چگونه افزایش وزن با کیفیت داشته باشیم؟

افزایش وزن برای هر بدنسازی مهم میباشد ، اما دستیابی به افزایش وزن با کیفیت و سالم بسیار مهم تر میباشد ، شما میتوانید با خوردن خوراکی ها مختلف و مصرف زیاد غذا وزن خود را اضافه کنید، اما مطمئن باشید این اضافه وزن نه با کیفیت خواهد بود  و نه ماندگار.

اما افزایش وزن با کیفیت به چه معنایی میباشد، افزایش وزن با کیفت به افزایش وزنی گفته میشود که در آن وزن عضلانی بدن شما بالا برود نه میزان چربی بدن یا احتباس آب ، همچنین در طول دوره افزایش وزن بدن شما سلامتی خود را حفظ کند. و آسیبی به کلیه ، کبد و سایر اندام های حیاتی بدن وارد نشود.

کیفیت افزایش وزن باید برای شما مهم باشد نه میزان آن ، به این نکته توجه کنید حتی بدنسازهای حرفه ای نیز سالیانه بین ۲ تا ۵ کیلوگرم افزایش وزن دارند،پس بیشتر از میزان افزایش عدد وزن به دنبال کیفیت آن باشید ، در ادامه این مقاله از مجله نسل آهن نکات مهمی را در رابطه با افزایش وزن سالم و با کیفیت برای شما بیان خواهیم کرد.

۱. تغذیه سالم داشته باشید

برای افرایش وزن باید برای تغذیه روزانه خود برنامه داشته باشید ،همان طور که میدانید تغذیه اصولی به معنی خوردن زیاد غذا نیست ، بلکه باید وعده های غذایی با کیفیت و مقوی را در تعداد وعده های بالا هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار مصرف کنید تا به اهدافتان در افزایش وزن برسید.

شما باید بین ۵ وعده تا ۷ وعده در روز غذا مصرف کنید پس سعی کنید قدر این زمان ها را بدانید و از با کیفیت ترین نوع غذاها در این  وعده ها استفاده کنید، در این مقاله از نسل آهن شما را با بهترین غذاها برای افزایش وزن آشنا میکنیم.

پس برای رسیدن به هدف خود با خوراکی های مفید برای افزایش وزن آشنا شوید و با آنها در برنامه غذایی خود بگنجانید و از خوردن مواد غذایی سالم نترسید.

۲.کالری دریافتی را افزایش دهید

تغذیه مهم ترین رکن در افزایش وزن میباشد، قانون طلایی در افزایش وزن این است که بیشتر از مقدار کالری مصرفی روزانه ، کالری دریافت کنید، ولی فراموش نکنید که کالری های  دریافتی باید از منابع با کیفیت دریافت شوند.

کالری دریافتی در طول روز را افزایش دهید این میزان باید بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰کالری باشد پیشنهاد ما بین ۳۰۰الی ۵۰۰ کالری بیشتر در روز است تا در بلند مدت اما بطور ثابت افزایش وزن خواهید داشت. فراموش نکنید که برای بالارفتن وزن خود باید میزان کالری دریافتی را همراه با میزان افزایش وزن بیشتر کنید.

۳. پروتئین و کربوهیدرات بیشتری بخورید

عضلات از پروتئین ساخته می‌شوند و بدون آن کالری دریافتی بیشتر فقط به چربی تبدیل می‌شود. منابع غذایی پروتئین را بشناسید و در برنامه خود قرار دهید،

عدم دریافت کربوهیدرات و پروتئین کافی مهم ترین دلیل عدم افزایش وزن افراد میباشد، اگر نمیتوانید پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنید جتما از مکمل های کربو پروتئین ( گینر) استفاده کنید.
پروتئین مانند شمشیر دولبه است و باید میزان دریافتی در طول روز رعایت شود برای افزایش وزن بین ۱.۵ الی ۲.۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدنتان دریافت کنید.

۴. چربی مفید ورا فراموش نکنید

چربی‌های مفید برای عملکرد صحیح بدن ضروری است و مواد غنی از کربوهیدرات به شما در افزایش وزن کمک خواهد کرد. حداقل سه وعده غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مفید میل کنید.

توجه داشته باشید فست فودها حاوی کالری بالایی هستند اما ارزش غذایی پایین دارند و برای افزایش وزن سالم مفید نیستند.

۵.سنگین تمرین کنید و استراحت کافی داشته باشید.

تمرین ، تغذیه و استراحت سه فاکتور اساسی برای افزایش وزن هستند، اگر تغذیه عالی داشته باشید و همه موارد بالا رعایت کنید، بازهم بدون تمرین مناسب و کافی بدن شما مواد غذایی دریافتی مازاد را به چربی تبدیل میکند؛اگر تمرین سنگینی داشته باشید ، تغذیه مناسبی نیز داشته باشید بدون استراحت کافی نتایج تمرین شما از بین میرود و بدون ریکاوری مناسب عضله سازی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *