فواید مصرف جو دوسر برای بدنسازان

جو دوسر یکی از محبوب ترین خوراکی های در بین بدنسازان حرفه ای میباشد ، اما دلیل این محبوبیت و توصیه زیاد مربیان به بدنسازان برای مصرف این ماده غذایی چیست در ادامه این مقاله از مجله نسل اهن به بررسی فوائد و خواص این ماده غذایی با ارزش خواهیم پرداخت

جو دوسر، غله‌ای کامل است که به نام علمی Avena sativa و نام انگلیسی اوت Oat  شهرت دارد. بلغور جو که سالم‌ترین و کامل‌ترین شکل جو است، به زمان زیادی برای طبخ نیاز دارد. به همین دلیل بیشتر افراد، جو دوسر نیمه‌ کوبیده (پَرک)، آردشده یا خُردشده را ترجیح می‌دهند. جوی فوری یا همان پرک، نوعی است که بیشترین فرآوری روی آن انجام شده که به کوتاه‌ترین زمان برای پخته شدن نیاز دارد اما بافت آن حریره‌ مانند می‌شود.

جو معمولا به شکل حریره‌ی جو، اوتمیل برای صبحانه مصرف می‌شود، به این صورت که جو را با آب یا شیر می‌پزند. حریره‌ی جو را معمولا فرنی یا حلیم جو قلمداد می‌کنند. از جو در مافین‌ها، گرانولا، کلوچه و سایر محصولات پخته شده نیز استفاده می‌شود.

جو دوسر یکی از بهترین منابع کربوهیدرات دیر جذب میباشد،به همین دلیل یکی از بهترین منابع کربوهیدرات برای بدنسازانی که در طول دوره های کاهش وزن و عضله سازی هستند به شمار می آید، همچنین جو دوسر سرشار از فیبر میباشد و کمک زیادی به جذب غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما میکند.

جو دو سر دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر، پروتئین گیاهی ، چربی مفید ، فسفر ، آهن ، کلسیم ، ویتامین A , و گروه ویتامین های B است.

همچنین جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و ترکیبات بسیار مفیدی به نام پلی‌فنول‌ها در آن وجود دارد که قابل توجه‌ترین این آنتی‌اکسیدان‌ها، گروهی است که به آن اَونانترامید (Avenanthramide) می‌گویند، که تقریبا می‌توان گفت فقط در جو دوسر پیدا می‌شود.

اَوانترامید با افزایش ترشح نیتریک اکسید به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این مولکول گازی شکل برای باز کردن رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون مفید است. در ضمن، اَوانترامیدها دارای خواص ضدالتهابی و ضدخارش هستند. در جو دوسر، اسید فرولیک هم به مقادیر زیاد وجود دارد که یک نوع آنتی‌اکسیدان دیگر است.

ارزش غذایی جود دوسر (۱۰۰ گرم)

  • کالری : ۳۸۹
  • چربی : ۶.۹ گرم
  • کربوهیدرات : ۶۶.۳ گرم
  • پروتئین : ۱۶.۹ گرم
  • فیبر : ۱۱.۶ گرم

ارزش غذایی جود دوسر پرک (۱۰۰ گرم)

  • کالری : ۶۸
  • چربی : ۱.۴ گرم
  • کربوهیدرات : ۱۲ گرم
  • پروتئین : ۲.۴ گرم
  • فیبر : ۱.۷ گرم
  • قند : ۰.۵ گرم

فواید جو دوسر در رژیم لاغری

به عقیده ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می کند. اگر می پرسید چرا باید بگوییم که این ماده ی غذایی جلوی اشتها را می گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می کنند.

از این ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه ی انباشته شدن کالری ها در روده را نمی دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری های اطراف خود می چسبد. در نتیجه اجازه نمی دهد که کالری ها وارد خون بشوند و آن ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می کند.

سایر خواص جو دوسر برای سلامتی بدن

۱.رفع یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر و همچنین بلغور جو دوسر به بهبود حرکات روده کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

۲.کنترل قند خون و دیابت

جو دوسر شاخص گلیسمی پایینی دارد، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در آن به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

۳.کلسترول خون

تحقیقات در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مقادیر بالای بتاگلوکان که در واقع همان فیبر موجود در جودوسر است و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.

۴. فشار خون

مطالعات نشان می دهد که جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به درمان فشار خون بالا کمک می کند. گفته شده که جو دوسر می تواند فشار خون سیستولیک را به میزان ۷.۵ و فشار خون دیاستولیک را به میزان ۵.۵ درجه کاهش دهد.

جو دوسر سطح هورمون استرس را کاهش داده و سروتونین را افزایش می دهد، همین باعث احساس آرامش و کاهش فشار خون بالا می شود.

۵. سلامتی قلب

ویتامین E موجود در سبوس جو دوسر به کاهش جذب کلسترول از روده کمک کرده و باعث حفظ سلامت قلب می شود. فیبر موجود در جو دوسر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی را کاهش می دهد.

۶.کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان رکتوم و کولون ا کاهش می دهند.

ترکیبات فنولی موجود در جو دوسر به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

۷. تقویت سیستم ایمنی بدن

بتاگلوکان یا فیبر موجود در بلغور جو دوسر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ اکثر سلول های ایمنی بدن دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این موجب فعالیت گلبول های سفید خون شده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

۸. پوکی استخوان

جو دو سر مقادیر بالای سیلیکون دارد که به تشکیل و تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

۹. درمان بی خوابی

اسید های آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جودوسر به تولید ملانین در بدن کمک کرده و بی خوابی شبانه را درمان می کنند.

جو دو سر همچنین تولید انسولین را افزایش داده و به مسیر های عصبی کمک می کند تا تریپتوفان را دریافت کنند. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به عنوان یک آرام بخش برای مغز عمل کرده و بی خوابی را درمان می کند.

توصیه می شود که برای درمان بی خوابی، هر شب یک لیوان مخلوط جو دوسر پرک با شیر تازه و عسل یا موز را ترکیب کنید و بخورید.

۱۰. درمان افسردگی

جو دوسر مقادیر بالای ویتامین های B دارد که به کاهش هورمون استرس و افزایش سروتونین کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کنند.

۱۱.درمان آکنه و جوش صورت

جو دوسر یکی از بهترین مواد طبیعی برای کاهش چربی پوست می باشد؛ افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دچار آکنه و جوش صورت می شوند و جو دوسر می تواند به درمان این بیماری پوستی کمک کند.

همچنین جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

۱۲.تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جو دوسر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

اسید های چرب امگا ۶ موجود در جو دوسر هم به درمان مو های آسیب دیده کمک کرده و ریزش مو را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *