آشنایی با سارم ها (SARMs) و کاربرد آنها در بدنسازی

هورمون های رشد به صورت مصنوعی یا بر پایه کلسترول تولید میشوند که در خانواده استروئید ها دسته بندی میشوند و یا از ترکیب اسیدهای آمینه تولید میشوند که در خانواده پپتاید ها دسته بندی میشوند.که مصرف نادرست هر یک از این موارد میتواند عوارض خطرناک و زیان های جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد کند

اما دانشمندان علوم داروئی، پس از تحقیقات فراوان موفق به ساختن دارویی برای درمان چاقی و بیماری های مختلف عضلانی شدند که از لحاظ شیمایی شبیه به استروئید های انالوبیک بود اما عوارض جانی آنها را نداشت. این ماده تعدیل کننده انتخابی آندروژن یا به اختصار سارم (SARMs) نامیده شد.

به دلیل خواص بالای سارم در عضله سازی و کاهش چربی های بدن به مرور زمان این دارو توسط بدنسازان و سایر ورزشکاران رشته های قدرتی نیز مورد استفاده قرار گرفت در این مقاله از مجله نسل آهن قصد داریم تا با خواص و دلایل مصرف این دارو ها توسط بدنسازان آشنا شویم

اثر این ماده بدین شکل است که گیرنده های تستسترون عضلات را برای پذیرش بیشتر تستسترون ، فعال میکند و همزمان ،مصرف تستسترون در بافتهای دیگر (که ممکن است مضر باشد) را کم میکند . تست دوپینگ ندارد و برای اقایان و بانوان هم کاربرد دارد، حتی برای سنین بالا به جهت اینکه توانائی فیزیکی بدن کم نشود .

از اثرات دیگر مصرف این ماده میتوان به کاستن بافت چربی و تقویت بافت استخوانی، ترمیم زود هنگام بافتهای عضلانی آسیب دیده اشاره کرد ، جالب اینجاست  عوارضی از قبیل سمی شدن کبد، بسته شدن اپیفیز استخوانها (در جوانان در حال رشد قدی) ، تورم پروستات و .. مشاهده نشده. البته این تحقیات و بررسی عوارض زمانی صورت گرفته که افراد بیمار زیر نظر پزشک و با دوزهای مناسب از این داروها استفاده کرده اند.

انواع مختلف سارم :

انواع مختلفی‌ از (SARMs) را میتوانید برای خرید یافت کنید، برخی‌ از آنها قوی تر و همچنین دارای عوارض جانبی احتمالی‌ بیشتری نیز از انواع دیگر میباشند. از انواع محبوب این دارو‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اوستارین (MK-2866) یا (GTx-024)
  • لیگاندرول (LGD-4033)
  • آندارین (GSX-007 ) یا (S-4)
  • کاردارین (GW-501516)
  • مایوستن (YK1)

 

عملکرد کلی سارم ها

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا نام این دارو‌ها به صورت عدد می‌باشد؟ باید گفت که (SARMs)‌ تا کنون برای استفاده پزشکی‌ مورد تائید قرار نگرفته اند، بنابراین تولید کنندگان نیز هنوز نامی‌ برای آنها انتخاب نکرده اند. اکنون، برای درک نحوه چگونگی‌ کار این دارو ها، ما باید نگاهی‌ به فیزیولوژی هورمون‌ها بیاندازیم.

هورمون‌ها یک پیام رسان شیمیایی هستند که بدن از آنها برای برقراری ارتباط با سلول‌ها استفاده می‌کند. میتوانید هورمون‌ها را همانند یک نامه حاوی اطلاعات مهم فرض کنید و هنگامی که این هورمون‌ها به گیرنده‌های سلول‌ها میرسند، پیام خود را به سلول منتقل میکنند.

آندروژن‌ها نیز هورمون هایی هستند که عامل ایجاد صفات مردانه نظیر کلفتی‌ صدا، رویش موی صورت، عضله سازی بیشتر و چربی‌ کمتری میباشند. شناخته شده‌ ترین آندروژن تستوسترون می‌باشد، اما آندروژن‌های دیگری نیز وجود دارند. آندروژن‌ها تاثیر خود را در بدن به سه طریق اصلی‌ بروز میدهند :

  • اتصال به گیرنده‌های آندروژن سلول‌های بدن
  • تبدیل شدن به هورمون دی هیدرو تستوسترون، که میتواند به گیرنده‌های آندروژن متصل شود
  • تبدیل شدن به هورمون استرادیول (استروژن)، که میتواند به یک نوع گیرنده متفاوت دیگر متصل شود (گیرنده‌های استروژن)

در شرایط نرمال، بدن شما به دقت میزان تولید آندروژن‌ها را تنظیم می‌کند، و با اتکا به مکانیزم بازخورد بدن از به هم خوردن تعادل موجود جلوگیری می‌کند. هنگامی که شما استروید‌های آنابولیک را وارد بدن خود کنید، سلول‌هایتان سرشار از آندروژن‌ها میشوند، و حجم این آندروژن‌ها آنقدر زیاد است که تمام گیرنده‌های آندروژن موجود در بدن اشباع میشوند.

این وضعیت باعث ارسال یک پیام به شدت قدرتمند، مخصوصا به سلول‌های ماهیچه ای، مبنی بر عضله سازی سریع میشود. این موضوع برای ما بدن سازان بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما عواقبی هم دارد که باید آن را پرداخت کنید. تحقیقات نشان میدهند که برخی‌ از عوارض جانبی مصرف استروید‌ها برگشت پذیر هستند و برخی‌ از آنها هم خیر.

برای مثال از عوارض جانبی برگشت پذیر می‌توان به کوچک شدن بیضه ها، ایجاد آکنه، کیست، پوست و موی چرب، افزایش فشار خون و افزایش سطح کلسترول‌های بدن، افزایش پرخاشگری و کاهش تعداد اسپرم‌ها اشاره کرد. از عوارض جانبی برگشت ناپذیر می‌توان به ریزش مو با الگوی مردانه، اختلالات قلبی، بیماری‌های کبدی و بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه در مرحله حاد اشاره کرد.

یکی‌ دیگر از عوارض جانبی مهم استروید‌ها افزایش احتمال ایجاد اعتیاد بیولوژیکی و روانی‌ می‌باشد. در یک تحقیق اینطور یافت شد که حدود ۳۰% از مصرف کنندگان استروید دچار سندروم وابستگی میشوند، و اگر با چند فرد مصرف کننده این دارو‌ها صادقانه صحبت کنید، خواهید شنید که آنها نیز از خواص اعتیاد آور این دارو‌ها می‌گویند.

اکنون چندین سال است که دانشمندان در تلاش هستند استرویدهایی یا شبه استرویدهایی تولید کنند که دارای اثرات تخریبی‌ کمتری روی سلامت مردم باشند و تبلیغ کنندگان نیز در این زمینه اینطور ادعا میکنند که (SARMs) دقیقا همین کار را انجم میدهند. باید گفت که هیچ داروی غیر استرویدی طراحی نشده است که بتواند گیرنده‌های آندروژن را تنها در عضلات و استخوان‌ها تحریک کند و تاثیری روی دیگر سلول‌های بدن یا سیستم غدد درون ریز در مجموع نداشته باشد.

مصرف استروید‌های آنابولیک رایج میتوانند بدن شما را با آندروژن‌ها بمباران کنند. این کار نتایج دلخواه شما را به خوبی‌ حاصل می‌کند، اما از طرف دیگر آسیب‌های جانبی زیادی نیز وجود خواهد داشت. اما مصرف (SARMs)، اینطور میباشند که شما بخواهید با استفاده از یک پهباد بدون سرنشین تنها یک منطقه خاص را بمباران کرده و خطر را خنثی کنید. به عبارت دیگر، (SARMs) میتوانند بدون ایجاد سر و صدا و خراب کاری حاصل از مصرف استروید‌های آنابولیک به سلول‌های ماهیچه ای دستور رشد دهند. از لحاظ فنی‌ (SARMs) این کار را از دو طریق انجام میدهند :

  • آنها وابستگی خاصی‌ به برخی‌ بافت‌ها نظیر ماهیچه‌ها و استخوان‌ها دارند، و نه بافت‌های دیگر نظیر پروستات، کبد و مغز
  • آنها به مولکول‌های ناخواسته ای که عامل ایجاد عوارض جانبی هستند به سادگی تجزیه نمیشوند، نظیر دی هیدرو تستوسترون و استروژن

این نکته دوم موضوع مهمی‌ می‌باشد.

یکی‌ از ویژگی‌‌های کلیدی (SARMs) این است که آنها به سادگی به آنزیمی به نام ۵-آ ردوکتاز تبدیل نمیشوند، که این آنزیم میتواند تستوسترون را به دی هیدرو تستوسترون تبدیل کند که عامل بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته استروید‌ها می‌باشد. (SARMs) همچنین به آنزیم آروماتاز نیز مقاوم میباشند، که این آنزیم هم میتواند باعث تبدیل تستوسترون به استروژن شود. همچنین از آنجایی که (SARMs) دارای قدرت کمتری نسبت به استروید‌های رایج هستند، نمیتوانند به آن شدت باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون در بدن شوند و به همین دلیل ریکاوری از آنها راحت تر می‌باشد.

سارم yk11

سارم yk11 به عنوان یک مهار کننده مایوستاتین است که به فرد اجازه رشد عضلات را فراتر از ژنتیکش می‌دهد. که جزو محبوب ترین سارم ها به شما می آید ،نحوه عملکرد به صورتی است که به گیرنده اندروژن چسبیده و کاری می‌کند که سلول‌های عضلانی فلوستاتین بیشتری تولید کند که منجر به مهار مایوستاتین در بدن می‌شود.

مقایسه yk11 با دیگر سارم‌ها
سارم yk11 منجر به اضافه کردن حجم خشک می‌شود که نتایج عملکردی آن برعکس LGD-4033 و RAD-140 است که حجم آبدار می‌دهد و احتباس آب بیشتری به همراه دارد.

به جرات می‌توان گفت اثر yk11 بر مهار مایوستاتین منحصر به فرد است و حتی چندین برابر استروئیدهای مرسومی است که به DHT تبدیل می‌شوند. در نتیجه این سارم را نمی‌توان با هیچ ماده موثری در بدنسازی مقایسه کرد.

آیا yk11 نیاز به پاکسازی دارد؟؟
بله. به علت اینکه منجر به سرکوب تستسترون طبیعی می‌شود پاکسازی این سارم می‌تواند مشابه دوره های استروییدی باشد.

سارم اوستارین

اوستارین میتواند برای عضله سازی و همچنین حفظ توده عضلانی مورد استفاده قرار بگیرد. برای ورزشکاران، این یعنی‌ اینکه از اوستارین می‌توان هم در دوره حجم و هم در دوره کات استفاده کرد. مصرف کننده میتواند انتظار یک افزایش حجم خشک قابل قبول بدون احتباس آب ناخواسته در بدن یا ترس از بزرگ شدن بافت سینه که اغلب مرتبط با مصرف استروئیدهای آنابولیک است را داشته باشد. البته مصرف کننده بعید است به حجمی همانند دوره‌های مصرف دیانابول یا آنادرول برسد، اما حجم به دست آمده حاصل از مصرف اوستارین خالص تر و نگهداری آن پس از قطع مصرف آسان تر می‌باشد.

اوستارین همچنین میتواند در طول دوره کات یا دوره رژیم نیز بسیار مفید باشد. شاید بهترین زمان مصرف استارین برای بهره برداری از قابلیت حفظ عضلانی آن همین زمان باشد.تاثیر اوستارین در این زمینه در دوره‌های حجم و کات واقعا بسیار سودمند می‌باشد، اما ارزش این ویژگی‌ بیشتر در دوره کات مشخص میشود. تاثیر اوستارین در این زمینه بسیار قدرتمند می‌باشد به طوری که اطلاعات نشان داده‌اند اوستارین ممکن است به شکل مستقیم بتواند باعث درمان آسیب دیدگی‌ها شود، البته نه به شکل مسکن و موقتی بلکه به شکل درمان واقعی مفاصل، لیگامنت ها، تاندون‌ها و استخوان ها.

 

آیا سارم ها ایمن هستند؟

(SARMs) غیر استرویدی تنها چندین سال هستند که مورد استفاده قرار میگیرند و متاسفانه کمبود تحقیقات انسانی‌ نیز برای آنها وجود دارد. متاسفانه، ما هنوز به اندازه کافی‌ نمیدانیم که آنها چگونه عمل میکنند و عوارض جانبی بلند مدت آنها چه می‌باشد، و همین موضوع دلیل خوبی‌ برای نگرانی در مورد مصرف آنها می‌باشد.

اما مصرف هر دارو و مکمل بدون مشورت با یک پزشک و یا مربی آگاه و انتخاب نکردن دوز و نوع مناسب دارو میتواند عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.حتی اگر آن دارو جزو ایمن ترین داروهای شناخته شده باشد.

هرچه از سارم ها بیشتر استفاده کنید، شاهد عوارض جانبی بیشتری نیز خواهید بود

(SARMs) به شکل کامل بدون عارضه جانبی نیستند، بلکه تنها در دوز‌های کم دارای عوارض جانبی حداقلی هستند. اما بدن سازان معمولا از دوز‌های کم استفاده نمیکنند، و به همین دلیل است که اغلب شاهد بروز عوارض جانبی مرتبط با مصرف استروید‌ها میباشند نظیر ایجاد آکنه و ریزش مو.

سارم ها میتوانند تولید طبیعی تستوسترون بدن را سرکوب کنند

یکی‌ از ترفند‌های فروش برای این دارو‌ها این ادعا می‌باشد که آنها باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون نمیشوند. این یک دروغ است. آنها قطعا تولید تستوسترون را سرکوب میکنند.

برای مثال، در یک تحقیق، افراد مذکر مورد آزمایش ۳ میلی گرم استارین در روز به مدت ۸۶ روز مصرف کردند و شاهد کاهش ۲۳% از سطح تستوسترون‌های آزاد و ۴۳% کاهش در سطح تستوسترون کل بودند. همین تاثیر در یک تحقیق دیگر روی لیگاندرول مشاهده شد.

در واقع روی (SARMs) به عنوان یک داروی عقیم کننده مردانه تحقیقاتی انجام شده است زیرا این دارو‌ها میتوانند باعث کاهش سطح هورمون‌های (LH) و (FSH) در مردان شوند که همین امر میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و کاهش سطح تستوسترون شود. البته هنگامی که اصول فیزیولوژی را مد نظر قرار دهید بروز این چنین عوارضی شگفت آور نمیباشد. هنگامی که شما آندروژن‌ها را وارد بدن خود می‌کنید، بدن این افزایش سطح ناگهانی را شناسایی کرده و تولید آندروژن‌های خود را کاهش میدهد.

ریکاوری پس از پایان دوره مصرف سارم ها احتمالا راحت تر از دوره استروید می‌باشد

به یاد داریم که این دارو‌ها همانند استروید‌ها نمیتوانند به دی هیدرو تستوسترون و استروژن تبدیل شوند، که این موضوع یعنی‌ اینکه آنها همچنین نمیتوانند به اندازه استروید‌ها به سیستم بدنی شما آسیب وارد کنند. (SARMs) همچنین به اندازه تستوسترون خالص آنابولیک نیستند، به این معنی‌ که احتمالا نمیتوانند به آن میزان باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون در بدن شوند (اگرچه در این زمینه هنوز تحقیقات کافی‌ در جهت اطمینان کامل وجود ندارد).

مصرف سارم ها ممکن است ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند

چندین تحقیق بزرگ روی کاردارین متوقف شده است، به این دلیل که این دارو باعث ایجاد غدد سرطانی در روده موش‌های آزمایشگاهی میشد. شاید این را شنیده باشید که دوز‌های مصرفی در این تحقیقات بسیار بالاتر از مقداری است که بدن سازان میتوانند مصرف کنند، اما این موضوع درست نیست.

جوندگان میتوانند بسیار سریع تر از ما انسان‌ها دارو‌ها را از بدن خود پاکسازی کنند، بنابراین برای دریافت نتایج مشابه در انسان‌ها باید به آنها دوز‌های سنگین تری را داد. در تحقیق ذکر شده در بالا به موش‌ها روزانه ۱۰ میلی‌ گرم کاردارین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن داده میشد که اگر بخواهیم این دوز را بر اساس متابولیسم انسان تنظیم کنید، چیزی حدود ۷۵ میلی‌ گرم در روز برای یک مرد با وزن ۲۰۰ پوند میشود.

کافی‌ است یک سر به انجمن‌های گفتگوی بدن سازی رفته و سریعا در خواهید یافت که بسیاری از بدن سازان از د‌وزهای بسیار بیشتری استفاده میکنند. با این بیان، اما نمی‌توان نتایج تحقیقات انجام شده روی جوندگان را با انسان‌ها مرتبط دانست (علیرغم اینکه حدود ۹۸% تشابه در دی ان‌ ای بین انسان‌ها و جوندگان وجود دارد، اما ما موش‌های عظیم جثه نیستیم)، بنابراین هنوز مشخص نیست که (SARMs) واقعا میتوانند باعث افزایش احتمال ایجاد سرطان شوند یا خیر. از طرفی‌ برخی‌ شواهد وجود دارند که نشان میدهند (SARMs) ممکن است بتوانند از بروز برخی‌ سرطان‌ها جلوگیری کنند، بنابراین در این مورد هنوز مطمئن نیستیم.

نتیجه گیری در مورد سارم ها (SARMs)

(SARMs) داروهایی هستند که میتوانند برخی‌ از مزایای استروید‌های آنابولیک را به همراه داشته و همچنین دارای عوارض جانبی کوتاه مدت بسیار کمتری نیز هستند. آنها به اندازه استروید‌ها کارامد نیستند، اما قطعا میتوانند به رشد عضلات بیش از مکمل‌های طبیعی به شما کمک کنند. همچنین اینطور به نظر می‌رسد که این دارو‌ها از استروید‌ها ایمن تر هستند، اما اینطور گمان نکنید که کاملا ایمن و بی‌ خطر میباشند.

بر خلاف استروئیدها خرید و فروش سارم ها در کشورهای پیشرفته قانونی میباشد و میتوان انها را از فروشگاه ها و تولید کنندگان معتبر تهیه کرد در نتیجه احتمالا فیک بودن و تولید آنها در محیط های غیر بهداشتی بسیار کم تر میباشد.

اگر سارم ها در دوز های صحیح و با اهداف مناسب انتخاب و مصرف شوند میتوانند بدون داشتن کم ترین عوارض نتایج مثبت خوبی را در فرآیند عضله سازی بدن شما ایجاد کنند. و حداقل گزینه های بهتری از استروئید های انابولیک میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *