آیا مکمل های تاریخ گذشته قابل مصرف میباشند؟

تاریخ انقضای مکمل های بدنسازی اهمیت بسیار زیادی در مصرف یا عدم مصرف آنها دارد ، اما با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مکمل ها ، آیا مصرف مکمل های تاریخ گذشته کار درستی میباشد؟ تا چه مدت پس از پایان تاریخ انقضا میتوان مکمل ها را مصرف کرد؟ مکمل ها تاریخ گذشته در چه شرایطی غیر قابل مصرف میباشند، تمامی اینها سوالاتی هستند که در این مقاله از مجله نسل آهن به پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

ماهیت مکمل

اجزای مکمل های غذایی می توانند در زمانی که در معرض هوا، تغییر درجه حرارت و رطوبت هستند، شروع به تجزیه شدن کنند. برخی از اجزای مکمل ها مانند ویتامین C  می توانند بسیار واکنش پذیر شوند و به سرعت شروع به تجزیه شدن کنند.تجزیه مکمل های دیگر ممکن است چندین سال طول بکشد. برخی از مکمل های غذایی مانند روغن ماهی، می توانند به مرور زمان فاسد نیز بشوند.نشانه های فاسد شدن مکمل های شما عبارتند از تغییر رنگ، بو و تغییر شکل.

اما مکمل های مانند پروتئین ها به دلیل  رشد کم میکروباکتریال دیرتر خراب میشوند و تا چند ماه بعد از پایان تاریخ انقضا نیز به شرط عدم تغییر مزه و یا گرفتن بوی بد قابل مصرف میباشند ،به همین منظور برای تشخیص مصرف مکمل تاریخ گذشته باید اول با نوع آن مکمل و ماهیت محصول آشنا شوید

دستورات FDA

سازمان غذا و داروی آمریکا از تولید کنندگان مکمل های غذایی می خواهد که ادعاهایشان در مورد اثربخشی آنها را اثبات کنند.FDA، یک استاندارد اثبات “شلف لایف” را درخواست می کند که تولید کنندگان را ملزم می کند از درج شواهدی مبنی بر این که مکمل ها به اندازه لیست های درج شده روی برچسب، موثر هستند، اجتناب کنند. به همین دلیل است که تولید کنندگان، یک تاریخ انقضا روی برچسب قرار می دهند٬ زیرا تولید کننده می تواند در این مدت زمان تضمین کند که مکمل، به اندازه نوشته های روی برچسب موثر است و خواسته های FDA را برآورده می کند.

چهارچوب زمانی

با توجه به Jigsaw Health، تاریخ های انقضا برای مکمل های غذایی، محافظه کارانه هستند. دلیلش این است که تولیدکنندگان، مدت نگهداری در فروشگاه، زمان ارسال و مدت نگهداری در خانه را نیز در نظر می گیرند. به این دلیل، تاریخ انقضا ممکن است کمی افزایش پیدا کرده باشد. به یاد داشته باشید که تاریخ انقضا، مقدار زمانی است که تولید کننده می تواند اثربخشی یک مکمل را تضمین کند. بعد از این زمان، مکمل همیشه برای ما مضر نیست، اما ممکن است اثربخشی آن به اندازه قبل نباشد. اگر شما به مصرف مقدار مشخصی ویتامین نیاز دارید، شاید یک مکمل تاریخ گذشته به شما کمک نکند که به میزان مورد نظرتان دست یابید.

نگهداری

نحوه نگهداری از مکمل ها می تواند بر تاریخ انقضای آنها تاثیر بگذارد. اگر شما مکمل های غذایی تان را در یک محیط گرم و مرطوب نگه دارید، ممکن است اثربخشی شان را سریع تر از تاریخ انقضای درج شده از دست بدهند. برای حفظ اثربخشی مکمل ها،مهم است که داروهایتان را در یک محل خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. برای این که هوا، اثربخشی ویتامین را کاهش ندهد، در محصول را محکم ببندید. اگر مکمل شما باید در یخچال نگهداری شود، آن را در یک محل مشخص در یخچال قرار دهید.

پس مصرف مکمل هایی که تاریخ انقضا آنها گذشته اما در شرایط سالمی نگهداری شده اند به خصوص مکمل هایی که درب آنها تا بحال باز نشده باشد ، درصورتی که تغییری در ظاهر رنگ ،بو ومزه ی آنها ایجاد نشده باشد، نمیتواند مضرر باشد اما احتمال زیاد از میزان اثر بخشی این مکمل ها کاسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *