تنظیم زمان وعده‌های غذایی با تمرین از نگاه جاستون کامپتون

همان طور که بارها در مجله نسل آهن بیان کردیم بدون تغذیه مناسب تمرین درستی نیز درکار نخواهد بود.جاستین کامپتون یکی از بدنسازان مستعد حرفه ای است که در این سال های کوتاه، کارنامه خوبی داشته و البته هنوز از نتوانسته از تمام پتانسیل خود استفاده کند.

در این مقاله که در مجله بشیر منتشر شده است جاستین در این بخش به پرسش های هوادارانش پاسخ می دهد.

پرسش: آیا تو میزان مشخصی را برای مصرف حداقل وعده‌های غذایی در قبل از تمرین مشخص کرده‌ای؟ مثل این که ۳ تا ۴ وعده و یک نوشیدنی پروتئینی را قبل از تمرین بخوری؟ آیا همیشه از نوشیدنی‌های قبل از تمرین استفاده می‌کنی، یا اینکه این‌ها باعث احساس سنگین شدن می‌شوند؟ من با این سنگین شدن مشکل دارم و ترجیح می‌دهم که با معده خالی تمرین کنم. تو در مهم‌ترین بخش از فصل استراحت و یا آماده‌سازی، چه مکمل‌هایی را در قبل، حین و بعد از تمرین می‌خوری؟

این سوال خوبی بود. بعضی وقت‌ها موقعیت‌هایی در زندگی پیش می‌آید که شما را مجبور می‌کنند تا بعضی از کار‌ها را بر خلاف علاقه‌تان انجام بدهید، ولی در یک دنیای بی نقص، من ترجیح می‌دهم که بعد از دومین یا سومین وعده غذایی‌ام تمرین کنم. اگر بخواهم بعد از اولین وعده غذایی‌ام تمرین داشته باشم، احساس می‌کنم که انرژی کافی را برای یک تمرین سنگین ندارم. اگر بعد از پنجمین وعده در انتهای روز هم به سراغ تمرین بروم، وقتی که وزنه‌های سنگینی را بر روی هالتر می‌گذارم کمی‌احساس سنگینی می‌کنم. موجود نبودن غذای کافی در بدن بد است و البته غذای بیش از حد هم چنین حالتی را دارد! پس وعده غذایی دوم یا سوم برای من بهترین نقطه است. نوشیدنی‌های قبل از تمرین هم می‌توانند احساس سنگین شدن را به فرد بدهند. من در زمان درست کردن این نوشیدنی‌ها سعی می‌کنم که حداقل آب ممکن را در آن‌ها بریزم.

در مورد مکمل‌ها هم، من در تمام طول سال روزانه ۱۰ گرم کراتین مصرف می‌کنم و اسیدهای آمینه زنجیره‌ای شاخه‌دار (BCAA) هم در فهرست سالیانه من حضور دارند. مصرف کربوهیدرات من هم متفاوت است. من در زمانی حتی تا ۱۲۰ گرم کربوهیدرات را هم در نوشیدنی بعد از تمرینم مصرف کرده‌ام، ولی معده من فقط تا همین حد تحمل دارد و بعد از آن شورش می‌کند!

 

*پرسش: وقتی که تو بر روی هر عضو از بدنت دوبار در هفته تمرین می‌کنی، چینش برنامه هفتگی تو به چه شکلی در می‌آید؟

من دوست دارم که برنامه‌ام را هر از گاهی تغییر بدهم تا حوصله‌ام سر نرود، ولی برنامه من در حال حاضر به این صورت است:

سینه / پشت بازو

پشت / جلوبازو

سرشانه / ساق

پاها

سینه / پشت بازو

پشت / جلوبازو / ساق

استراحت

جلسه‌های تمرینی من هم در اغلب وقت‌ها شامل چندین حرکت مختلف و ۲ تا ۳ ست برای هرکدام از آنها می‌شود، که بسته به نوع عضله، در کل چیزی بین ۱۰ تا ۱۸ ست را تشکیل می‌دهند. من این کار را انجام می‌دهم تا از همه زاویه‌ها به عضله حمله کنم، ولی همچنین بعضی وقت‌ها هم ۵ تا ۶ ست از دو حرکت را می‌زنم. به صورت معمول هم سنگین‌ترین ست من در هر حرکت تا ناتوانی ادامه پیدا می‌کند و ست‌های دیگر تا قبل از اینجا می‌آیند.

 

* پرسش: جاستین غذای اصلی و مورد علاقه تو برای درست کردن در حجم زیاد چیست؟ من دوست دارم که همه چیز را ساده نگه دارم و برای من هم مهم نیست که هر روز یک غذا را بخورم.

اگر من در حال مسافرت نباشم، به صورت معمول ترجیح می‌دهم که هر روز آشپزی کنم و غذای تازه بخورم. ولی اگر شما می‌خواهید در زمان صرفه جویی کنید و غذاهایتان را در حجم بالایی بپزید، انتخاب‌های ساده شما شامل گوشت گاو یا مرغ می‌شوند. من نمی‌توانم غذای کباب شده را بعد از گذشت یک روز بخورم، چون بسیار بسیار خشک می‌شود. من همچنین از پس خوردن ماکارونی سرد هم بر نمی‌آیم، ولی سیب زمینی شیرین بعد از چند روز هنوز هم قابل خوردن است. همچنین شما می‌توانید در یک قابلمه بزرگ برنج درست کنید تا به مدت چندین روز باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *