اسید پروپیونیک توسط یک پیوند به نام پیوند استری متصل شده است. خواص آن بسیار شبیه دیگر انواع تستوسترون می‌باشد. تنها تفاوت این استرویید در میزان سرعت آزاد سازی تستوسترون و نیمه عمر آن در بدن می‌باشد. به دلیل متصل شدن استر پروپیونات، سرعت آزاد سازی تستوسترون در بدن کاهش پیدا کرده است. به محض اینکه ترکیب تستوسترون پروپیونات وارد جریان خون شود، از طریق آنزیمی که سعی‌ بر شکستن پیوند تستوسترون-پروپیونات دارد عمل می‌کند. این شکستن پیوند مدتی‌ طول میکشد و نتایج آن کند تر بروز می‌کند و به این شکل آزاد سازی تستوسترون در سیستم بدنی کنترل شده می‌باشد.

از آنجایی که تستوسترون به شکل طبیعی در بدن نیز تولید میشود، بنابراین مصرف نوع استروییدی آن نیز ایمن در نظر گرفته میشود. دلیل این امر این است که این استرویید آنابولیک تنها باعث افزایش سطح هورمونی در بدن میشود که از قبل وجود داشته است و باعث بهبود عملکرد فرد میشود. تستوسترون همچنین دارای برخی‌ رفتار‌های استروژنیک نیز می‌باشد و مقداری تستوسترون طی‌ فرایندی به نام آروماتیزاسیون در بدن تبدیل به استروژن میشود. دلیل این امر این است که تستوسترون مقداری تمایل دارد با آنزیم آروماتاز اتصال برقرار کند که نتیجه آن تولید استروژن می‌باشد. تستوسترون به عضله سازی میتواند کمک کند، اما همچنین میتواند برای چربی‌ سوزی و کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

عده ای معتقدند پروپیونات ملایم ترین استرتستوسترون است و به همین دلیل زمانی که در مرحله رژیم غذایی و کات عضلات بسر می برند ترجیح می دهند آن را مصرف کنند عده ای هم پا را فراتر گذاشته و معتقدند پروپیونات منجر به سفتی فیزیک عضلات
هنگامی تحت دوره مصرف قرار می گیرید با علایم پایدار ناشی از مصرف تستوسترون مواجه می شوید در نتیجه کسانی که نسبت به عارضه بزرگ شدن سینه حساسیت دارند حتما باید یک آنتی استروژن را به دوره مصرف دارو اضافه کنند کسانی که با چنین عارضه ای مواجه شده اند بهتر است از نولوادکس و پروویرون استفاده کنند زیرا این دو دارو از بروز مشکل فوق جلوگیری کرده یا آن را متوقف می کند البته امکان جلو گیری از عوارض جانبی آندروژنی هم وجود دارد از بین این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد :
چرب شدن پوست, آکنه, افزایش پرخاشگری و رشد موی بدن و صورت آقایانی که مستعد ابتلا به عارضه کچلی یا ریزش شدید موی سر هستند در می یابند که مصرف پروپیونات به تشدید این عارضه کمک می کند

تستوسترون انانتات (Testosterone Enathate)

اگر بخواهید لیستی از استروئیدهای پر مصرف در بین ورزشکاران تهیه کنید،بدون شک تستوسترون انانتات یکی از آنها خواهد بود،

این دارو که جزء داروهای ژنریک کشورمان می باشد برای درمان بلوغ دیررس و کم کاری غدد جنسی تولید و عرضه شد.

این دارو شبیه به تستوسترون سیپیونات می باشد و لذا،استعداد خاصی در استروژن زایی و عارضه ژنیکوماستیا دارد،و حجم کسب شده توسط این دارو معمولا همراه با آب و املاح فراوان می باشدکه همین مسئله از کیفیت حجم بدست آمده در فرد به روشنی می کاهد،

تستوسترون انانتات نیز مانند سایر فرآورده های تزریق تستوسترون،محلولی روغنی روغنی استکه همانند سیپیونات مقادیر آن تا نزدیک به سه هفته در سطوح نسبتا بالایی در بدن آدمی قرار دارد،لذا تزریق پی در پی آن ضروری به نظر نمیرسد،

در مجموع این دارو در افزایش قدرت و حجم ناخالص عضلانی از قدرت بسزایی برخوردار است و به مدد قیمت پایین و تولید داخلی به یکی از پر مصرف ترین استروئیدها در کشورمان تبدیل شده است.

عوارضی که در اثر  مصرف غیر اصولی این دارو در مردان مشاهدع عبارت اند ازبسته شدن زود هنگام اپی فیز ،آتروفی بیضه اولیگو اسپرمی و کاهش حجم منی، افزایش افراطی میل جنسی در دوره مصرف ،ژنیکوماستیا(تک سینه) رشد موهای زائد چرب شدن پوست احتباس آب و املاح ،افزایش غلظت خون ،افزایش فشار خون و در زنان ،بم شدن صدا ،بزرگ شدن کلیتوریس ،کاهش میل جنسی ،احتباس آب و املاح ،پر مویی و پوست چرب می باشد

کسانی که از این عوارض هراس دارند به همراه این دارو از بلوکه کننده های استروژن مانند نولوادکس یا آریمیدیکس استفاده کنند،همچنین افرادی که از مشکلاتی چون ریزش مو و افزایش افراطی میل جنسی رنج میبرند میتواننداز فیناستراید و قرص زینک به همراه مصرف تستوسترون انانتات استفاده میکنند، در خصوص عوارضی چون آتروفی بیضه و اولیگو اسپرمی میتوان پس از دوره از کلومیفن و اچ سی جی بهره برد تا تعادل هورمونی و اسپرم برقرار شود.

تستسترون سایپیونات Testosterone Cypionate

تستوسترون سی پیونات یا سای پیونات از تستوسترون در آمریکا بیشتر از دیگر نقاط جهان شناخته شده است و این در حالی است که ورزشکاران رشته های قدرتی دیگر نقاط دنیا Testosterone Enanthate تستوسترون انانتات را به عنوان پرمصرف ترین استر این هورمونمردانه می شناسند. اگر چه این دو استر از تستوسترون تقریباً کارایی و اثرات یکسانی دارند ولی با این وجود شواهدی در دست است که نشان می دهد استر Cypionate سی پیونات در قیاس با استر Enanthahte انانتات با ارزش تر و سودمند تر ظاهر شده است. هر دوی این داروها تستوسترون های محلول در روغن بوده و قابل تزریق به صورت عضلانی هستند و به مدت دو هفته نیز به صورت فعال در بدن باقی می مانند ولی با این وجود گفته می شود که میزان احتباس آبی که با استر Cypionate سی پیونات رخ می دهد کمی کمتر از مقداری احتباس آبی است که با مصرف Enanthahte انانتات حادث می گردد

ایـن دارو بـرای دوره های کـات و چربی سوزی و ایضاً برای دوره های حجم خشک ابداً مناسب نبوده و صرفاً برای دوره های حجم و برای افزایش رکورد مناسب خواهد بود.

کسانی که از این دارو استفاده می کنند در اغلب موارد با تشکیل توده های پستانی در نوک سینه و با تورم و با درد در این ناحیه رو در رو می شوند و برای جلوگیری از بروز این عارضه نیز می توان از داروهایی همانند Arimidex آریمیدکس و Proviron پروویرون استفاده کرد. استفاده از این داروها در طول دوره هایی که از این استر از تستوسترون بهره گرفته می شود تاثیرات استروژنی این استر را به حداقل کاهش داده و این دارو را برای بدن قابل تحمل تر می سازد و بدیهی است کسانی که در برابر هورمون استروژن حساسیت بالایی داشته باشند در صورتی که این دارو را بدون در نظر گرفتن این تهمیدات مصرف بکنند با عارضه نوک سینه مواجه خواهند شد.

تستوسترون سوسپانسیون

دارو تستوسترونی غیر استری است که به صورت معلق در آب تهیه شده و به بازار عرضه می شود. ورزشکاران و کسانی که از این دارو استفاده کرده اند، آن را دارویی قدرتمند و قابل قبول می دانند. این دارو به سرعت در بدن تاثیرات خود را نشان می دهد. این دارو میزان تستوسترون آزاد موجود در خون را تنها به مدت ۲ الی ۳ روز بالا نگه می دارد و از این رو نیز، ورزشکارانی که از این دارو استفاده می کنند، معمولا از تزریق های روزانه این دارو برای بالا نگه داشتن سطح سرمی تستوسترون در خون بهره می گیرند.

مصرف این دارو با افزایش مطلوب حجم و قدرت بدنی همراه است اما این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که مصرف آن با عوارض جانبی شدید و ناگواری بسیار زیادی نیز همراه خواهد بود. این دارو به سرعت به هورمونهای جنسی زنانه تبدیل می شود. بنابراین بروز عوارضی نظیر نوک سینه و احتباس آب و املاح در بدن و حتی تجمع چربی در باسن و پاها نیز با مصرف این دارو دور از انتظار نخواهد بود. مصرف این دارو بدون همراهی آن با یک آنتی استروژن قوی، عملا خودکشی محض است. دزهای سنگین این دارو منجر به برزو نارسایی کلیوی و فشار خون بالا در آدمی می شود. نمونه های آمریکایی این دارو که مطمئن تر نیز هستند امروزه در بازارهای جهانی کمیاب شده و در عوض نمونه های ساخت دیگر کشورها که از اعتبار چندانی نیز برخوردار نیستند، بازار دارویی جهان را اشباع کرده است. محلول بودن این دارو در آب کار قلابی سازان را راحت تر کرده است. بنابراین در خرید و مصرف این دارو نهایت دقت را به خرج دهید
محلول بودن این دارو در آب همچنین امکان و احتمال رشد و تکثیر باکتریهای بیماری زا و خطرناک در داخل آمپولهای این دارو را به شدت افزایش داده است. به این مهم توجه داشته باشید که با مصرف نمونه های نه چندان معتبری که امروزه در بازارهای ایران نیز به فراوانی موجود بوده و از طرف فروشندگانی که به مدد خر تو خر بازار مربی گری ایران خود را خدایان علم پرورش اندام میدانند بوفور تجویز می شود و صد البته قلابی بودن ۱۰۰ درصد این داروها نیز کاملا واضح است بسیار خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *