ایا مصرف مکمل سی ال ای ( CLA ) به کاهش وزن کمک میکند؟

به افرادی به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستند اغلب توصیه میشود کمتر غذا بخورند و تحرک بیشتری داشته باشند، اما توصیه به این سادگی نمیباشد و اغلب مردم با این روش به هدف خود نمیرسند، به همین دلیل بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود از مکمل ها استفاده میکنند

یکی از این مکمل ها CLA اسید لینولئیک مزدوج میباشد که یک اسید چرب طبیعی است که در گوشت و لبنیات یافت میشود. تحقیات نشان داده که این اسید چرب در حیوانات در از دست دادن چربی موثر است اما تحقیات انسانی در این مورد  آنچان هم امید بخش نیست.

در این مقاله از مجله نسل آهن به شما توضیح خواهیم داد که CLA چیست و آیا میتواند به کاهش وزن کمک کند؟

مکمل سی ال ای چیست؟

CLA به طور طبیعی توسط حیوانات تولید میشود.گاوها و سایر پستان داران نشخوار کننده مانند بز و گوزن دارای یک آنزیم منحصر به فرد در سیستم گوراش خود هستند که اسید های چرب امگا ۶ موجود در گیاهان سبز را به CLA تبدیل میکند. سپس سی ال ای تولید شده را در بافت های ماهیچه ای و شیر خود ذخیره میکنند.

در حال حاضر Cla در صنعت ورزش و تناسب اندام توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. اما آیا این مکمل لاغری به اندازه‌ای که محبوب‌اش کارساز نیز است؟ آیا برای بدن مفید است؟ آیا می‌تواند مکمل خوبی برای کاهش وزن باشد؟ تاثیر مصرف مکمل سی ال ای بر کاهش وزن چیست؟ سایر عوارض جانبی آن چیست؟ در واقع پاسخ به این سوالات در این جمله نهفته است که بین Cla طبیعی که در مواد غذایی وجود دارد و Cla که به شکل مکمل مصرف می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد.

اشکال مختلفی از CLA وجود دارد اما دو نوع مهم آن عبارتند از (C9,T11(cis9,trans11 و (C12,T10(cis12,trans10  نوع c9t11 بیشتر در غذاها یافت میشود در حالی که c12t10 بیشتر در مکمل های cla وجود  دارد و باعث کاهش وزن میشود.مقداری کمی از t10c12  نیز در غذاها موجود است.

همان طور که از اصطلاح trans مشخص میباشد این اسید چرب به لحاظ فنی یک چربی ترانس میباشد، اما چربی های ترانس که به طور طبیعی در گوشت و یا فرآورده های لبنی یافت میشوند، بسیار متفاوت از محصولات تولید شده شده مصنوعی و یا فست فود ها هستند.

در مکمل‌های Cla تولید شده به صورت صنعتی از روغن‌های ناسالم گیاهی استفاده شده است. با توجه به اینکه در این ترکیب غیر اشباع چربی ترانس (پیوند دوگانه در اسید چرب) یافت می‌شود، این رو مصرف روغن ترانس صنعتی که در غذاهای حیوانی یافت نمی‌شود اما در این مکمل‌ها موجود است، می‌تواندبرای سلامتی مضر باشد.

CLA  یک اسید چرب طبیعی است در حالی که غیر ضروری میباشد برای چربی سوزی و کاهش وزن استفاده میشود.

تاثیر مکمل CLA بر کاهش وزن

طبق تحفیفات معتبر صورت گرفته مصرف مکمل سی ال ای تاثیر زیادی در کاهش وزن انسان ها نداشته در یک تحقیق مشاهده شد که مصرف ۲.۴الی ۶ گرم سی ال ای در روز برای ۱۲ هفته فقط باعث کاهش ۱.۳۶ کلیوگرم وزن به طور میانگین در بین افراد مصرف کننده شده است.

در بسیاری دیگر از تحقیقات با کیفیت بالا و علمی تاثیرات زیادی از چربی سوزی سی ال ای در انسان ها دیده نشده است و بیشتر اثرات چربی سوزی CLA در حیوانات دیده شده است.

طبق مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته است. (این آزمایش برای ۶ هفته انجام شد که به گروهی از موش‌ها Cla داده شد و برای باقی هوش‌ها این مکمل استفاده نشد)، مشخص شد که پس از ۶ هفته آن گروه از موش‌هایی که مکمل مصرف کرده بودند به طور قابل ملاحظه‌ای در میزان انرژی مصرفی، میزان رشد و توده چربی بدن کاهش داشتند. (بدون در نظر گرفتن ترکیب مواد خوراکی داخل رژیم مصرفی آن‌ها) این داده‌ها نشان می‌دهد که سی ال ای باعث افزایش میزان سوخت و ساز در موش‌ها و کاهش توده چربی در بدن آن‌ها شد.

دلایل مصرف سی ال ای

با اینکه تحقیقات نشان دهنده تاثیر گزاری بسیار کم CLA  بر کاهش وزن هستند ولی مصرف این مکمل در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات اصولی می‌تواند باعث کاهش وزن و چربی سوزی از طریق یک سری واکنش‌های بیوشیمیایی شود که این خود در نهایت باعث افزایش میزان متابولیسم پایه می‌شود.

افزایش میزان متابولیسم پایه بدین معناست که باید کالری بیشتری برای انجام یک فعالیت سوزانده شود. متابولیسم پایه حداقل مقدار انرژی است که بدن نیاز دارد تا فعالیتی را انجام دهد. Cla در تغییر یک سری واکنش‌های متابولیکی که فعالیت سلول‌های چربی بدن را تنظیم می‌کنند، دخیل است. تصور می‌شود که از طریق افزایش ، سی ال ای، BMR می‌تواند میزان درصد چربی به عضله را کاهش داده و مصرف انرژی را افزایش دهد.

از طرف دیگر این مکمل لاغری سبب افزایش رشد عضلانی می‌شود. از آنجایی که عضلات به طور متابولیکی در حال فعالیت هستند، یک افزایش در توده بدون چربی (عضلات) به معنی کالری سوزی بیشتر بدن است. دمصرف مکمل Cla سبب کاهش کلسترول بد خون، مقاومت انسولین و سطوح قند خون می‌شود. این مکمل همچنین سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. باید توجه داشت که مصرف مکمل «به طور کلی هر مکملی که باشد» با ورزش و رژیم غذایی صحیح و کافی و منظم تاثیر بیشتری بر بدن دارد. گرچه ورزش بیش از حد موجب سرکوب سیستم ایمنی می‌شود، اما مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف این مکمل و تغذیه متناسب و کافی، می‌توانید نه تنها از سرکوب سیستم ایمنی جلوگیری کنید بلکه آن را نیز تقویت کنید.

مصرف قرص CLA  میتواند مضر باشد

امنیت و فواید قرص CLA  برای مدت زمان های زیادی مورد بررسی قرار گرفت . در صورت مصرف این مکمل به مقدار بیش از اندازه، احتمالاً باید انتظار بروز عوارض جانبی سی ال ای (مشابه با تمام مکمل‌های غذایی دیگر) را داشته باشید. این عوارض شامل درد شکمی، اسهال، تهوع و نفخ و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت در افراد چاق می‌شود. Cla می‌تواند برای جنین و نوزادان خطرناک باشد، بنابراین مادران باردار باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

در برخی از موارد مصرف این مکمل باعث التهاب بدن و افزایش آنزیم های کبدی و ابتلا به بیماری کبد چرب شده است ،مطالعات نشان داده  اگر از Cla به میزان اندک با تغذیه مناسب و کافی مصرف شود یا به طور طبیعی از منابع خوراکی حیوانی استفاده شود، برای سلامت عمومی فرد مفید است و فواید نام برده شده را بر بدن خواهد داشت.

منابع غذایی سی ال ای

مصرف CLA  از منابع غذایی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و کبد چرب را بسیار کم میکند. گوشت های قرمز و فراورده های لبنی بهترین منابع طبیعی این اسید چرب هستند.

منابع حیوانی و فرآورده‌های آن/ میزان Cla موجود (میلی‌گرمCla در هر گرم از چربی):

  • تکه گوشت لخم تازه گاو /۴.۲
  • گوشت ران گاو – ۵.۶
  • مرغ – ۰.۹
  • شیرگاو – ۵.۵
  • پنیر- ۴.۵
  • پنیر چدار- ۳.۶

طریقه مصرف سی ال ای چگونه است؟ چه زمانی و چه مقدار باید از مکمل Cla مصرف کرد؟

دوزهای متفاوتی برای مصرف این مکمل پیشنهاد شده است. به عبارت دیگر برای کمک به کاهش توده چربی بدن، میزان مصرف آن باید بین ۱.۸ تا ۷ گرم از سی ال ای به طور روزانه باشد. مکمل‌های اسید لینولئیک معمولاً به شکل کپسول جامد ژله‌ای و یا به صورت پودر در اشکال و غلظت‌های مختلف وجود دارد.

برای کسب نتایج بهینه، توصیه می‌کنیم ۲ عدد کپسول ژله‌ای همراه با ۱ تا ۳ وعده غذایی در طول روز مصرف کنید. شما باید از بین محصولات متنوع Cla محصولی را استفاده کنید که حاوی ۸۰٪Cla باشد. توجه داشته باشید که مصرف این مکمل با مواد خوراکی حاوی پروتئین بالا مانند شیر سبب کاهش وقوع حالاتی مانند اسهال و تهوع می‌شود.

خط پایان

مکمل هایی زیادی برای چربی سوزی و کاهش وزن در بازار موجود هستند اما اکثر آنها تاثیر خاصی بر روی چری سوزی ندارند سی ال ای نیز یکی از این مکمل ها میباشد.

گرچه مصرف Cla به وسیله ترکیب آن با مواد خوراکی غنی از پروتئین و رژیم غذایی صحیح و کافی و انجام فعالیت ورزشی منظم تاثیر بیشتری بر وزنه بدن دارد، اما به هیچ عنوان لاغر شدن شما را تضمین نمی‌کند.

Cla با وجود تاثیر بسزا بر کاهش توده چربی، سبب رشد توده بدون چربی یا همان عضلات می‌شود. ولی اگر Cla را با همراه با رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی کافی مصرف نکنید کوچکترین تاثیری بر روی کاهش وزن شما نخواهد داشت.

به عنوان یک جایگزین ایمن و مناسب تر مکمل CLA میتوانید فرآورده های لبنی و یا گوشت های قرمز کم چرب را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *