آیا میزان تعریق با کیفیت تمرینات بدنسازی در ارتباط است؟

شاید فکر کنید که افرادی که بیشتر در باشگاه عرق میکنند بهتر و سخت تر تمرین میکنند اما ایا همیشه تعریق بیشتر به به معنای تمرین بدنسازی سخت تر و چربی سوززی بهتر است ؟

تمرین صحیح و اصولی باید پر پایه قشار و تخریب عضلات باشد، هنگام تمرین کردن و فعالیت بدنی تا زمانی که شدت تمرین بالا نرود،تعریق صورت نمی گیرد .تعریق در هنگام تمرینات با شدت بالا باعث ترشح هورمون رشد شده و در نهایت منجر به رشد عضله می شود.

اما میزان تعریق بدن شما همیشه نشان دهنده فشار تمرینات نیست عرق کردن به عوامل مختلفی از جلمه ژنتیک فرد، سن وسال ،جنسیت ،وزن ،میزان آب و چربی بدن، غدد عرق ، شرایط آب و هوا و شرایط محیط تمرینی بستگی دارد .

چرا بدن شما حین فعالت های ورزشی عرق میکند ؟

عرق کردن، واکنش بدن در برابر انجام فعالیت را نشان می‌دهد و بدن از این طریق سلامت خود را به نمایش گذاشته و از آن محافظت می‌کند.دمای بدن انسان در حالت معمول ۳۷ درجه است،لذا زمانی که دمای بدن از این مقدار بالاتر رود، بدن احساس نا امنی کرده و از خود واکنش نشان می‌دهد. و با ارسال آب های زیر پوستی بر روی سطح پوست باعث کاهش دمای بدن میشود.

عرق کردن موجب دفع سموم از بدن می‌شود و در حفظ ارگان‌های حیاتی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. همان طور که گفتیم مهم‌ترین کاری که بدن با عرق کردن انجام می‌دهد، کاهش دمای بدن و خنک کردن آن می‌باشد اما عرق کردن فواید دگیری نیز برای ورزشکاران دارد

عرق کردن موجب دفع سموم از بدن می‌شود و در حفظ ارگان‌های حیاتی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. عرق کردن زیاد، سلول‌های بنیادی در سطح پوست را افزایش داده و درنتیجه به بهبود زخم‌ها کمک شایانی خواهد کرد. با عرق کردن در زمان ورزش، منافذ پوست بازشده و چرک و کثیفی، از آن خارج می‌شوند، لذا سلامت و شادابی پوست تضمین خواهدشد.

ایا تعریق زیاد نشانه خوبی است ؟

همان طور که گفتیم میزان تعریق فقط با شدت تمرین شما مرتبط نمیباشد و عوامل دیگری نیز بر روی آن تاثیر گزار هستند اما تعریق زیاد میتواند آسیب ها و خطراتی را برای شما ایجاد کنید .

کم آب شدن بدن با تعریق زیاد در ارتباط است.۱۰ درصد از آب اضافی بدن از طریق عرق کردن دفع می‌شود. از طرفی عرق کردن زیاد، نشان‌دهنده از دست دادن آب بدن است که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

همان طور که گفتیم آب مهم ترین ماده برای بدنسازان و برای ورزشکاران میباشد و ورزشکاران حرفه ای اصول زیادی را برای مصرف آب دارند در صورت کم آبی بدن دچار دهیدراسیون میشود.

زمانی که بدن میزان هیدراته‌ی خود را از دست می‌دهدعلائمی همچون خستگی شدید، سرگیجه، نبض ضعیف و سریع، ضربان قلب بالا، تشنج و از دست دادن هوشیاری در آن بروز خواهد کرد،که صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.پس اگر در هنگام زیاد عرق میکنید، قبل از تمرین و در طول روز حتما مقدار زیادی آب مصرف کنید.

رابطه تعریق و چربی سوزی ؟

با تعریق در هنگام تمرین چربی های زیر پوستی کاهش می یابد اما همان طور که گفتیم رابطه خاصی بین چربی سوزی و عرق کردن وجود ندارد متاسفانه طبق یک باور غلط افراد فکر میکنند که هر چقدر بیشتر عرق کنند یعنی چربی بیشتری از دست داده اند ، و به سراغ روش های نادرستی مانند استفاده طولانی از سونا یا پلاستیک پیچ کردن بدن خود میروند و با این کار فقط اب بیشتری از دست میدهند و کاهش وزنی که بعد از تمرین یا سونا به وجود به خاطر کاهش میزان آب بدن میباشد و با مصرف آب سریعا به وزن سابق خود بر میگردند.

سونا

سونا هم بعنوان یکی از این روش‌های حرارتی فرض شده که به سوزاندن چربی مازاد کمک می‌کند، اما این کار نتیجه ای نمی دهد. زیرا فقط به دلیل از دست دادن آب بدن است که شما پس از سونا وزن کم می کنید و به محض نوشیدن آب دوباره به وزن قبلی تان بر می گردید.

پلاستیک پیچ کردن

یکی از باورهای غلط  که در رابطه با حرارت و کاهش چربی بخصوص در ناحیه شکم  و ران ها مطرح است، پوشاندن اعضا با پلاستیک و یا پوشیدن لباس هایی از جنس پلاستیک  برای  بوجود آوردن گرمای بیشتر در این نواحی با هدف از بین بردن چربی های موضعی از راه تعریق کردن است.این روش صد در صد غلط و رد شده است و به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی افتد.
شاید پس از انجام چنین کاری سایز و یا کمی وزن کم کنید اما تنها دلیل این اتفاق این است که پوشش شما باعث شده بدنتان آب بیشتری دفع کند، نه چربی بیشتر!  در حقیقت این روش  بعضی اوقات خطرناک است. زیرا از آنجاییکه پلاستیک  اجازه نمی‌دهد که عرق بدنتان خشک شود، پس بدن شما نمی تواند خودش را به خوبی خنک کند و دچار مشکل می شوید.همچنین ممکن است باعث بروز جوش های ریز بر روی این نواحی بدن شود.

توصیه های مهم برای تعریق در ورزش

 باید سالنی برای تمرینات بدنسازی انتخاب کنید که اکسیژن کافی در آن محیط فراهم باشد و ازنظر تهویه و میزان دمای محیط مناسب باشد تا تعریق به خوبی صورت بگیرد .متاسفانه در بین بسیاری از ورزشکاران بخصوص بانوان مشاهده شده که به محض اینکه بدن شروع به تعریق می کند با روشن کردن کولر و سایر دستگاه های خنک کننده،جلوی تعریق را می گیرند.این کار به هیچ عنوان صحیح نیست و در واقع این افراد خودشان را از فواید عرق کردن در هنگام تمرین محروم می کنند.
بهتر است قبل از تمرین راه های بینی را برای تنفس بهتر باز کنیم ،تا اکسیژن کافی به بدن برسد.
لباس هایی استفاده کنیم که عرق بدن را جذب کند ،زیرا لباس هایی که جنس مناسب نداشته باشد (لباس های پلاستیکی) باعث می شود تا عرق روی پوست بدن باقی بماند و علاوه بر اینکه لاکتیک در عضله می ماند باعث بروز جوش هایی بر روی پوست می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *