تفاوت مکمل های آمینو اسید و BCAA

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا شرکت های تولید کننده مکمل های بدنسازی هم مکمل آمینو اسید Amino Acids و هم مکمل بی سی ای ای BCAA تولید میکنند در حالی که آمینواسید های شاخه ای یا همان BCAA ها خود نوعی امینو اسید هستند و در تمامی مکمل هایی که بر روی آنها عبارت AminoAcid نوشته شده وجود دارند.

پاسخ این سوال را باید در اهیمت مکمل های BCAA جست و جو کنیم که نیاز ورزشکاران و بدنسازان حرفه ای به صورت خاص به این سه نوع آمینو اسید (لوسین -ایزولوسین – والین ) باعث شده تا آنها را به صورت مکمل های جداگانه از سایر تریکب های آمینو اسید تولید کنند.

برای پی بردن به این اهمیت بهتر است با انواع آمینو اسیدهای ضروری و اهمیت مصرف و کاربرد آنها بیشتر آشنا شویم.مجله نسل آهن .

بخش بزرگی از سلول‌ها، عضلات و بافت ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده است به این معنی که اسیدهای آمینه نقش مهمی در بدن انسان ایفا می‌کنند. همچنین اسیدهای آمینه نقش اساسی در انتقال و ذخیره مواد مغذی دارند. اسیدهای آمینه در عملکرد ارگان‌ها، غدد، تاندون‌ها و رگ‌ها تاثیر دارند. علاوه بر آن اسیدهای آمینه در ساختار عضلات، پوست، استخوان، مو و … به کار می‌روند. البته نقش اسیدهای آمینه به این موارد خلاصه نمی‌شود و فواید زیادی به خصوص برای ورزشکاران دارد. که مهم ترین آنها کمک به افزایش استقامت و تامین انرژی در تمرینات سخت کمک به بازسازی و ریکاوری بهتر عضلات و فواید زیاد دیگری که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

از نظر بیولوژیک، اسیدهای آمینه به دو گروه اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. اسیدهای آمینه ضروری اسیدهایی هستند که برخلاف گروه دیگر در بدنتولید نمی‌شوند و یا به مقدار کمی تولید شده و باید از خارج و از طریق غذا و یا سایر منابع به بدن وارد گردند.
اسیدهای آمینه ضروری عبارتند از: لوسین، ایزولوسین، والین، فنیل آلانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیزین. علاوه بر آنها، اسید آمینه های هیستیدین برای نوزاد انسان و آرژنین برای نوزاد حیوانات نیز ضروری (اساسی) محسوب می‌شوند.

اسید آمینه غیر ضروری توسط بدن تولید می‌شود یعنی بدن می‌تواند اسیدهای آمینه غیر ضروری را با رژیم غذایی از جمله ویتامین‌ها بسازد. لازم به ذکر است، اصطلاح “غیر ضروری” به این معنی نیست که نیازی به آن نداریم، بلکه تمامی اسید آمینه‌ها مورد نیاز بدن هستند، این اصطلاح فقط از لحاظ اینکه توسط بدن تولید می‌شود یا نه کاربرد دارد. اسیدهای آمینه غیر ضروری عبارتند از: آلانین، آرژنین، آسپارژین، اسید اسپارتیک، سیستئین، اسید گلوتامیک، گلوتامین، گلیسین، پرولین و سرین.
در صورتی که بدن سالم و تغذیه صحیح داشته باشید دیگر نیازی نیست تا آمینو اسید های غیر ضروری را از طریق مکمل دریافت کنید و بدن شما میتوانید نیاز خود را برای این نوع از مواد تامین کند.

آمینو اسید های شاخه ای مهم ترین امینو ها در این این گروه محسوب میشوند

به سه آمینو اسید لوسین، ایزو لوسین و والین آمینو اسید‌های شاخه دار گفته میشود.اسم آمینو اسید‌های شاخه دار به واسطه شکل ساختار آنها به روی آنها گذشته شده است، این آمینو ها تاثیر مستقیمی بر روی بهبود عملکرد ورزشی ، تامین انرژی برای تمرینات سخت و کیفیت تمرین و ریکاوری بهتر دارند و جزو آن دسته از مکمل هایی میباشند که برای تمامی افراد با اهداف مختلف ورزشی در طول رژیم های متفاوت مناسب میباشند. که در ادامه در مورد فواید هر یک نکاتی را بیان خواهیم کرد،

  • والین: آمینو اسید والین یکی از سه آمینو اسید زنجیره ای شاخه ای است، به این معنی که زنجیره ای به یک طرف ساختار مولکولی آن زنجیر شده است. والین به تحریک رشد و بازسازی عضلات کمک می کند و در تولید انرژی مشارکت می کند.
  • لوسین: لوسین برترین است، لوسین یک آمینو اسید شاخه ای است که برای سنتز پروتئین و مرمت وریکاوری عضلات بسیار حیاتی است. لوسین مجموعه ای به نام mTOR را که سوخت و ساز پروتئین عضله و در نتیجه رشد عضله را افزایش میدهد,فعال میکند همچنین باعث تنظیم سطح قند خون، تحریک بهبود زخم و تولید هورمون رشد می شود.
  •  ایزولوسین: آخرین آمینو اسید از سه آمینو اسید زنجیره ای شاخه ای، ایزولوسین است که در متابولیسم عضلات نقش دارد و به شدت در بافت ماهیچه متمرکز می شود. این آمینو اسید همچنین برای عملکرد ایمنی، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی مهم است.

مکمل های بی سی ای  مختلف حاوی نسبت های مختلفی از این سه آمینوی حیاتی میباشند, سردرگمی زیادی درباره ی اینکه کدام یک از این نسبت ها بهترین است وجود دارند که در مقاله جدا گانه در مورد بهترین نسبت آمینو اسیدهای شاخه ای نکاتی را برای شما بیان کردیم

حیاتی ترین زمان برای مصرف BCAA زمانی نزدیک به وقت ورزشتان است,مهم نیست قبل از ورزش یا در حین ورزش و یا حتی بعد از آن مصرف کنید.(و بله,این باید علاوه بر ترکیب پروتئین سرشار از BCAA ای میباشد که باید مصرف کنید)یک دلیل برای این امر این است که شما میخواهید مقدار لوسین را افزایش دهید تا سوخت و ساز پروتئین عضله افزایش یابد.به همین دلیل است که این سه آمینو اسید در تمامی مکمل های پری ورکات (مکمل هایی که برای افزایش انرژی قبل تمرین تولید میشوند ) وجود دارند.

نمونه جدول ارزش غذایی یک مکمل آمینو اسید

حالا که متوجه اهمیت این سه آمینو اسید شده اید اگر نگاهی به ساپلمنت فکت تمامی محصولات  Amino Acid کنید علاوه بر وجود آمینو اسید هایی مانند آلانین ، آرژنین ، اسید اسپارتیک ، سیستئین ، اسید گلوتامیک ، گلوتامین ،هیستادین باز هم  بخش عمده ای از تریکب این مکمل ها از BCAA (لوسین ایزو لوسین و والین ) تشکیل شده است .

اما این که باز کدام را مصرف کنیم مکمل آمینو اسید یا بی سی ای ای به تنهایی  بیشتر بستگی به بدن شما و تغذیه صحیح و اهداف تمرینیتان دارد ، اگر میتوانید سایر آمینو اسید ها را از تغذیه خود تهیه کنید و یا مکمل هایی مانند آرژنین و یا گلوتامین نیز به صورت جدا گانه دارید بهتر یک مکمل BCAA برای خود تهیه کنید تا با مصرف آن تمرینات پرفشار تر و ریکاوری مناسب تری داشته باشید ، اما اگر میخواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و احساس میکنید نمیتوانید سایر اسید های آمینه ضروری را با تغذیه کافی تهیه کنید برای خود یک مکمل آمینو اسید  تهیه کنید.

 

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *