بهترین ساعت برای تمرین بدنسازی

یکی از مهم ترین سوالاتی که این روزها برای خیلی از بدنسازان مبتدی به وجود می آید این است که برای تمرینات بدنسازی چه زمانی مناسب تر است ؟ ایا ساعت تمرین در کیفیت تمرین شما اثر دارد ، آیا میزان چربی سوزی و علضه سازی در ساعت های مختلف برای بدن متفاوت میباشد ؟در ادامه این مقاله از مجله نسل آهن پاسخ همه این سوال ها را برای شما بیان خواهیم کرد

زمان تمرینات بدنسازی و ساعت بدن شما

ساعت بدن شما، که از نظر علمی به ریتم شبانه روزی معروف است، بطور خودکار تعیین خواهد کرد که آیا شما یک فرد سحرخیز هستید یا یک آدم شب زنده دار. ساعت بدن شما توسط الگوی ۲۴ ساعته‌ی چرخش زمین تنظیم می‌شود. فشار خون، ضربان قلب و سطوح هورمون شما نیز این ریتم شبانه روزی را تنظیم می‌کنند. تمام این چیزها، بر آمادگی بدن شما برای ورزش کردن تاثیر می‌گذارند. مشخص کردن بهترین زمان ورزش برای شما مستلزم توجه به ساعت بدنتان است.

مزایا و معایب تمرینات بدنسازی در صبح

تمرینات صبحگاهی برای افرادی که سرشان بسیار شلوغ است و برنامه منظمی ندارند ایده آل می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در صبح ورزش می‌کنند، در ساعات بعدی روز عملکرد بهتری در محل کارشان دارند. دلیلش این است که ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز می‌شود، خلق و خو را تثبیت می‌کند و در این حین، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

یک مزیت دیگر این است که ورزش، استرس را آزاد می‌کند. هنگامیکه در صبح استرس نداشته باشید، در ساعات بعدی روز، عملکرد بهتری خواهید داشت. ورزش منظم در صبح، بدن را پر انرژی و متناسب نگه خواهد داشت.

محققان بر این باورند که در صبح عملکرد ریه در بهترین حالت خود است هرچند که تمرکز ذهنی کم می شود. سطح تستسترون در بالاترین حد خود است وهورمون جنسی مردانه در پروتئین سنتز انعقادی وجود دارد که موجب بازسازی ماهیچه های آسیب دیده می شود.

از این رو در صبح بهترین زمان برای انجام ورزش های هوازی و کاهش وزن است و ورزش هایی چون پیاده روی و دوی آهسته توصیه میشود.

اگر سوخت و ساز بدن شما پایین است ، بهترین زمان برای ورزش صبح است که بدن بتواند از انرژی ذخیره شده و منابع چربی انباشته بدن شما برای سوخت و ساز ماهیچه ها استفاده کند و این ساعات بهترین زمان برای خانم هایی است که به قصد کاهش وزن ورزش را انتخاب کرده اند.

مزایا و معایب تمرینات بدنسازی در عصر

سطح انرژی بدن در طول بعدازظهر در اوج قرار دارد، بنابراین پیدا کردن انرژی برای ورزش کردن در آن زمان، برای اکثر افراد مشکلی نخواهد بود. ورزش در بعدازظهر برای افرادی که زمان آزاد زیادی دارند، عالی است. هنگامیکه بدن در اوج توانایی‌اش کار می‌کند، به محرک‌ها سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. این بدان معناست که سرعت چربی سوزی و رشد عضلات شما، بسیار سریع خواهد بود.

اشکال ورزش کردن در وسط روز این است که همه‌ی افراد برای ورزش کردن، وقت آزاد ندارند. اکثر مردم در تمام طول روز سرکار هستند و هنگامی که برنامه‌ی زمانی فشرده باشد، جای بسیار کمی برای ورزش وجود خواهد داشت. و حتی اگر برای ورزش کردن وقت داشته باشید، مجبور خواهید بود که زمان ورزشتان را کاهش دهید تا بتوانید تمام فعالیت‌هایی که باید در یک روز انجام دهید را در برنامه‌تان بگنجانید.

اما اگر به طور جدی و حرفه ای بدنسازی را دنبال میکنید بهترین زمان برای ورزش کردن عصرها میباشد، به دلیل بالا بودن سطح انرژی بدن و همچنین سطح هورمون تستوسترون در عصر ها این ساعت بهترین زمان برای تمریانت با وزنه میباشد.

بر اساس یافته‌های تحقیقاتی که درمورد کورتیزول و تستوسترون در بدنسازها صورت گرفت، تمرینات بدنسازی در عصر برای عضله‌سازی بسیار مؤثرتر است. کورتیزول هورمونی است که در صورت لزوم، با شکستن بافت عضلانی به تنظیم قندخون کمک می‌نماید؛ به این حالت کاتابولیسم گفته می‌شود. تستوسترون هم عملکردی معکوس دارد: با استفاده از پروتئین به عضله سازی کمک می‌کند؛ که به آن آنابولیسم می‌گویند.

در آزمایش‌ها نشان داده و ثابت شده، کورتیزول در صبح خیلی زود، ماکسیمم و عصرها مینیمم است. تستوسترون هم صبح‌ها در بیشترین میزان خود می‎باشد و در بیشتر مردها این موضوع صدق می‌کند. اما چیزی که تحقیقات نشان داد این است که نسبت تستوسترون به کورتیزول در عصر بالاترین است زیرا کورتیزول که هورمون شکننده عضلات است، بیشتر از تستوسترون در طول روز افت می‌کند و حالتی آنابولیک‌تر ایجاد می‌نماید، یعنی حالت عضله‌سازی در عصر.

مزایا و معایب تمرینات بدنسازی در شب

ورزش در شب برای افراد پرکاری که هیچ زمانی برای ورزش کردن در طول صبح و اواسط روز ندارند، ایده‌آل است. شما می‌توانید زمان بیشتری را صرف ورزش کردن کنید، زیرا دیگر عجله ندارید. با اینحال، با انگیزه ماندن برای ورزش کردن در شب، کار سختی است، زیرا سطح انرژی شما در حال پایین آمدن است و به همین دلیل هم ممکن است تمرینات بیشتری را از دست بدهید.

همچنین ورزش در شب، احتمال بی خوابی یا اختلال خواب را افزایش می‌دهد. هنگامیکه ورزش می‌کنید، بدنتان سرشار از آدرنالین و اندورفین می‌شود. این هورمون‌ها، خواب شبانه را بسیار دشوار می‌کنند.

چه زمانی برای انجام تمرینات بدنسازی بهتر است

مطالعات نشان می‌دهد که بدن در ساعات خاصی از روز، کالری بیشتری می‌سوزاند. با اینحال زمان ورزش کردن شما، تحت تاثیر احساسی که خودتان در مورد ورزش دارید قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کارشناسان سلامتی می‌گویند که زمان ورزش کردن به خودی خود به اندازه‌ی پایبندی به روال تمرینی اهمیت ندارد.

یک روال تناسب اندام، تنها در صورتی موثر است که به یک عادت تبدیل شود. صرفنظر از اینکه شما در طول صبح، وسط روز یا شب ورزش می‌کنید، در صورتیکه آنرا ادامه ندهید، تلاش‌هایتان بی فایده خواهد بود.

پس بهترین زمان برای تمرینات بدنسازی یک زمان ثابت در طول روز میباشد، سعی کنید هر روزه در بازه زمانی مشخصی تمرین و به طور مداوم ساعت تمرین خود را عوض نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *