چند جایگزین خوش طعم و مزه برای نمک

نمک یکی از پر استفاده‌ترین مواد در جهان است که برای بهبود مزه غذا در پخت و پز مصرف می شود. نمک منبع مواد معدنی است، که در دوزهای اندک، به بدن در حفظ تعادل الکترولیت ها و دیگر فرآیندهای مهم حافظ سلامت انسان کمک می کند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث”، مشکل از آنجایی ناشی می شود که ما به طور معمول بیش از حد نمک مصرف می کنیم و اغلب عوارض جانبی آن را نادیده می گیریم. اگرچه در نگاه نخست ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما مصرف بیش از حد نمک با گذشت زمان می تواند به مشکلات التهابی، قلبی عروقی و کلیوی منجر شود.

بر همین اساس است که مصرف روزانه نمک باید محدود باشد. برای تحقق این هدف شما می توانید میزان مصرف غذاهایی که حاوی نمک هستند را کاهش دهید و همچنین ادویه های دیگر را جایگزین آن کنید. در ادامه با برخی ادویه ها که می توانند در این مسیر کمک حال شما باشند بیشتر آشنا می شویم.
سیر

سیر ادویه ای سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان ها است. زمانی که این مواد جذب بدن می شوند، به پیشگیری از انواع مختلف بیماری ها کمک می کنند.

برخلاف نمک، سیر ماده ای با ویژگی های ضد التهابی و ادرارآور است، که اثرات آن موجب کاهش احتباس مایع در بدن و پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی می شود.

پودر پیاز
با بهره‌مندی از ویژگی های مشابه با سیر و همچنین برخورداری از آلیسین، زمانی که برای کاهش مصرف نمک تلاش می کنید، پودر پیاز جایگزینی خوب است.

در شرایطی که پودر پیاز از ویژگی های کمتری در مقایسه با خود پیاز برخوردار است، اما مواد مغذی موجود در آن موجب می شوند تا گزینه ای خوب برای بهبود عطر و طعم غذا باشد.

فلفل سیاه
فلفل سیاه ادویه ای با ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. زمان ورود به بدن، این ویژگی ها از بافت ها در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مصرف فلفل سیاه به بدن در مقابله با فشار خون بالا کمک می کند و با گذشت زمان عملکرد کلیه ها را با تحریک دفع مایعات بهبود می بخشد.

ارگانو
ارگانو به واسطه ویژگی های دارویی خود شناخته شده است و یک ادویه خوش عطر و طعم است که می توانید برای کاهش مصرف نمک در دستور غذاهای مختلف استفاده کنید.

ارگانو حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، و روغن های اساسی است و از ویژگی های گندزدایی، ضد قارچ، و ضد التهاب سود می برد.

مصرف منظم ارگانو عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را بهبود خواهد داد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

زیره
زمانی که در تلاش برای کاهش مصرف نمک هستید، مقدار کمی زیره در غذا می تواند عطر و طعمی مطبوع به آن ببخشد.

این ماده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثرات منفی رادیکال های آزاد را از بین می برند. مصرف منظم زیره به کنترل کلسترول خون و کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی کمک می کند.

بادیان رومی
بادیان رومی عطر و طعمی خاص دارد و استفاده از آن با غذاهایی که حاوی گوشت و سبزیجات هستند، توصیه می شود. خواص تغذیه ای مختلف این ماده به بهبود گوارش غذا کمک می کنند.

زنجبیل
زنجبیل به واسطه ویژگی ها ضد التهاب، گوارشی، و آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است و یک گزینه عالی دیگر برای افرادی محسوب می شود که در پی کاهش مصرف نمک خود هستند.

زنجبیل حاوی تراکم بالایی از ترکیبی به نام جینجرول است که افزون بر بخشیدن عطر و طعمی تند به زنجبیل، مسئول فواید دارویی آن نیز است.

زردچوبه
زردچوبه ادویه ای شناخته شده در دنیای آشپزی محسوب می شود، که مزه خاص و رنگ نارنجی آن در این زمینه موثر بوده اند.

این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان ها گزینه خوبی برای افرادی است که قصد دارند بدون استفاده از نمک عطر و طعم غذای خود را بهبود ببخشند.

ویژگی های ضد التهابی، گوارشی و ضد باکتری زردچوبه به بهبود سلامت انسان و محافظت از سلول ها در زمان ابتلا به بیماری کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *