تاثیر رابطه جنسی بر عملکرد بدنسازان

یکی از سوالات مهمی که ذهن بسیاری از بدنسازان را درگیر میکند ، تاثیر رابطه جنسی و یا خود ارضایی در بدنسازی میباشد، که متاسفانه برخی از پاسخ های غیر علمی و نادرست مشکلاتی را برای بدنسازان نیز ایجاد کرده است. در ادامه این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی علمی اهمیت، دلایل، فواید و یا مضرات روابط جنسی در بدنسازی خواهیم پرداخت.

اهمیت رابطه جنسی سالم برای ورزشکاران

رابطه جنسی بخشی ضروری در زندگی محسوب می شود. و یک نیاز عادی برای تمامی انسان ها در نظر گرفته میشود.پس به راحتی میتوان نتیجه گرفت سرکوب و یا حذف آن برای افراد بالغ مشکلات زیاد جسمی و روحی را ایجاد میکند، اما سوالی که مطرح میباشد سطح روابط جنسی برای بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای باید چگونه باشد، تا چه میزان رابطه جنسی برای بدنسازان میتواند مفید باشد و چه میزان از آن میتواند بر روی عملکرد ورزشی شما تاثیر سو بگذارد، همه این موارد سوالات مهمی میباشد که در ادامه به پاسخ آنها خواهیم پرداخت

همان طور که گفتیم حذف رابطه جنسی مهم ترین آسیب را به روح و روان فرد وارد میکند، مطالعه ای که اخیرا بر روی آقایان صورت گرفته است نشان می دهد که رضایت جنسی در آقایان اولین دلیل شاد بودن آن ها است. از آنجایی که بسیاری از ورزشکاران نگران تاثیرات منفی رابطه جنسی در بدنسازی هستند ، سعی می کنند کمترین میزان رابطه جنسی را داشته باشند.که این کار تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی روان و زندگی روزمره آنها خواهد گذشت.

ارتباط رابطه جنسی و سطح تستسترون

واقعیت کلی این است که داشتن میل بسیار بالا برای رابطه جنسی ، به خصوص در جوانان، نشان دهنده سلامتی جسمی آنها می باشد. علاوه بر این ، میل جنسی زیاد مشخصه بالا بودن سطح تستسترون در داخل بدن انسان است. از آنجایی که سطح بالای تستسترون نشان دهنده ظرفیت بالای بدن در ایجاد توده های عضلانی بدون چربی است ، هر چه سطح تستسترون بدن شما بیشتر باشد ، بدن بیشتر قادر به ایجاد توده های عضلانی می باشد. هر چه میزان فعالیت های جنسی خود را کاهش دهید ، به مرور زمان میل جنسی شما نیز کاهش می یابد و نهایتا پتانسیل رشد عضلات شما نیز کم می شود.

رابطه جنسی قبل یا بعد از تمرینات؟

بلافاصله پس از پایان رابطه جنسی ، سطح پرولاکتین ( هورمونی که عملکرد آن کاملا برعکس دوپامین است ) در بدن آقایان افزایش می یابد. بالا رفتن سطح پرولاکتین عوارض جانبی همچون کاهش میل جنسی ، تغییرات خلق و خو و گاهی اوقات افسردگی ، ضعف جسمانی ، سردرد ، ناباروری و مهم تر از همه کاهش سطح تستسترون را دربردارد.

بنابراین در حالی که بالا بودن میل جنسی نشان دهنده طبیعی بودن سطح تستسترون است ، پس از داشتن رابطه جنسی سطح تستسترون بدن شما کاهش می یابد. از این رو قبل از انجام تمرینات از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید. اگر سطح تستسترون بدن شما پایین باشد ، از انجام تمرینات ورزشی به نتیجه مطلوبی دست نخواهید یافت.

بسیاری از افراد رابطه جنسی را به دلیل افزایش سطح هورمون اکسی توسین عاملی تسکین بخش برای استرس در نظر دارند ، از این رو داشتن رابطه جنسی تاثیر مثبتی در کاهش استرس شما خواهد داشت. و باعث جلوگیری از تشرح هورمون کورتیزول در بدن شما میشود، بنابراین انجام رابطه جنسی چند ساعت پس از تمرینات بسیار عاقلانه تر میباشد ، زیرا هم باعث کاهش استرس خواهد شد و به ریکاوری بدنتان کمک خواهد کرد.

تاثیر کاهش درصد چربی بدن بر میزان میل جنسی

اکثر ورزشکاران به دنبال کاهش چربی های اضافه بدن خود می باشند. یک نکته ای که در مورد رابطه جنسی در بدنسازی باید در ذهن داشته باشید این است که هر چه چربی های اضافه بدن خود را از بین ببرید و لاغرتر شوید ، میل جنسی شما نیز کاهش می یابد. هر دوی این موارد به میزان سطح چربی و کالری دریافتی شما بستگی دارد. اگر برای شرکت در مسابقات از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید ، در طول این دوره میل جنسی شما به شدت کاهش خواهد یافت. خبر خوب این است که با اتمام دوره رژیم غذایی ، میل جنسی شما به حالت طبیعی خود بر می گردد.

مطالعات نشان می دهند که رابطه منفی بین رابطه جنسی و عملکرد ورزشی ورزشکاران وجود ندارد و با توجه به تاثیری که رابطه جنسی بر روی کیفیت زندگی و آرامش روانی افراد می گذارد، نباید در دوره مسابقات حذف شود یا تعداد آن کاهش یابد.

باید مراقب باشید که این کاهش سطح چربی به زندگی روزمره شما و روابط زناشویی شما آسیب نزند ، فراموش نکنید که هدف از هر نوع ورزشی در ابتدا حفظ سلامتی میباشد، افرادی که درصد چربی پایینی  دارند برای جلوگیری از کاهش شدید میل جنسی میتوانند از مکمل های افزایش دهنده میل جنسی ، تقویت کننده های سطح تستوسترون و مکمل زینک استفاده کنند.

بعد از داشتن رابطه جنسی بدن شما مقدار مشخصی زینک از دست می دهد و زینک یکی از مهم ترین مواد مغذی ضروری در رشد و نگهداری بافت های عضلانی محسوب می شود. جایگزین کردن مقدار زینک از دست رفته از طریق مصرف مکمل ها ، تاثیر مثبتی در روند عضله سازی خواهد داشت.


تاثیر خودارضایی بر عملکرد بدنسازان

در کل این مطلب ما بیان کردیم که رابطه جنسی سالم باعث بهبود عملکرد بدنسازان میشود، اما مانند هر مسئله دیگری افراط و زیاده روی در رابطه حنسی و یا روابط ناسالم جنسی مشکلات زیادی را برای سلامتی جسمانی و روحی شما ایجاد خواهد کرد ، روابط کنترل نشده جنسی و خود ارضایی نه تنها کمکی به فرآیند رشد عضلات شما نخواهند کرد، بلکه تاثییر بسیار مخربی نیز  سلامتی بدن شما ایجاد خواهد کرد.

پژوهش‌های علمی زیادی نشان داده که خود ارضایی‌ مکرر یا عادت به پورنوگرافی می‌تواند منجر به تغییرات منفی واقعاً قابل توجهی در عملکرد مغز شده و انگیزه، تمرکز و خلق و خو را دچار تحولات منفی و مخرب کند.

با کیفیت‌ترین بخش خون شما، در شکل‌گیری اسپرم مورد استفاده قرار می‌گیردبنابراین اگر مقدار زیادی از آنرا هدر دهید، قطعا برای رشد عضلاتتان مانع خواهید تراشید. شما باید مکانیسم بدنتان را طوری کانالیزه کنید، که تا آنجا که می‌شود آنابولیک بماند، اما اگر دائم خودارضایی کنید، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

هرچه اسپرم بیشتری از دست بدهید، مواد مغذی بیشتری صرف تولید دوباره‌ی اسپرم و فعالیت‌های کاتابولیک خواهد شد. این مواد مغذی، همان‌هایی هستند که برای رشد عضلانی هم به آنها نیاز است، که با خودارضایی، باعث خواهید شد تا رسیدن مواد مغذی به عضلات یا به تاخیر بیفتد یا کلا لغو شود!

همان طور که گفتیم سطح تستوسترون خون بعد از ارگاسم شدن به کمترین حد خود میرسد. خود ارضایی باعث ایجاد نوسانات پیاپی در سطح تستوسترون بدن میشود. که این نوسانات در نهایت منجر به کاهش کلی سطح این هورمون در بدن شما خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *