دلایل عدم رشد عضلات پا

اگر شما هم جزو آن دسته از بدنسازانی هستید که از تمرینات پای خود نتیجه کافی نمیگرید، و عضلات پای شما فرم و حجم مناسبی ندارند بهتر است نکات مطرح شده در این مقاله از مجله نسل آهن را مطالعه کنید و رعایت آنها را جدی بگیرید تا به عضلات پای حجیم تر و خوش فرم تری برسید.

تمرینات پا را جدی بگیرید و حداقل هفته ای یک بار پا تمرین کنید.

عضلات پا به علاوه عضلات باسن قسمت اعظم کل عضلات بدن را تشکیل میدهند. شاید تمرین پا از سایر عضلات بدن سخت تر باشد ، اما تمرین عضلات علاوه بر رشد دادن خود عضلات پا رشد کلیه عضلات بدن نیز میشود.

تمرین دادن عضلات پا با وزنه های سنگین موجب ترشح مقادیر زیادی از هورمون رشد و تستوسترون میشود که برای رشد کل عضلات بدن مفید است.از سوی دیگر بالاتنه ای حجیم در کنار پاهایی لاغر ظاهری خنده دار به خیلی از بدنسازان هدیه می‌کند.

همچنین با افزایش قدرت پاها، قدرت عمومی بدن و سطح عمومی مهارت های ورزشی بدنسازان هم ارتقا پیدا می‌کند.

به اندازه کافی سنگین کار نمی‌کنید

تمرینهایی متناسب با وزن بدن برای بالا بردن ضربان قلب عالی است، اما پاها را به فرم دلخواه نمی‌رساند. تا زمانی‌که استرس به عضلات وارد نشود، بدن عضله‌سازی نمی‌کند. در حالی‌که تمرینهای بالاتنه بدون وزنه نیز می‌تواند شدت بسیار بالایی پیدا کند، اما برای تغییرهای اساسی در عضلات خالص باید با وزنه تمرین کنید؛ زیرا پایین‌تنه بسیار قوی‌تر از بالاتنه است (تصور کنید، ساعتها بر روی پاهای‌تان می‌دوید). برای دستیابی به نتیجه، وزنه را به میزانی اضافه کنید که دچار چالش شوید، نه اینکه در حدی باشد که غیرممکن به نظر برسد. به‌طور پیوسته با راحت شدن حرکت، وزنه را اضافه کنید.

 تمرینهای هوازی زیادی انجام می‌دهید

حرکتهای هوازی بخش مهم هر تمرین هوازی است، اگر می‌خواهید افزایش حجم عضله داشته باشید باید به تردمیل استراحت بدهید. اگر تمرینهای هوازی زیادی داشته باشید (حداقل ۲۰ دقیقه تمرین ادامه‌دار) و تمرینهای قدرتی انجام ندهید، توده عضلانی کمی خواهید داشت. عضلات زیاد در واقع مانعی برای عملکرد هوازی است، چون وزن زیاد سرعت‌تان را کم می‌کند. راه حل آن انجام تمرین قدرتی است. وقتی بدن را مجبور می‌کنید بیشتر از ظرفیتش کار کند، قوی می‌شود.

حرکات کششی کافی ندارید

می دانیم که در مورد تمرینهای قدرتی باید عضلات را به سر حدشان برسانیم، اما حرکت در دامنه کامل حرکتی نیز ضروری است. اگر عضلات را درگیر نکنید، به پتانسیل کامل نخواهید رسید.

یک راه حل ممکن، انجام حرکتهای کششی کافی پیش و پس از تمرینها است، اما باز هم مهم است که حرکتها و تمرینهای جدید را امتحان کنید تا عضلات را به گونه‌ای دینامیک هدف قرار دهید. همواره گفته ایم ریکاوری بعد از تمرین به اندازه خود تمرین مهم میباشد، یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای ریکاوری عضلات پا بعد از تمرین انجام دهید انجام حرکات کشی میباشد.

 یک جای برنامه غذایی می‌لنگد

کالری‌ها مثل آجرهای دیوار هستند. بدون آجر شما نمی‌توانید یک دیوار بسازید، پس چطور می‌توانید بدون دریافت کالری‌ و درشت مغذی‌ها عضلات پا و پایین تنه را بسازید؟ کالری‌هایی که برای ساختن عضلات پایین تنه جذاب لازم دارید شامل کالری پروتئین، کالری چربی و البته کالری کربوهیدرات است. این حقیقت نه فقط برای عضلات پا بلکه برای ساختن عضله در تمام بدن صادق است.

شاید یکی از تلخترین حقیقتهای موجود در کره زمین این باشد که هیچ وقت تنها از راه ورزش و تمرین نمی‌توانید به نتیجه برسید. همه عضله دارند، اما مشاهده این عضلات به میزان چربی بدن بستگی دارد. به‌طور حتم می‌توانید با ورزش کردن چربی بدن را کم کنید، اما برای پایین آوردن این درصد چربی به میزانی که بتوانید عضلات‌تان را ببینید، تغذیه اهمیت پیدا می‌کند.

یعنی باید رژیمی داشته باشید که در آن پروتئین خالص کم، سبزیجات، کربوهیدرات پیچیده و میوه داشته باشد. خوردن چیزبرگر و سرخ کردنی‌ها لطفی برای عضلات ساق پا و جلوی پایتان نخواهد داشت. البته میتوانید وعده های تقلبی خود را در روز تمرین پا مصرف کنید، تا کالری بیشتری برای تمرینات سنگین پا در اختیار داشته باشید.

 

 حرکت را درست انجام نمی‌دهید

تا جایی‌که می‌توانید حرکت اسکوات را ادامه می‌دهید، اما اگر شکل حرکت اشتباه باشد، این کار بی‌فایده است. اگر حرکتها را به گونه‌ای که عضلات را هدف قرار می‌دهند انجام ندهید، به نتایج دلخواه نخواهید رسید. برای دانستن فرم درست، کمی تحقیق کنید و آن را خوب یاد بگیرید. سپس جلسه بعدی که به باشگاه رفتید، در گوشه آینه بایستید و فرم خود را بررسی کنید. اگر باز هم اعتمادبنفس کافی نداشتید، می‌توانید از یک مربی بخواهید حرکتهای‌تان را اصلاح کند.

 برنامه تمرینی شما برایتان مناسب نیست

این امکان وجود دارد که برنامه تمرینی شما دیگر برایتان جواب نمی‌دهد چون خیلی آسان شده و دیگر عضلات پای شما را به چالش نمی‌کشد
توجه به زمان تغییر برنامه تمرینی و چگونه تغییر دادن آن مهم است چراکه این آیتم‌های تمرین شماست که باعث رشد عضلاتتان می‌شود. آیتم‌هایی مثل: تعداد تکرارها و تعداد ست‌ها، زمان استراحت بین ست‌ها، سنگینی وزنه‌ها و سیستمی که برنامه تمرینی شما بر آن اساس چیده شده است.
اگر حس می‌کند برنامه تمرینی شما مشکلی دارد حتما با مربی خود مطرح کنید! شما که نمی‌خواهید زمان و انرژی خود را هدر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *