آنتی اکسیدان ها و تاثیر مصرف آنها در بدنسازی

برای پی به بردن اهمیت مصرف آنتی اکیسدان ها برای ورزشکاران و بدنسازان باید ابتدا با رادیکال های آزاد و ماهیت آنها آشنا شوید، وقتی نوع خاصی از مولکول‌های حاوی اکسیژن می‌توانند آزادانه در بدن حرکت کنند، موجب ایجاد نوعی آسیبِ اکسیداتیو و در نتیجه تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شوند. که در ادامه  مجله نسل آهن به توضیح دقیق تر این مفهوم خواهیم پرداخت.

اگر در اثر تمرینات هوازی یا در اثر استرس تمرینی اکسیژن هوا o2 وارد گلبول قرمز شده و در اثر اکسیداسیون ناقص یک الکترون از دست بدهد تبدیل به o- می شود که اگر این اکسیژن وارد غشاء سلولی شود باعث تخریب و انهدام سلول شده و بیشتر در اثر خستگی و واکنشهای غلط این تبدیل صورت می گیرد این رادیکالهای آزاد به نام سوپر اکساید نامیده می شوند که سبب کم خونی (آنمی) و پیری زود رس خواهند شد .

رادیکالهای آزاد نقش مهمی را در متابولیسم طبیعی غذاها بازی کرده و از منابع انرژی در زمان تمرین استفاده می کنند در حقیقت رادیکالهای آزاد سبب پیری زودرس تخریب سلول و انهدام آنها می شوند.
واکنشهای شیمیایی درگیر در رادیکالهای آزاد در بدن دلایل عمده و پیچیده سرطانها ,گرفتگی  عروق (سخت شدن سرخرگها), پر فشار خونی, بیماریهای فراموشی, کاهش سیستم ایمنی, آرتریت, دیابت, بیماری پارکینسون و بسیاری از بیماری های مرتبط با فرایند پیری می باشند. آنتی اکسیدانها می توانند بدن را در برابر غلظت بالایی از رادیکالهای آزاد که سبب این بیماریها می شوندمحافظت نمایند.

اهمیت مصرف آنتی اکسیدان ها برای بدنسازان

شواهد بسیاری وجود دارد که تمرینات سنگین سبب افزایش تشکیل رادیکالهای آزاد و در نتیجه خستگی عضلانی التهاب و آسیب بافتهای عضله می شود همچنین تمرین سبب کاهش ذخایر آنتی اکسیدانها نیز می گردد. بعنوان مثال در حین تمرینات میزان ویتامین E که خود از آنتی اکسیدانهای مهم می باشد به شدت کاهش یافته که این امر سبب تخلیه عضله از یکی از مهمترین آنتی اکسیدانها می شود .
فشارهای روحی می تواند میزان رادیکالهای آزاد را که ناشی از فشار های جسمانی است افزایش دهد.

تحت شرایط طبیعی رادیکالهای آزاد با سرعت کمتری تولید شده و توسط آنتی اکسیدانها در کبد عضلات اسکلتی و سیستم های دیگر خنثی می شوند . ولی تحت شرایط استرس میزان تولید آنها بسیار زیاد بوده و بدن توانایی لازم برای خنثی کردن تمامی آنها را نخواهد داشت. در نتیجه این رادیکالهای آزاد می توانند سبب تجزیه یا تحلیل بدنی و پیری زود رس شوند. به هر حال اگر شما تحت رژیم غذایی هستید یا اگر تمرین می کنید بایستی در برنامه غذایی تان جائی را برای آنتی اکسیدانها قرار دهید.

تحقیقات متعددی نشان دادند که تکیه کردن به آنتی اکسیدان ها می تواند سبب حمایت بیشتر بدن در برابر خطرات ناشی از تمرین شود. بعنوان مثال تحقیق جدیدی درباره اثرات تمرین مقاومتی بر تولید رادیکال های آزاد بر روی دوازده مرد ورزشکار بدنساز تفریحی که به دو گروه تقسیم شدند انجام گردید.
گروه تجربی روزانه ۴۰۰مکمل ویتامین E به میزان یکبار در روز در یک دوره دو هفته ای دریافت کرده و گروه کنترل نیز شبه ماده دریافت می کردند داده ها نشان دادکه تولید رادیکال های آزاد گروه تمرین مقاومتی شدید افزایش داشت و مکمل ویتامین E سبب کاهش آسیب غشای سلول عضلانی گردید.

استفاده صحیح از آنتی اکسیدان ها سبب ایجاد سلامتی و تناسب بدنی خواهد شد به شما  توصیه می کنیم خوردن سبزیجات خصوصا گل کلم ,کلم قرمز, کاهو و سبزیجات برگدار و برگهای سبز را بیشتر کنید با استفاده از چنین ترکیباتی تقریبا می توانید نیاز های روزانه آنتی اکسیدانهای بدنتان را فراهم نمائید.

بهترین منابع آنتی اکسیدان ها

بتا-کاروتین ،لوتین ،لیکوپن ،سلنیوم ،ویتامین A ،ویتامین C و ویتامین E بهترین مکمل های آنتی اکسیدان در دسترس هستند که در ادامه به توضیح کامل تر آنها خواهیم پرداخت.

ویتامین E علاوه بر نقش حفاظتی از بافتهای عضله به کاهش آسیب های شریانی ناشی از پیری نیز کمک کرده و سبب به حداقل رساندن اثرات معکوس چربیهای مضر بر بدن می شود ،ویتامین C بطور مستقیم سبب خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد و همچنین ذخیره کردن ویتامین E می شود .
این دو ویتامین با همدیگر مانع از تجزیه بافت عضلانی می شوند کاروتن ها به طور طبیعی در گیاهانی مانند هویج گرمک سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات و همچنین سبزیهای زرد وجود دارند .

بسیاری از کاروتن ها به نام پرو ویتامین A معروفند چرا که بدن آنها را به ویتامین A تبدیل می کند شواهدی وجود دارد که کاروتن ها می تموانند سبب قوی تر شدن سیستم ایمنی و حفاظت بافتهای بدن در برابر آسیب شوند.
مهمترین کاروتنوئید شناخته شده بتا کارتون است که بعنوان کامل ترین اکسیدکننده LDL حائز اهمیت است تاکنون کسانی که بتا-کاروتن را مصرف کرده اند اثرات آنتی اکسیدانی آنرا در خود احساس کردند.توجه داشته باشید که به همراه آن نبایستی ویتامین ها و مواد معدنی را در دوزهای بالا مصرف کرد.

سلنیوم در تبدیل چربیها و پروتئین ها به انرژی نقش داشته و در زمان مصرف ویتامین E نقش ایمنی و حمایتی آنتی اکسیدانی را بازی می کند به یاد داشته باشید که ویتامین E نه تنها یک آنتی اکسیدان قوی است بلکه در افزایش اثرات سایر آنتی اکسیدانها نیز بسیار مهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *