تاثیر مکمل آرژنین در افزایش هورمون رشد و عضله سازی

مکمل ارژنین یکی از محبوب ترین مکمل ها در بین بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای میباشد، آرژنین در مرحله رشد و همچنین سلامت انسان نقش دارد. این اسیدآمینه در ساختار بسیاری از پروتئین‌های بدن ما نقش دارد و فعالیت‌های متفاوتی را کنترل می‌کند.

در این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی مکمل آرژنین و تاثیر مصرف آن بر فرآیند عضله سازی و افزایش رشد در بدن خواهیم پرداخت.

آرژنین چیست و چه کاربردی دارد ؟

آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری است كه تركيبات زيستی مهم بدن، از جمله اگماتين و نیتریک اکسید (NO) از آن شكل مي گيرند. اين موارد برای حفظ اندام، ايجاد ظرفيت عملياتی و حفظ عملكرد جنسی مهم هستند. همچنین آرژنين این امكان مي دهد که مقدار كافی خون، اكسيژن و غذا به بافت عضلانی برسد و رشد عضله را تسهيل كرده و چربي بدن و عضلات را کاهش می دهد.

آرژنین آمینو اسیدی می‌باشد که بدن به صورت طبیعی قادر به ساخت آن نمی‌باشد و از این جهت باید از طریق منابع غذائی که سرشار از این آمینو اسید هستند آرژنین خود را تامین کنید.آرژنین در مقادیر بالا در آجیل‌ها و دانه‌ها نظیر بادام زمینی‌ و بادام یافت میشود. اما به دلیل دستری و مصرف کم این مواد غذایی ورزشکاران از مکمل های آرژنین استفاده میکنند.

 این مکمل قادر است از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون ، سطح هورمون رشد را در بدن افزایش دهد.

در سال ۲۰۰۸ یک مطالعه توسط کنلی صورت گرفت که نشان می داد مصرف ۹ گرم قرص آرژنین می تواند برای افزایش سطوح استراحتی هورمون رشد خوب باشد و احتمالا تولید هورمون رشد را ۱۰۰% تحریک می کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ انجام شده که نشان می دهد مصرف ۱.۵ گرم تا ۳ گرم آرژنین قبل از شروع تمرین منجر به جلوگیری از خستگی عصبی-عضلانی می گردد.

تاثیز مصرف آرژنین بر افزایش ترشح هورمون رشد به قدری زیادی بود که برخی از افراد ارژنین را به عنوان داوری افزایش قد به فروش میگزاشتند، اما این مطلب بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت چون رشد قد به فاکتورهای ژنتیکی و عوامل متعددی بستگی داشت ، درست است که ارژنین باعث افزایش سطح هورمون رشد میشوذ ، اما هرگز تاثیر مصرف خود هورمون رشد انسانی سوماتروپین را ندارد.

با افزایش سطح آرژنین ، نیتریک اسید نیز افزایش یافته و در نتیجه جریان خون شما بهبود می یابد. همین امر باعث افزایش انتقال مواد مغذی به داخل بافت های عضلات شده که نهایتا منجر به افزایش سرعت روند ریکاوری می گردد. علاوه بر این ، انجام تمرینات ورزشی اساسا فرآیند پاره شدن فیبرهای عضلانی است تا آن ها قوی تر و مستحکم تر شوند. مکمل های آرژنین به ایجاد پروتئین در این پروسه نیز کمک شایانی می کنند.

به همین دلیل مکمل آرژنین می‌ تواند برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید واقع شود. از آنجایی که ارژنین ماده اولیه گاز نیتریک‌ اسید محسوب می شود ، به عنوان داروی تقویت کننده قوای جنسی هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ارژنین همچنین تولید کلاژن را در بدن تقویت می‌ کند ، فرآیند التیام زخم‌ ها را تسریع کرده ، برای سوخت و ساز ماهیچه‌ ها حیاتی بوده و با کاهش چربی بدن به کاهش وزن کمک می‌ کند. همچنین از آن برای درمان ناباروری آقایان نیز استفاده شده است.

در ادامه این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی عملکرد مکمل آرژنین  و فواید مصرف آن خواهیم پرداخت

آرژنین تا چه حد بر عضله‌سازی تأثیر دارد؟

مصرف این مکمل بدون قید و شرط منجربه افزایش و رشد بیشتر عضلات خواهد شد؛ زیرا بدنتان برای سنتز بیشتر پروتئین‌ها نیاز به آرژنین دارد؛ به‌عنوان مثال وقتی‌که حجم عضلات شما در نتیجه ورزش‌کردن افزایش پیدا می‌کند، ال آرژنین به سلول‌های عضلانی پیامی فرستاده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا هورمون رشد بیشتری ترشح کنند که این یعنی عضله‌سازی چند برابری!

کمک به افزایش استقامت و افزایش کیفیت تمرینات 

قرص آرژنین با ایجاد و ترشح نیتریک اسید ، استقامت و شرایط عضلات را تقویت می‌ کند. هنگامی‌ که نیتریک اسید آزاد می‌ شود ، رگ‌ های خونی را با آرام کردن دیواره ماهیچه‌ ها باز می‌ کند. این موضوع فشار خون را کاهش و جریان خون را ( به عضلات در طول تمرین ) افزایش می‌ دهد. افزایش جریان خون بدین معناست که اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی برای ماهیچه‌ ها و برای مدت زمان بیشتری فراهم می‌ شود. این موضوع به کاهش آسیب های عضلانی ، تقویت و به حداکثر رساندن عملکرد عضلات کمک  شایانی می کند.

تقویت سیستم ایمنی

مکمل آرژنین به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامت کلی کمک می‌ کند. بدین صورت که رادیکال‌ های آزاد را از بین یرده و اثر بخشی سلول‌ های سیستم ایمنی را افزایش می‌ دهد. از آنجا که بدنسازی از طریق تنش‌ های فیزیکی مکرر حاصل می‌ شود ، امکان عفونت و آسیب عضلانی نیز افزایش می‌ یابد. لذا مهم است که اطمینان حاصل شود که سیستم ایمنی همیشه تقویت شده می‌ ماند.

تقویت میل جنسی

یکی از آشکارترین فواید قرص آرژنین افزایش میل جنسی در مردان و زنان است. این اسید آمینه‌ غیر ضروری برای سلامتی جنسی مطلوب مردان حیاتی است. گفته می‌ شود مصرف مکمل‌ آرژنین توسط مردانی که از تعداد اسپرم پایین یا تحرک ضعیف اسپرم رنج می‌ برند ، باعث بهبود باروری شده است. مصرف آرژنین به گشاد کردن رگ‌ های خونی کمک کرده و از این رو جریان خون را به سمت آلت تناسلی افزایش می‌ دهد. تمام این عوامل به درمان اختلال نعوظ کمک می‌ کنند.

تسریع فرآیند التیام زخم

داشنمندان معتقدند آرژنین زمان التیام زخم‌ ها را کاهش می‌ دهد. پروتئین برای فرآیند التیام زخم‌ ها حیاتی است و آرژنین به تولید این ترکیب کمک کرده و باعث تسریع فرآیند التیام می‌ شود. آرژنین به شکل‌ گیری ال-پرولین ( ترکیبی ضروری برای تشکیل کلاژن ) کمک کرده که در نتیجه موجب بهبود سریع زخم‌ ها می‌ شود. همچنین به لطف جریان خون بی‌ وقفه در سیستم بدن ، درد و ورم را تسکین می‌ دهد.

تاثیر آرژنین در سلامتی پوست

این ماده برای سلامتی پوست مانند یک اکسیر است. این حقیقتی شناخته شده است که بزرگترین ارگان بدن ، یعنی پوست ، با افزایش سن خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌ دهد. مصرف این آمینو اسید از طریق رژيم غذایی روزانه یا مکمل‌ ها باعث حفظ زیبایی و شادابی پوست می‌ شود. گفته می‌ شود آرژنین یک تقویت کننده‌ هورمون رشد است. این ماده بدنمان را تحریک می‌ کند تا هورمون رشد ضد پیری ترشح کرده به کاهش فرآیند سالخوردگی کمک می‌ کند.

تاثیر مکمل آرژنین برای سلامت مو

آرژنین همچنین به چندین طریق برای موهای ما مفید خواهد بود. یکی ار مهم ترین آن ها این است که ریزش مو را متوقف می‌ کند. این آمینو اسید تولید شده توسط بدن ما رگ‌ های خونی را شل کرده و جریان خون را به سمت پوست سر و پایه‌ فولیکول‌ های مو افزایش می‌ دهد. محصولات مراقبت موی دارای آرژنین ، از عواملی که باعث رشد ضعیف فولیکول‌ های مو یا تضعیف ساقه‌ مو می‌ شوند جلوگیری کرده و از این طریق رشد مو را تقویت می‌ کنند. مکمل آرژنین از آسیب به مو نیز جلوگیری کرده و به حفظ مو در برابر مواد شیمیایی مضر و گرمای شدید کمک می‌ کند. این یکی از دلایلی است که این ماده در اکثر محصولات رنگ مو یافت می‌ شود.

تاثیر مکمل آرژنین در سلامتی قلب

آرژنین در بدن به نیتریک اسید تبدیل می‌ شود. این ماده به عنوان یک انتقال دهنده‌ عصبی عمل کرده و به شل شدن رگ‌ های خونی کمک می‌ کند و از این طریق گردش خون را بهبود می‌ بخشد. در نتیجه ،‌ این آمینو اسید غیر ضروری جریان خون به سمت قلب را بهبود داده که به نوبه‌ خود به تسکین درد سینه ، شریان‌ های مسدود و سایر ناراحتی‌ های قلبی عروقی کمک می‌ کند. آرژنین نقش مهمی در تنظیم فشار خون نیز ایفا می‌ کند ، که از این طریق اثرات بد فشار خون بالا را کاهش می‌ دهد. افزایش فشار خون ممکن است باعث گرفتگی در پاها و خستگی مفرط ، حالت گیجی و افزایش سریع ضربان قلب گردد.

تاثیر مکمل آرژنین در کاهش وزن

مصرف مکمل‌ آرژنین چربی بدن را کاهش و حجم ماهیچه‌ های نازک را افزایش می‌ دهد. چندین مطالعه نشان داده‌ اند که مکمل آرژنین انسولین پلاسما را در سیستم گردش خون افزایش می‌ دهد که نهایتا منجر به عضله‌ سازی می شود ( حتی زمانی که در حال استراحت هستید ). این تغییرات هورمونی به ایجاد سوخت و ساز قوی‌ تر ، که بخش مهمی از کاهش وزن است ، کمک می‌ کنند.

پیشگیری از سرطان

کمبود آرژنین مشکل شناخته شده‌ ای در بین کسانی است که با بیماری سرطان مبارزه می کنند. تحقیقات انجام شده نشان داده است بعضی از سلول‌ های سرکوبگر سیستم ایمنی ( MSCs ) عاملان اصلی این مشکل هستند. این موضوع حائز اهمیت است ، زیرا سیستم ایمنی ما برای تولید و کار لمفوسیت‌ ها و سلول‌ های T به شدت به آرژنین وابسته است. این اصلی‌ ترین دلیل تجویز مکمل‌ های آرژنین برای کسانی است که شیمی‌ درمانی می‌ شوند.

از بین بردن میگرن

میگرن دردسر ساز است. این نوع از سردرد به تنهایی مشکل ساز نیست ، بلکه ناراحتی‌ هایی مانند حالت تهوع ، حساسیت به نور و صدا ( همان درد سنگین سفید ) را به همراه دارد. نگران نباشید! مصرف مکمل آرژنین می‌ تواند به خلاصی از این وضعیت کمک کند. آرژنین هنگامی که با ایبوپروفن خورده شود ، حتی بدترین میگرن‌ ها را هم تسکین می‌ دهد. اما فراموش نکنید که اگر شرایط بدتر شد باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف مکمل آرژنین :

ال آرژنین آمینو اسیدی است که به ایجاد پروتئین کمک می‌ کند. بدن شما معمولا تمامی‌ ال آرژنین مورد نیاز را با مصرف مواد غذایی نظیر آجیل ها و دانه های مغذی ، ماهی ، گوشت قرمز ، سویا و … تامین می کند. اما ورزشکاران و بدنسازان به منظور تامین آرژنین مورد نیاز ، از قرص آرژنین استفاده می‌ کنند

. مقدار استاندارد مورد نیاز برای افرادی که ورزش می‌ کنند ، قبل از شروع تمرین ۳ الی ۶ گرم است. برای بالا بردن سطح ال آرژنین در تمام روز باید در سه وعده روزانه قرص آرژنین مصرف کرد که در مجموع به ۱۵ الی ۱۸ گرم افزایش می‌ یابد. مصرف بیش از ۱۰ گرم قرص آرژنین در یک وعده منجر به اختلالات دستگاه گوارش و اسهال می شود.

بهترین زمان های مصرف مکمل ارژین در وعده قبل از تمرین به منظور افزایش سطح نیتریک اسید و پمپاژ بیشتر جریان خون در عضلات میباشد، هم چنین آرژین میتوان قبل از خواب به منظور افزایش ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن استفاده کرد.

معمولا برای ورزشکاران مقدار مشخصی از ال آرژنین توصیه نشده و بهتر است ابتدا با دوز‌های پایین مثل ۳ الی ۵ گرم روزانه قبل و بعد از تمرین شروع کنند و بعد از یک هفته برای حداکثر کردن بازده ، دوز مصرف را افزایش دهند. معمولا چرخه مصرف مکمل آرژنین دو ماه است. پس از مصرف ۲ ماه ال آرژنین ، باید دو ماه مصرف را قطع نموده و سپس مجددا مصرف را شروع کنیم. در حالی که آرژنین یک اسید آمینه‌ غیر ضروری است ، زمان‌ ها و موقعیت‌ هایی وجود دارد که بدن قادر نیست مقدار آرژنین کافی را تولید کند مثلا وقتی که بیمار هستید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *