بی سی ای ای مکملی برای همه زمان ها

آمینو اسید های شاخه ای  یا به اصطلاح بی سی ای ای BCAAs یکی از محبوب ترین و رایج ترین مکمل های بدنسازی در بین تمامی ورزشکاران میباشند، ما در این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی دلایل محبوبیت و اهمیت مصرف این مکمل خواهیم پرداخت

بی سی ای ای چیست ؟

بی سی ای به گروه از اسیدهای امینه گفته میشود که واسطه شکل ساختار شیمایی به آنها امینو اسید شاخه ای (Branched-Chain Amino Acids) گفته میشود ، هنگامی که شما یک غذای پروتئینی مصرف کنید، این غذا در معده و روده شما هضم و جذب شده و به اسیدهای آمینه که توانایی جذب در جریان خون را داشته باشند، تبدیل می‌شود. این آمینو اسیدها وظایف بسیاری را در بدن از ساخت تا بازسازی بافت‌ها و نیز فعالیت‌های شیمیایی مورد نیاز در انجام و بهبود کارایی مغز را به عهده دارند.

مکمل  BCAA از سه آمینو اسید لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine تشکیل شده است ،این مکمل توسط کمپانی‌های مختلف در ترکیبات متفاوتی با عباراتی مثل ۲: ۱: ۱ یا ۸: ۱: ۱ یا نسبت‌های دیگر تولید میشود که عدد اول این نسبت‌ها نشان‌دهنده میزان لوسین، عدد دوم نشان‌دهنده ایزولوسین و عدد سوم نشان دهنده نسبت والین است. که در مقاله ای جدا گانه توضیح دادیم نسبت ۲.۱.۱ بهترین نسبت برای مصرف مکمل های بی سی ای میباشد.

کارایی و اهمیت مصرف BCAA

بدون توجه به اینکه هدف شما چربی سوزی یا ماهیچه سازی باشد، در هر صورت بدست آوردن ظاهری متناسب، نیازمند آن است که به رژیم غذایی و تمرینات خود، توجه ویژه ای داشته باشید. یکی از نکات ریزی که در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنید، مصرف منابع غدایی از آمینو اسیدها و آمینو اسید های شاخه دار BCAA است. این آمینو اسیدها می توانند تأثیرات بسیار زیادی در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما داشته باشند.

لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) با بقیه آمینو اسیدها متفاوت هستند. در ادامه با این تفاوت ها و دلایل اصلی حضور آن ها در رژیم غذایی ما آشنا خواهیم شد.

۱- بی سی ای ای باعث بهبود حجم ماهیچه ها می شود
متحول کردن ظاهر بدن بدون ماهیچه سازی و افزایش حجم ماهیچه ها نتیجه ای نخواهد داشت و مصرف بی سی اِی اِی به فرآیند ماهیچه سازی در بدن شما کمک خواهد کرد.

در مرتبه اول، بی سی ای ای نقش آجرهای سازنده پروتئین ماهیچه ای را ایفا می کند. در واقع ماهیچه از پروتئین و پروتئین از کنار هم قرار گرفتن آمینواسیدهای متفاوت در فرآیندی به نام سنتز پروتئین ساخته شده است. اما همه آمینواسیدها به طور مستقیم در این فرآیند نقش ایفا نمی کنند.

بیشتر آمینواسیدها پس از وارد شدن به بدن، توسط روده جذب شده و مستقیماً به کبد فرستاده می شوند و در آن زمان، کبد مشخص خواهد کرد که قبل از فرستاده شدن آن ها به دیگر بخش های بدن، از آن ها چه استفاده ای شود. اگر بدن به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، کبد از این آمینواسیدها به جای ماهیچه سازی و ترمیم بافت، برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.اما بی سی ای ای پس از آزاد سازی توسط کبد، در فرآیند های مرتبط با ماهیچه سازی و ترمیم ماهیچه ها شرکت داده می شوند. در چنین شرایطی فیبرهای ماهیچه ای با توجه به نیاز خود از، آن ها استفاده خواهند کرد. برای مثال از آن ها برای ماهیچه سازی استفاده می کنند.

در فرآیند سنتز پروتئین، لوسین مهم ترین و با ارزش ترین آمینو اسید شاخه دار برای تحریک رشد ماهیچه ها است. همانند استارت خودرو، لوسین فرآیند سنتز پروتئین را آغاز می کند. به بیانی دیگر، لوسین فرآیند mTOR را آغاز می کند که منجر به سرعت بخشیدن به سنتز پروتئین و در نهایت رشد ماهیچه ها می شود.

بی سی اِی اِی ممکن است نقشی در ترشح انسولین و هرمون رشد (GH) نیز داشته باشد. زیرا باعث کاهش سطح کورتیزول (Cortisol) در حین تمرینات می شود. لازم است بدانید کورتیزول هورمونی کاتابولیک است و باعث اختلال در ترشح تستسترون و تخریب بافت ماهیچه ها می شود. مصرف جرعه جرعه بی سی اِی اِی حین تمرینات، علاوه بر جلوگیری از تخریب ماهیچه ها، باعث می شود سرعت بازسازی آن ها افزایش یابد.

۲- بی سی ای ای در چربی سوزی نقش دارد
لوسین و ایزولوسین می توانند نقشی کلیدی در لاغر شدن شما داشته باشند. تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۷ بر روی کشتی گیران انجام شد، نشان داد مصرف بی سی اِی اِی در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث کاهش میزان چربی بدن به خصوص چربی ناحیه شکمی می شود.
علاوه بر این طبق تحقیقاتی که در یکی از مؤسسات برزیل انجام شد، شش هفته مصرف لوسین در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث افزایش سرعت چربی سوزی می شود. محققان می گویند افزایش سطح سنتز پروتئین باعث افزایش سطح مصرف انرژی می شود که بدن این نیاز را با استفاده از منابع چربی خود تأمین می کند.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان ژاپنی انجام شده است، افرادی که در کنار غذاهای پرچرب، ایزولوسین مصرف می کنند، میزان جذب چربی کمتری دارند. دلیل چنین کاهشی، فعال شدن ریسپتورهایی به نام PPARs است که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره سازی چربی می شوند. PPARs علاوه بر افزایش فعالیت ژن های موثر در فرآیند چربی سوزی، باعث کاهش فعالیت ژن های موثر در فرآیند ذخیره چربی می شود.

۳- بی سی ای ای باعث افزایش انرژی و بهبود فرآیند ریکاوری عضلات میشود.

بی سی اِی اِی بسیاری از نیازهای فیبرهای ماهیچه را برطرف می کند. منبعی سریع برای انرژی، یکی از این نیازها است. به خصوص حین انجام تمرینات سخت. هرچقدر شدت و زمان تمرین بیشتر باشد، میزان بی سی اِی اِی بیشتری به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد شد. به همین دلیل است که میزان ۶ گرم بی سی اِی اِی در بسیاری از مکمل های مخصوص قبل از تمرین گنجانده شده است. زیرا سوخت مناسب بیشتر برای ماهیچه، به معنی توان بیشتر آن برای انجام تمرینات است.

والین نقشی کلیدی در تأمین انرژی جهت انجام تمرینات ایفا می کند. حین انجام تمرینات، مقادیر زیادی تریپتوفان (Tryptophan) توسط مغز استفاده می شود. این ماده در مغز به ۵-هیدروکسی تریپتامین (۵-Hydroxytryptamine یا ۵-HTP) یا سروتونین (Serotonin) تبدیل می شود. میزان زیاد سروتونین باعث فرستاده شدن پیغام کوفتگی بدن به مغز می شود که در نهایت منجر به کاهش توان ماهیچه ها و پایداری آن ها می گردد.

اما والین نسبت به تریپتوفان با سرعت بیشتری جذب مغز می شود که در نتیجه منجر به جذب میزان کمتری تریپتوفان، تولید میزان کمتری سروتونین و در نهایت تأخیر در ارسال پیغام کوفتگی می گردد. بنابراین شما خواهید توانست تمریناتی طولانی تر و سخت تر انجام دهید.

۴- بی سی ای ای سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
انجام تمرینات سخت، تأثیر منفی بر سیستم امینی بدن شما می گذارد و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد؛ به خصوص زمانی که رژیم غذایی با میزان کالری مصرفی کمی را دنبال می کنید. در چنین شرایطی مصرف بی سی اِی اِی با سرعت بخشیدن به فرآیند ترمیم ماهیچه ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

۵- بی سی اِی اِی می تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت داشته باشد
طی تحقیقاتی که در دانشگاه میلان انجام شد، محققان ایتالیایی متوجه شدند موش هایی که به آن ها بی سی اِی اِی داده شده است، میزان بیشتری میتوکندری (mitochondria) دارند. همچنین در این نمونه ها ژن SIRT1 فعالیت طولانی تر داشته است. اگرچه هنوز چنین تأثیراتی بر روی انسان به اثبات نرسیده است، اما اثبات آن گواه دیگری بر ضرورت مصرف بی سی اِی اِی خواهد بود.

بهترین زمان و میزان مصرف مکمل BCAA

همان طور که در عنوان مقاله گفتیم بی سی ای ای واقعا مکملی برای همه زمان ها میباشد،چه در دوره افزایش وزن ،چه کاهش وزن و عضله سازی مکمل بی سی ای ای مناسب و مفید میباشد.اما دوز مصرف و زمان دقیق مصرف آن بستگی به هدف شما و سطح بدن شما و سایر مکمل های مصرفی شما دارد.

اما به طور کلی بهترین میزان مصرف بی سی اِی اِی حدود ۵ تا ۱۰ گرم در هر وعده است. و بهترین زمان مصرف آن در وعده های قبل یا بعد از تمرین میباشد.  مصرف بی سی اِی اِی قبل از شروع تمرین، منبع انرژی بسیار مناسبی را در اختیار ماهیچه های شما قرار خواهد داد و علاوه بر آن، مدت زمان بیشتری تمرین خواهید کرد. مصرف بی سی ای ای پس از تمرین، باعث افزایش فرآیند سنتز پروتئین و سطح انسولین و GH می شود. همچنین سطح ترشح کوتیزول را کاهش می دهد. وباعث بهبود چشم گیر فرآیند ریکاوری عضلات میشود.

زمان مناسب دیگری برای مصرف بی سی اِی اِی، در هنگام خوردن وعده های غذایی است که در آن ها میزان پروتئین کمتر از ۳۰ گرم می باشد. طبق تحقیقات حدود ۳ گرم لوسین، برای داشتن بهترین چرخه سنتز پروتئین لازم است. بیشتر منابع پروتئین حیوانی مانند لبنیات، گوشت قرمز، تخم مرغ و آبزیان در هر ۳۰ گرم خود، حدوداً حاوی ۳ گرم لوسین هستند. بنابراین اگر میان وعده و یا وعده اصلی شما حاوی کمتر از ۳۰ گرم پروتئین است، با مصرف حداقل ۵ گرم بی سی اِی اِی، از اختلال در سنتز پروتئین جلوگیری خواهید کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *